31. Skoledirektør Holbech til Magistratens 3. Afdeling 23.12.1868
Ud over politiet og Magistratens 3. afdeling var også skoledirektionen involveret i uterlighedssagen. Skoledirektionen og de skoler, hvor børnene gik, blev underrettet og kom med deres vurderinger og anbefalinger om videre tiltag mod de involverede børn.
31. Skoledirektør Holbech til Magistratens 3. afdeling
Skoledirektør Holbech til Magistratens 3. afdeling[1]
den 23. december 1868
Idet jeg fremsender til behagelig Afbenyttelse vedlagte Politirapport, der er mig tilstillet fra Politidirektøren gjennem 3die Politiinspektion, skal jeg bemærke, at det fremgaar af Politiforhørene og Inspektør Brangstrups vedlagte Udtalelse, at Peter Christian Jensen 25/1103, født 31/1.57, af Bredgades Skole, boende hos Faderen, Arbeidsmand Jensen, Pedermadsensgang Nr. 16, er den egentlige Ophavsmand og Forfører. Det er ham, der benævnes ”Jødepeter” og har været indlagt paa Kommunehospitalet som smittet. Han er iøvrigt nu udskreven og søger atter Skolen. Af Hr. Brangstrups Udtalelse fremgaar det, at Faderen vil modsætte sig hans Bortsendelse, men det er min bestemte Mening, at Drengen, hvad enten Faderen giver sin Indvilligelse dertil eller ikke, maa bortsendes og anbringes under forsvarligt Tilsyn. Jeg maa endog ansee det for nødvendigt, at han strax indlægges til midlertidigt Ophold paa et Sted, hvor han ikke kommer i Berøring med andre Børn. En Dreng, der ikke alene selv har gjort sig skyldig i Uteerlighed mod flere Piger, men systematisk forledt flere andre Børn, maa tages alvorligt. Det er betænkeligt at lade ham i Ferien drive om, uden at have Noget at bestille.
Hvad den anden Dreng, Viggo Hilarius Holm 238/714 angaaer, mener jeg, at man kan forsvare at lade ham slippe for videre tiltale, da han er ung (født 27/2.58) og har et godt Vidnesbyrd for sit øvrige Forhold. Dog bør Forældrene opkaldes, og det bør betydes dem, at de føre et alvorligt Tilsyn med ham, ligesom Skolen naturligviis bør være opmærksom paa hans Færd.
Hvad de 2 af Fattigvæsenets Pigebørn angaaende, der er impliceret i Sagen, vil det være tilstrækkeligt, at jeg henviser til Rapporterne. Det vil fremgaae af dem, at de begge maae fjernes fra Skolen og Opholdet i Hjemmet. Bedst vil der vistnok sørges for Mathilde Andrea Hansen, født d. 12. juni 1856, og Kristine Vilhelmine Nielsen, 8½ Aar gammel, naar de anbringes hos frøken Flindt. Jeg bør dog gjøre opmærksom paa, at den Sidstnævnte er langt mindre skyldig; men, da hendes Hjem maa være meget slet, eftersom Moderen har været eller er udlagt paa Ladegaarden[2], vil der i ethvert Tilfælde vises en Velgjerning mod Barnet ved at anbringe hende under et alvorligt og kjærligt Tilsyn.
Kjøbenhavn d. 23. December 1868
Ærbødigst
J. Holbech
[1] til hver af Magistratens afdelinger hører en borgmester og rådmand. Under 3. afdeling hører bl.a. fattigvæsenet
[2] fattigvæsenets tvangs- og arbejdsanstalt

Udskriv…
Hjælp til udskrift
Om…
Nyhedsbrev
Sitemap
Teknik
Skriv til
RSS
Søg