Andet fremmedsprog og den merkantile caseeksamen

Her finder du det materiale om Dansk Supermarked Group, der er særligt anvendeligt for andet fremmedsprog. Formålet med caseopgaverne er at komme med idéer til opgaver i tysk, fransk og spansk til 2. fremmedsprog, som giver mening for eleverne. Brug forslagene som inspiration.

Dansk Supermarked Group og udlandet 

Dansk Supermarked Group er Danmarks største detailkoncern med ca. 1.412 butikker og ca. 47.000 medarbejdere i Danmark og i udlandet.

I Danmark har Dansk Supermarked Group kæderne føtex, Bilka, Netto og Salling, og i udlandet driver Dansk Supermarked Group Netto-konceptet i Sverige, Tyskland, Polen og UK.

Netto i Tyskland, Frankrig og Spanien

Netto i Tyskland er Dansk Supermarked Groups største udlandsmarked, hvor butikkerne på nuværende tidspunkt er placeret i det nordøstlige Tyskland.
Caseopgaverne til 2. fremmedsprog vil tage udgangspunkt i etablering af flere Netto-butikker i Tyskland samt etablering af Netto butikker i Frankrig og Spanien.

Økologi og lokale fødevareproducenter

Når vi har fri, ønsker vi at slappe af med mad, som gør en forskel. Derfor er økologi et must. Idéen med denne case er, at Dansk Supermarked Group har besluttet at starte et samarbejde med lokale økologiske fødevareproducenter i Böblingen tæt ved Stuttgart, ved Paris og i Málaga for at eksponere deres økologikoncept både i butikkerne, men også ved at indgå et samarbejde med hospitaler og børnehaver om levering af frisk økologisk frugt og grøntsager.

Formål med caseopgaverne

Formålet med caseopgaverne er at komme med idéer til brede opgaver i tysk, fransk og spansk til 2. fremmedsprog med vægt på skriftligheden. Brug forslagene som inspiration.

Faglig ansvarlig: Liselotte Andreasen lian@tietgen.dk, Tietgen Business.

Materialer til andet fremmedsprog fordelt på temaer (6)

Andet fremmedsprog - Historie og organisation

Dansk Supermarked Group
© Dansk Supermarked Group
Dansk Supermarked Group er Danmarks største detailkoncern med en historie som Dansk Supermarked Group med fordel kan bruge i sin markedsføring, når man ønsker at starte et samarbejde med lokale økologiske fødevareproducenter i Tyskland, i Frankrig og i Spanien. Fokuspunktet skal være økologi for alle til fordelagtige priser.

Andet fremmedsprog - Kommunikation

Medarbejdere
© Dansk Supermarked Group, RAIS foto
En stor del af Dansk Supermarked Groups kommunikation foregår via e-mails og pr. telefon på kontorerne. Det har vist sig, at pressemeddelelser og brugen af de sociale medier er et effektivt middel til at få fat på kunderne. På hovedkontoret foregår kommunikationen primært på engelsk. I butikkerne og på kontorerne tales det pågældende lands sprog. Du har både haft engelsk og tysk/fransk/spansk på handelsskolen. Nu er du klar til at at bruge dine sprogkundskaber i Netto i udlandet.

Andet fremmedsprog - Uddannelse

Medarbejdere
© Dansk Supermarked Group
I Dansk Supermarked Group foregår elevuddannelsen både ude i butikkerne, på kontorerne og på Bøgehøj, som er Dansk Supermarked Groups eget kursuscenter beliggende i Ebeltoft.

Andet fremmedsprog - Arbejdsforhold

Dansk Supermarked Group
© William Pedersen
Dansk Supermarked Group er en international virksomhed, hvor man er klar over, at en af nøglerne til succes er gode medarbejdere både på kontorerne og i butikkerne. Ledelsen har hele tiden fokus på det psykiske og fysiske arbejdsmiljø og passer godt på sine medarbejdere. Når der skal udvikles ledere, hentes talenterne helst fra egne rækker.

Andet fremmedsprog - Miljø og social ansvarlighed

Opstilling af varer
© RAIS foto, Dansk Supermarked Group
I Dansk Supermarked Group kaldes CSR for samfundsansvar. Fokusområderne er at stoppe madspild, at have fokus på økologi, at have fokus på mere information til kunderne både på produkterne samt i reklamer og på in store plakater. Desuden skal der sættes ind på et øget samarbejde med internationale nødhjælpsorganisationer. Ydermere støtter Dansk Supermarked Group Team Danmark talenter. Du skal hjælpe med til at gøre opmærksom på miljø og social ansvarlighed.

Andet fremmedsprog - Målgrupper og købmandskab

Gennemgang
I din Netto i udlandet har man i år valgt at fokusere på din idé med den smart udformede og farvestrålende frugt/grøntsagsboks med navnet ”Økologisk frugt/grønt to go”. Målgruppen for produktet skal være småbørnsfamilier.

Produceret i samarbejde med

Dansk Supermarked Group

Dansk Supermarked Group er en international detailvirksomhed, som er repræsenteret i fem lande. Vores brands føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti bliver hver dag besøgt at 1,4 millioner kunder. Foruden Danmark, er Netto etableret i Sverige, Polen, Tyskland og Storbritannien.

Relaterede moduler