Alle for én mod mobning - Ungdomsuddannelser

Mobning og ensomhed er også et problem på ungdomsuddannelserne. Mobning er et gruppefænomen, hvor alle i fællesskabet er med til at skabe en tryg eller utryg kultur. Her finder du en samling af den nyeste viden om mobning - og værktøjer til at forebygge og bekæmpe mobning, både off- og online.

Aktionsplan til forebyggelse og bekæmpelse af mobning. Aktionsplanen er udarbejdet af Undervisningsministreriet i samarbejde med Red Barnet, Børns Vilkår og Børnerådet.

Læs den samlede aktionsplan på ministeriets officielle kampagnesite Alle for én mod mobning.

Viden om mobning

Forsker_Helle_ Raboel Hansen.
© Forsker_Helle_ Raboel Hansen.

Hvad er det nye i mobbeforskningen

Den nyeste mobbeforskning viser at klimaet i klassen og de sociale dynamikker er afgørende for, om mobning udvikler sig.
Hvad driver mobning
© Center for Rummelighed

Kan elever selv modvirke mobning?

Videointerview med Helle Rabøl Hansen. Eleverne kan selv påvirke trivsel i klassen, blandt andet gennem små alliancer, som siger fra over for mobning. Ældre elever kan være rollemodeller for de yngre.
Ensomhed

Ensomhed er mobningens tvilling

1-2 elever i hver gymnasieklasse føler sig tit ensomme, og med ensomheden følger tit de samme svære følelser, som mobbede elever slås med: Selvom det kan virke som om de ensomme elever selv vælger at holde sig for sig selv, oplever de fleste ensomheden som en pinefuld isolering.

Digital mobning og deling af krænkelse materiale

Til ledelse - Antimobbestrategier og uddannelsesmiljø

Skoleledelse
© Ulrik Jantzen

Til ledere - indsats mod deling af krænkende materiale

Hvad har andre gjort? Her finder du eksempler fra skoler, der har været med i arbejdsgruppen for etisk kodeks. Eksemplerne giver inspiration til arbejdet med at forebygge og bekæmpe deling af krænkende materiale.
Attraktivt erhvervsrettet undgdomsuddannelsesmiljø
© Jesper Rais

Uddannelsesmiljø

Et erhvervsrettet uddannelsesmiljø er et undervisnings- og læringsmiljø, der fremmer elevers trivsel, sundhed, udvikling og læring. Det er ligeledes et miljø, der understøtter udvikling af erhvervsfaglig identitet og afklaring af uddannelsesvalg.

Undervisningsmateriale til stx/hf/hhx/htx

Kodeks 6

Refleksionsspørgsmål til lærere

Du kan være med til at skabe en tryg ungdomskultur og forebygge deling af krænkende materiale på mange måder. Otte refleksionsspørgsmål kan sætte gang i en dialog med de unge og få dem til at reflektere over sammenhængen mellem samtykke og deling af billeder og film.

Undervisningsmateriale til erhvervsuddannelser og produktionsskoler

Hjælp og vejledning

FagTelefonen
© Børns Vilkår

FagTelefonen - Børns Vilkår

FagTelefonen er for alle, der arbejder med børn og unge. Ønsker du råd og vejledning, eller har du et spørgsmål i forbindelse med en børnefaglig problemstilling? Så kontakt FagTelefonen.
Hjælp

Hjælp og rådgivning for unge

Kontakt til Cyberhus, Girltalk, Ung På Linje, headspace, BørneTelefonen, Sexlinjen for unge og Elevtelefonen.

Til forældre

Relaterede links

På kampagnesitet finder du bl.a. aktionsplanen, som indeholder anbefalinger til, hvordan forældre, lærere, skoleledere og pædagoger kan forebygge og bekæmpe mobning.
På kampagnens facebookside finder du bl.a. OL-deltagernes personlige historier om mobning.
Materialer på EMU til forældre, ledelse og pædagogisk personale. Viden, værktøjer og aktiviteter til indsatsen for forebyggelse af mobning.
Materialer på EMU til lærere, ledelse og forældre. Viden, værktøjer og forslag til forløb og aktiviteter i klassen til bekæmpelse mobning.