24. Politidirektør Crone til Justitsministeriet i anledning af husejers klage 3.2.1869
Det var Justitsministeriet, der skulle tage endelig stilling til klagen fra husejerne i Peder Madsens Gang over ophævelsen af bordelvirksomheden. (se Justitsministerens svar kilde 13)
24. Politidirektør Crone til Justitsministeriet
Skrivelse fra politidirektør Crone til Justitsministeriet
Det håndskrevne brev følger med anmodningen fra husejerne i Peder Madsens Gang fra den 3. februar 1869 om ophævelse af forbuddet mod bordeller.
Til Justitsministeriet
Eieren af Eiendommen No. 16 I Pedermadsensgang M.E. Søndersø har under 3die d.M. tilstillet mig hosfølgende til Justitsministeriet stilede Andragende med 1 Bilag fra forskjellige Huseiere og Bordelværter i den nævnte Gade, hvori andrages paa Ophævelse af et af mig givet Forbud imod at Eiere eller Beboere i bemeldte Gade efter April Flyttedag d.A. have Fruentimmere til huse der ernære sig med Løsagtighed, hvilket Andragende han har anmodet mig om at forelægge Justitsministeriet med min Erklæring.
Der nævnes en række politirapporter og andre dokumenter, der vedlægges som bilag.
Det vil af foranførte Oplysninger sees at der i den ommeldte Gade boer i alt 551 Individer, deriblandt 49 Drenge og 45 Piger imellem 7 og 15 Aar og 86 Børn af yngre Alder og tillige at 5 af bemeldte Drenge og Piger der i October Md.f.A.[1] vare indlagte paa Kommune Hospitalet som smittede med Syphilis have drevet uteerlig Omgang med hinanden. Da der nu er rimelig Grund til at antage, at de i sædelig Henseende høist ugunstige Forhold der saaledes synes at finde Sted blandt den nævnte talrige Børnebefolkning om end ikke udelukkende saa dog for en væsentlig Deel kan tilskrives den Omstændighed, at alle disse Børn ere sammentrængte og tilbringer en stor Deel af deres Tid uden noget beskjærmende Tilsyn i en Gade der efter dens Beskaffenhed ganske ligner et fælles Gaardsrum, der omgives af et forholdsviis stort Antal af Horehuse og Beværtningssteder, for den aller Armeste Deel af Befolkningen, har jeg anseet det for rigtigt at gjøre hvad der staar i Politiets Magt til at betage disse Forhold en Deel af deres fordærveligste Charakterer ved at fjerne de offentlige Fruentimmere der uden Vanskelighed ville kunne anbringes i andre Gader, hvor allerede nu offentlige Fruentimmere paa samme laveste Trin ere til huse, men som ikke have de Eiendommeligheder der som ovenanførte Charakter have i Pedermadsensgang (:saasom Brøndstræderne, Didrikbadskjærsgang og Holmensgade). At der deraf vil resultere et økonomisk Tab for vedk. Huseiere, der næppe paa nogen anden Maade ville kunne opnaa en Indtægt af deres Eiendomme, der kommer den nuværende nær, er utvivlsomt, men det er et Hensyn der efter min Formening slet ikke bør komme i Betragtning. Den Maade hvorpaa de forskaffe sig denne Indtægt, som de selv maa vide, baade umoralsk og stridende mod Loven, og den bliver kun taalt fordi og saalænge det i det Øjemed, efter hvilket Prostitution reguleres, findes hensigtsmæssigt, men at nu erkjende nogen Slags Berettigelse eller noget Krav paa det offentliges Beskyttelse udover, hvad de nævnte Hensyn nødvendigvis kræve, kan der efter min Mening slet ikke være tale om. Eiere af saadanne Huse vilde derved endogsaa blive stillede gunstigere end andre Huseiere eller sædvanlige Næringsdrivende der idelig berøves ligesaa ublidt af Koncurrence og andre Konjuncturer, af og til ligesom her foranlediget ved offentlige Foranstaltninger uden at de derfor paa nogen Maade ansees berettiget til Erstatning.
Jeg skulde derfor tjenstligt indstille at der ikke tages noget Hensyn til det ovenmeldte Andragende, hvor for jeg anmoder om at de herved følgende originale Bilag maa blive tilbagesendte.
Københavns Politis arkiv. Sager vedr. overbefolkede lejligheder 1863-70. Landsarkivet for Sjælland.
Teksten med kursiv er kommentarer tilføjet i forbindelse med afskriften
[1] Måned forrige år

Udskriv…
Hjælp til udskrift
Om…
Nyhedsbrev
Sitemap
Teknik
Skriv til
RSS
Søg