Brug af gadgets i dagtilbud

Dette modul fortæller om anvendelsen af forskellige gadgets i dagtilbud. I enkelte af beskrivelserne er der forslag til, hvordan de kan bruges i et eTwinning-projekt. Hjørringpædagogerne Pernille Rasmussen og Karina Poulsen har leveret indholdet, og Laila Brobak har skrevet eTwinning-vinklen på Osmoafsnittet.

Gadgets, der kan fungere sammen med en tablet

Af pædagog Pernille Rasmussen fra Børnehuset Kingo og eTwinning-ambassadør og pædagog Karina Poulsen fra Børnehuset Bjørnen, Hjørring.

Dash and Dot/Sphero - IOS/Android

Dash and Dot er to robotter, der kan kodes og fjernstyres ved hjælp af en app på en tablet eller smartphone. De kan bruges til både bevægelse, sprog og samarbejde alt efter, hvilket projekt man vælger at lave.

Sphero er ret hårdfør og kan desuden tåle vand, så den er oplagt at tage med ud. Desuden er der en app, så man kan lege bombeleg, men det kræver stor plads, da børnene skal kaste den til hinanden.

Dash and Dot kan fx bruges til samling med de små, da man kan indtale længere og flere beskeder, helt op til 10. Begge robotter egner sig bedst til de største, hvis de selv skal styre og kode dem.

Læreplanstemaer: sprog, krop og bevægelse, barnets alsidige personlige udvikling.

eTwinning-vinkel: ”Min norske partner og jeg var så heldige at have hver sin Sphero. Vi havde aftalt at tage udgangspunkt i den samme historie i bogen "Den sultne larve Aldrigmæt". Her skulle vi bl.a. lave en larve, som spheroen kunne styre. Vi lavede begge en larve af papmache, som kunne sættes på Sphero, så den kunne køre med den. Hele processen blev filmet og delt på eTwinning, så børnene kunne inspirere hinanden. Og selvom en Sphero er sjov at se på - fordi den kan hoppe, køre, skifte farve og sige lyde - så var det også rigtig sjovt at se det blive til noget, vi havde bygget”. Pernille Børnehuset Kingo, Hjørring Kommune.

Se videoen "Den sultne larve Aldrigmæt" nederst på siden.

   

  

Micro Fi - IOS/Android

Micro Fi er et lille håndholdt mikroskop med ret stor zoomevne. Det kan kobles til 3 forskellig iPads, så flere børn kan se med, når man undersøger noget. Det kan tages med ud i naturen, da det danner sit eget wifi netværk. Det er på batteri, så hav altid en ekstra pakke batterier med i turtasken. Micro Fi har både mulighed for at tage billeder og film af det, man ser på. Der skal hentes en app til de devices, man vil bruge sammen med Micro Fi, og det virker både til Android og Apple.

Aktivitetsforslag: kan understøtte, hvis man har et emne om fx fisk eller blomster. Børnene kan se, hvordan et hvilket som helst emne ser ud tæt på, og hvad det evt. består af.

Læreplanstemaer: natur og naturfænomener.

  

Osmo - kun IOS

Osmo er et lille device med et skråtstillet spejl, der sættes over iPad'ens kameraøje. IPad'en placeres derefter i en fod, som følger med i pakken. I pakken findes der bogstaver og tangrambrikker. Der kan hentes 4-5 forskellige apps til Osmo, som bruges sammen med de ting, der følger med Osmo pakken. I tillæg kan der købes en kodningsdel til Osmo, Awbie. Der er yderligere apps til denne.

Læreplanstema: sociale kompetencer.

eTwinning-vinkel: ”Min norske eTwinning-partner og jeg ville lave et projekt, hvor vi øgede børnenes opmærksomhed på former og farver. Vi forestillede os, at Osmo med sin tangramdel var oplagt til dette. Via eTwinning ville vi dele vores og børnenes erfaringer og fremskridt med Osmo former og farver og gensidigt inspirere hinanden. Selvom Osmo mest er for de store, oplevede jeg, at de små også fik lært noget bare ved at sidde og se med på skødet. Jeg oplevede, at børnene rent faktisk fik en øget opmærksomhed på former. Blandt andet oplevede vi en dreng, der, da han så et billede af en ugle, sagde: ”Den kan jeg godt tegne, for den er bare en masse cirkler og trekanter” - og så tegnede han den. Laila Brobak, Børnehuset Bjergene, Hjørring.

