Lider unge af digital afhængighed?

Artikler, forskningsresultater og klummer påpeger, at vi ikke altid kan styre brugen af telefoner og computere. Emnet trækker tråde til andre typer afhængighed samt stress.
Tegning af frustreret mand med mange hænder omkring sig, som holder hver deres gadget

Fagligt lægger dette emne fx op til at inddrage viden om:

  • Belønningssystemet
  • Operant betingning
  • Basale menneskelige behov (Maslow, Selvdetermineringsteorien)
  • Flow-oplevelser
  • FoMo og stress i det hele taget
  • Udvalgte begreber fra Giddens

Eleverne kan selv teste deres afhængighed og man kan i klassen selv eksperimentere med at gå x antal timer uden sin telefon og registrere sine tanker, følelser og adfærd.

Som et innovativt spin på undervisningen, kan man bede eleverne komme med løsningsforslag på nogle af de problemer, de finder frem til.

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png

Relaterede links

Testen består af 15 ja/nej-spørgsmål, som kan indlede nogle refleksioner om ens forbrug.
Spørgeskemaundersøgelse blandt 2700 personer, viser tegn på øget stress gennem de sidste 4 år.
En artikel skrevet på baggrund af ovenstående undersøgelse.
Klumme af Katrine Marie Guldager, bragt i Politiken, 2017. Kan bruges som problematisering eller som eksamensøvelse.
Politiken, 2017. Artiklen formulerer hvordan de digitale designs skaber en afhængighed hos brugeren. Viden om belønningssystemet kan trække tråde til andre afhængighedstyper.
Kristeligt Dagblad, 2017. Artiklen forklarer dopaminsystemet og trækker selv trådene til andre afhængighedsformer.
Magasinet P, 2017. Artiklen diskuterer, hvad der kan skabe computerspilsafhængighed, hvordan spillene er designet til at opfylde de almene menneskelige behov, som man ellers får uden for den digitale verden.