AT-2016 Kinesisk

Find inspiration til hvordan kinesisk kan indgå i elevernes AT-projekt. I modulet giver jeg eksempler på sager, hvor kinesisk kan spille sammen med flere af gymnasieskolens øvrige fag.

Materialet på denne side er til inspiration. Materialet er ikke en del af ministeriets officielle ressourcerum.

Nedenfor bringer jeg eksempler på relevante emner, som eleven kan gå på opdagelse i. Du kan finde litteraturhenvisninger og links; og kinesisk optræder i eksemplerne nedenfor med fag fra såvel humaniora, samfundsvidenskab og naturvidenskab.

Indsend meget gerne ideer til fagredaktøren, hvis netop din sag er fraværende i oversigten. Skriv til min emailadresse: rl@eg-gym.dk

边界 grænse

Kinesisk + Samfundsfag/Historie:

户口 (bopælsregistrering):

Mens vi i Danmark og resten af Europa diskuterer, hvornår borgere fra EU har ret til at modtage offentlige serviceydelser i det land, de rejser til for at arbejde, går debatten i Kina på, hvornår man som kinesisk borger har krav på offentligt finansierede serviceydelser, når man rejser fra land til by inden for landets egne grænser. Skal kineserne have lov at rejse og bosætte sig i Kina, som de har lyst til? Hvilke økonomiske begrænsninger er der for den kinesiske stat, hvis de skal levere grundlæggende økonomiske og sociale ydelser til samtlige kinesere? Klik her og find vej til EMU-modulet om urbanisering i Kina.

中国遭遇经济萧条 (økonomisk recession i Kina):

Vil Kina igen opleve tocifrede økonomiske vækstrater, eller har landet ramt vækstmuren? Kinas vækstrate har bevæget sig ned under 7 % om året, og den økonomiske optimisme der prægede Kina for 10 år siden, er blevet afløst af bekymringer om fremtiden. Hvor går grænsen for den økonomiske vækst i Kina? Kan der skabes tilstrækkeligt mange arbejdspladser så omfanget af demonstrationer og utilfredshed kan holdes nede?

无产阶级文化大革命 (kulturrevolutionen i Kina):

I løbet af Kulturrevolutionens 10 år fra 1966-1976 bragte den i nogle perioder borgerkrigslignende tilstande med sig. Grænser for kritik af autoriteter blev nedbrudt. Sociale psykologiske grænser blev overskredet og førte massive voldshændelser med sig. Dokumentarfilmen Morning Sun (八九点钟的太阳) giver et godt indblik i kronologien, årsager og konsekvenser. Klik her for at blive bragt til dokumentarfilmens hjemmeside. Dokumentarfilmen skal købes, men på hjemmesiden er der stillet litteraturhenvisninger, artikler og links gratis til rådighed.

依法治国 vs. 依人治国 (juridiske reformer i Kina):

Hvor går grænsen for, hvad man kan ytre sig om i Kina? Kan man tillade sig at kritisere Kommunistpartiet? Må man udstille korrupte politikere i medierne? Hvad siger den kinesiske lovgivning? Retter Kommunistpartiets politikere sig efter lovgivningen? Er der grænser for, hvem man kan retsforfølge i Kina?

计划生育政策 ("etbarnspolitikken"):

Kommunistpartiet indførte i slutningen af 1970erne begrænsninger på kinesernes mulighed og frihed til selv at bestemme antallet af børn i familien.

万里长城 (den kinesiske mur):

Den kinesiske mur har igennem flere kinesiske dynastier været landets forsvarsværk mod invasion. På samme tid har den kinesiske mur også fungeret som skiftende kejseres grænsebom for kinesere, der ønskede at forlade landet og derved undgå at betale skat. 

Kinesisk + Biologi/Kemi/Naturgeografi:

空气污染 (luftforurening):

Dokumentarfilmen Under the Dome (雾霾调查:穹顶之下) af Chai Jing  (柴静) skabte en livlig debat i Kina. Den tidligere nyhedsvært sagde sit job op, efter hendes nyfødte datter fik konstateret lungekræft. I dokumentarfilmen forsøger hun at svare på, hvad smog er for noget, hvor det kommer fra, og hvad der kan gøres ved det. Måling af luftkvaliteten i Beijing dokumenterer gang på gang, at luftforureningen har oversteget grænseværdierne og udgør derfor en daglig, aktuel sundhedsrisiko for mange kinesere. Find også relevant materiale om forurening i Kina i South China Morning Post.

沙漠扩张 (ørkenspredning):

中国"绿色长城"有望抑制沙漠扩张 (Der er håb for, at Kinas grønne mur kan begrænse ørkenspredningen. Kinesisksproget artikel fra www.chinanews.com). Omfanget af Kinas dyrkbare jord er begrænset. Er der risiko for, at Kinas fødevareproduktion bliver bragt i fare pga. ørkenspredning og boligbebyggelse?

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png