     

GoProIOS/Android

GoPro er et kamera, der kan spændes på barnets brystkasse, panden eller på et køretøj. Det skal oplades inden det bruges og skal ligesom andre kameraer have et SD kort. Når der er filmet, kan det sluttes til en computer, og filmen kan ses. Det er rigtig spændende at se aktiviteterne fra barnets perspektiv.

Aktivitetsforslag:  man kan evt. optage, når man er ude og gå tur. Bagefter kan man sammen med børnene se filmen og få genset det, man har oplevet sammen og tale om det i et andet perspektiv. Børnene ser noget nyt og måske noget andet end det, de oplevede, mens aktiviteten stod på. Man kan også bruge den til gemmeleg. Den danner sit eget trådløse netværk, så en flok børn kan sidde og se, hvor et barn med GoPro på løber hen og gemmer sig. Derefter skal de ud og lede. God og sjov hukommelsestræning.

Læreplanstemaer: Krop og bevægelse, sociale kompetencer.

   

 

Gadgets, der fungerer alene uden andet end batterier

Taleklemmer/skildpadder

Disse små gadgets, formet som klemmer eller små skildpadder, med en optagefunktion, så man kan indtale 10 sekunders beskeder.

Brug: Der følger en lille instruktion med, men de er meget nemme at bruge, når først man har haft dem i hånden én gang.

Skildpadderne er lavet i blødt plastmateriale og henvender sig især til småbørns brug, da de er vandtætte.

Aktivitetsforslag: Begge gadgets er gode til at lave små sprogaktiviteter med fx små orienteringsløb. Man indtaler en besked, fx hop 3 gange op og ned og gå hen til den blå klemme/næste skildpadde osv. Klemmerne kan også bruges til at lade børnene indtale en lille besked til sine forældre om noget, de skal huske og så sætte den på barnets plads.

Læreplanstema: sprog/krop og bevægelse.

  

Interaktiv væg og talende bog

Den interaktive væg består af 24 lommer med plads til billeder i. Der kan indtales en kort besked til hvert billede.

Den talende bog fungerer efter samme princip bare i bogform. De er begge gode til de helt små og til at øve sprog og understøtte det - både ved de små samt ved børn med sproglige udfordringer.

Aktivitetsforslag: Fx i forhold til børn med anden etnisk baggrund har vi printet billeder ud af bondegårdsdyr. Fx 3 køer med flag fra det pågældende land, og så har børn eller forældre fra det pågældende land, indtalt ordet for ko på deres sprog. Så kan børnene lege med sproget og finde sammen om dette.

Læreplanstemaer: sprog, alsidig personlig udvikling, sociale kompetencer.

  

Chatterblock

Chatterblock er en terning, hvor der kan indtales en sætning på hver side. Når man kaster terningen, fortæller den, hvad man har indtalt på den side, der vender opad. Man kan sætte et billede ind, som understøtter det, der er blevet indtalt.

Aktivitetsforslag: terningen kan fx bruges som igangsætter, når børn ikke ved, hvad de skal finde på. Der kan være forskellige forslag på aktiviteter som at spille et spil, løbe om kap, bygge en borg.

Læreplanstemaer: sprog, krop og bevægelse, alsidig, personlig udvikling, sociale kompetencer.

 

 

Metaldetektorer

Sættet består af 4 små metaldetektorer, som børnene kan bruge til at spore jerngenstande med.

Aktivitetsforslag: finde metalstykker i en sandkasse. Finde ud af, om der er metal i noget, fx sko og jakker.

Læreplanstemaer: krop og bevægelse, sprog. 

Bee-Bot

Bee-Bot er en lille simpel robot, der kan kodes direkte på Bee-Bots ryg. Den kan bevæge sig frem, baglæns og dreje til begge sider. Det antal gange, man trykker på knappen, er det antal gange Bee-Bot udfører det, man har bedt den om. Fx to tryk på frem, og Bee-Bot rykker to ryk frem. Hvert ryk er samme afstand.

Aktivitetsforslag: Man kan selv tegne 15x15 felter på gulvet, som Bee-Bot kan bevæge sig på, eller børnene kan selv lave baner af klodser eller andet. Vi har printet billeder af fx skattekister, diamanter og andet og lamineret dem. Disse kommer til at ligge på banen, og så skal børnene få Bee-Bot kodet til at lande på det billede, de vil have. Der kan købes præfabrikerede plastikmåtter med diverse temaer, hvis man hellere vil det.

Læreplanstemaer: barnets alsidige personlige udvikling, krop og bevægelse, kulturelle udtryksformer og værdier, sprog.

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png