It i undervisningen

Her finder du en række digitale ressourcer og værktøjer, der kan understøtte arbejdet med it og medier på tværs af fagene.
IT og medier i undervisningen

Værktøjerne er netbaserede og gratis. Der er primært tale om enkle værktøjer, der kan indgå i fx den fagdelte undervisning.

Værktøjer

talk.jpg

Debathjørnet

Debathjørnet er en god, sjov og udfordrende måde at komme i gang med at arbejde med webetik. Du kan hente debat- og dilemmakort til skolens forskellige målgrupper, elever, lærere og forældre
DigitalABC
© Digitalabc.dk

DigitalABC

Alle unge over 15 er digitale borgere. Digital ABC er et redskab for lærere til at undervise i digitalisering i udskolingen.
Filmstribe
© Styrelsen for It og Læring / Sonja Salminen

Filmredigering

Rediger film i klassen online eller med et lille gratis program.
Logo Podcast

Podcast

Podcatching betyder, at alle, der har adgang til internettet kan abonnere på udsendelser, således at nye produktioner automatisk downloades til computeren eller den mobile enhed, således at abonnenten kan afspille den, når og hvor det passer.
Fremtidslaboratoriet.dk
© Fremtidslaboratoriet

Fremtidslaboratoriet

På Fremtidslaboratoriet kan du finde digitale gennemtestede temaer, opgaver, redskaber og - lige til at bruge i undervisningen. Lad dig inspirere og giv dine elever et forspring ind i den digitale fremtid. Du kan også plukke temaopgaver til dit fag og blive inspireret til at arbejde tværfagligt.

Webetik

Flyer - 21 aktiviteter

Webetik - idékatalog

21 aktivitetsforslag til at arbejde med digital dannelse og webetiske emner i en enkelt introtime, i en dobbelttime, en halv eller hel dag og på et forældremøde. Involverer aktive elever og kræver minimal forberedelse
timeglas_dobbeltlektion.jpg

Webetik - forslag til aktiviteter

Vælg mellem 21 aktiviteter, som er målrettet forskellige klassetrin. Nogle aktiviteter kan gøres inden for et par lektioner, men elever vil have større udbytte af at arbejde med webetik en halv eller hel skoledag.
Verdenshjørner

De fire verdenshjørner

Spørgsmål om brug af nettet, sociale netværk, privatliv, nettet som ressource, digital identitet, ytringsfrihed, rettigheder, m.v. er afsæt for aktiv stillingtagen. Du udvælger og stiller spørgsmål til eleverne, alt imens elever løber over til det af rummets fire hjørner, der viser deres svar.
kommunikation.jpg

Virtuel kommunikation

Til dette forløb følger 4 cases. Forløbet fokuserer på hvilke følelser, der kan vækkes i virtuel kommunikation. Eleverne arbejder i grupper. Der evalueres via rollespil og fremlæggelse i plenum.
Social Star
© Forbrugerombudsmanden, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Medierådet for Børn & unge

Social star - gratis undervisningsmateriale

Med undervisningsmaterialet ”Social star” lærer eleverne i 6. og 7. klasse at afkode og forholde sig kritisk til skjulte reklamer på sociale medier.
dig_andre1.jpg

Dig og de andre

Børn bliver tidligere og tidligere aktive i sociale netværk på internettet. Men der er mange ting at lære, før man kan bevæge sig rundt i de virtuelle rum. I dette forløb præsenteres aktiviteter med fokus på hvordan man beskytter sine personlige oplysninger og lærer at forstå det, der bliver "sagt".
detdigitalespejl.jpg
© Det Digitale Spejl

Det digitale spejl

Med undervisningsmaterialet "Det Digitale Spejl" kan du starte en konstruktiv dialog med dine elever om deres brug af nettet.

Regler og forholdsregler

Forældreguide
© Medierådet for Børn og Unge

Ny guide klæder forældre på til børnenes on-line-liv

”Der er så meget forældre ikke forstår...” Guiden er målrettet forældre til 7-12-årige og indeholder viden, vejledning og inspiration til, hvad de skal have fokus på, når børnene går online.
cc.jpg
© Creative Commons

Creative Commons

Creative Commons er en særlig licens, som er en mere fleksibel måde at tænke ophavsret på. Ideen er, at rettighedshaveren selv udvælger hvilke rettigheder, som skal opretholdes og hvilke rettigheder, som med licensen skal frigives. Herved gør rettighedshaveren det langt lettere for andre at udnytte værket i fx undervisningsmaterialer og -situationer.
haand.jpg

Elektroniske spor

Når man surfer på nettet, efterlades elektroniske spor. Der afsættes eksempelvis elektroniske spor i forbindelse med, at der tages kontakt med en web-server.

Relaterede moduler

Relaterede links

Gratis digitale redskaber og guides, så det er let at komme i gang. Opgaver giver elever hands-on-erfaring med web 2.0-begreber, fx blogging, sharing, sociale netværk, wiki osv.
Vejledninger og beskrivelser af en række gratis, web-baserede læremidler, og forslag til hvordan de kan anvendes med afsæt i didaktiske overvejelser.
Enkelt online værktøj med relevante programmer og sites til dine elevers digitale produktioner. Aktiviteterne er selvinstruerende og tilrettelagt overskueligt.
Velkommen til "Fup på nettet". Her kan du blive klædt på til at handle sikkert på nettet. Se om du kan spotte en fupbutik, test din egen shoppertype og se klip om svindel på nettet.
I denne guide kan du læse om dine menneske- rettigheder, hvor grænserne for dem går, og hvor du kan få hjælp, hvis du støder ind i problemer, når du er på internettet.
Temaet formidler konkrete og praksisnære eksempler fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings projekt It i folkeskolen. Fokus er på de initiativer, der er sat i gang for at øge anvendelsen af it i folkeskolen.