IT baserede produkter og kulturteknikker til prøven

Her vises eksempler på IT baserede produkter og kulturteknikker.

It-baserede produkter

Eleverne skal i faget kristendomskundskab udvikle og bruge deres digitale kompetencer. Særligt er anvendelse af digitale redskaber vigtig i forhold til research og dataindsamling samt i forbindelse med formidling i faget. 

1. Online tidslinjer om kristendommens historie

Kristendommens historie og folkekirkens betydning i Danmark er et centrale område i Fælles Mål i kristendomskundskab. Her gives eksmpel på, hvordan du kan dykke ned i kristendommens historie med din egen online tidslinje. Se vejledning og forslag til undervisningsforløb under relaterede moduler

2. Tegneserier i Comicbook, Pixton eller PowToons

© Michael Hjardgaard Andresen

Her behøver du ikke være kunstner for at skabe et flot produkt. Fokuser dine kræfter på af skildre personernes tanker og indre liv.

I nedenstående eksempel benytter eleverne tankeboblerne i applikationen Comicbook! til vise deltagernes ambivalente følelser i forbindelse med et forsonings-ritual (Se forslag til undervisningsforløb.) Et alternativ kunne være en Pixton-tegneserie. Video-vejledninger til Pixton findes på skoletube.dk

3. Film klippet i iMovie, Pinnacle eller på Youtube

En kort film om nadverens betydning. Her under er det Andreas Rahbek i samtale med sognepræst Carsten Clemmesen. Under relaterede links kan du også finde et interview om teodicéproblemet. Her er det Maria Nedergaard og Stine Ørskov i samtale med sognepræst Carsten Clemmesen

4. Collage, mindmap eller præsentation

En collage lavet i Gloster, Prezi eller måske Mindmeister. Med overskrifter, billeder og video præsenteres en problemstilling.

5. Scoop.it - dit eget e-magasin

Hvis man har en mængde viden om et specielt emne, som man gerne vil vise, er den traditionelle metode at "powerpointe" - at bruge en fremviser. Her en en ny metode - at "scoope".

6. Dramatisk dukketeater med PuppetPals

© Michael Hjardgaard Andresen

I Puppet Pals kan du lave dramatisk dukketeater med udklippede billeder af historiske eller religiøse personer (applikationen er gratis, men nogle funktioner skal tilkøbes)

Relaterede filer

Initiativ 5: Projekt- og produktorienterede prøver (historie, samfundsfag og kristendomskundskab) Initiativ 6: Forsøg med fælles prøve i historie, samfundsfag og eventuelt kristendomskundskab

Relaterede links

Her får du overblik over prøver, hvornår elever kan aflægge prøver og datoer for folkeskolens prøver. Skoler, elever, forældre og censorer kan finde information om tilmelding til prøver, om afholdelse af prøver og om bedømmelse og evaluering af prøver. Orienteringer til skolerne, love og bekendtgørelser på området findes også på siden.
Læs mere om projekt- og produktorienterede prøver i kristendomskundskab i 9. klasse.
Her kan du se to dokumenter. 1. Elevernes selvvalgte problemstilling med tilhørende kilder og produkt. 2. De spørgsmål som læreren stillede til elevernes problemstilling. Vær opmærksom på, at eksemplerne er fra forsøgsordningen!
Her scoopes materiale om kødspisning og vegetarisme.
Mindmap om billedforbud (Ahlam Ali 9.A).
Hvorfor bliver man vegetar? (Jonas Halborg Andersen 9.A).
Responssystem til quiz og meningsmålinger.
Interview om teodice med sognepræst Carsten Clemmensen (Af Maria og Stine 9.C)
Retfærdighed og barmhjertighed i kristendommen og buddhismen (Jens M. Thøgersen 9.A).
Ritualer i livet (Sofie og Anne Sofie 9.A)
Aktiv dødshjælp (Simone og Astrid 9.A)
Hvorfor er man vegetar?