Menu
CFU logo © CFU

• Indhold

32. Skoleinspektør Brangstrups brev til skoledirektør Holbech 22.12.1868

Cand. phil. G. Brangstrup var skoleinspektør på drengeskolen i Holmens Arbejdshus i Bredgade. Skolen hørte under byens fattigvæsen og havde i slutningen af 1869 460 elever.

32. Skoleinspektør Brangstrups brev

Skoleinspektør Brangstrup til skoledirektør Holbech

den 22. december 1868

I Anledning af de forlangte Oplysninger angaaende efternævnte 2 Drenge, der af bekjendte Aarsager vare indlagte paa Hospitalet, tillader jeg mig at bemærke, at det rigtignok undrede mig, at disse Drenge blev sendte tilbage til Skolen, da Forholdet var nok som bekjendt for de andre Børn, men at jeg paa den anden Side ei anseer det for tilraadeligt for mig, videre at indlade mig i Samtale med Drengene efterat de nu engang ere komne tilbage her; noget jeg anseer for mere skadeligt end gavnligt, og lod jeg som jeg var uvidende om det Passeerede. Hovedmanden er unægtelig No 25/1103 Peter Christian Jensen født 31/1.57, Pedermadsensgang, No 16. Uagtet denne Dreng ei har gjort sig skyldig i Skulkeri og for resten er ret vel begavet og jævn flittig, har han en stor Tilbøielighed til at være med hvor der kan gjøres Drengeoptøier saavel i Skolen som paa Gaden; var saaledes stadigt med at vende Veirmølle ved Spoervognen[1], og da han er en overordentlig duelig Gymnastiker, gjorde han gjerne Kunster, hvor det kunde lade sig gjøre og tjente sig saaledes ikke faae Skillinger. Da nu denne sidste Historie kom frem, talte jeg derfor med Faderen, og forestillede denne, at Drengen var allerbedst tjent med at komme herfra Byen, noget hvortil jeg ei tvivlede om at Magistraten[2] vilde være ham behjælpelig og hvortil jeg desuden skulde anbefale ham, men Faderen vilde paa ingen Maade indlade sig herpaa.

Hvad den anden Dreng Viggo Hilarius Holm No 238/714, født 27/2.58, Pedermadsensgang, No 7, angaaende, da er han aabenbart forledt af den første Dreng; han har det bedste Vidnesbyrd for Flid og Opførsel af de Lærere, der have havt med ham at bestille og der har ingenlunde været noget iveien med ham tidligere.

Bredgadens Skole[3] d. 22. December 1868

Ærbødigst

Brangstrup

Velbaarne     

Hr. Professor Holbech, R af D[4]

Materiale fra sagsbehandlingen. Magistratens 3. afdeling, journalsag 39-83/68. Københavns Stadsarkiv

[1]  Peter slog antagelig vejrmøller foran den hestetrukne sporvogn.

[2]  Magistraten bestod på den tid af fire afdelinger med hver sin borgmester og rådmand

[3]  Skolen hørte under fattigvæsenet

[4]  Ridder af Dannebrog