Lyd-producer for en dag

Indspil et nummer og mix det sammen i REAPER

Formål

Projektet skal præsentere eleverne for de redskaber man arbejder med i et lydstudie. Samtidig er det også en konkretisering af musikkens grundlæggende parametre vi arbejder med. Ikke mindst i de forskellige elektroniske effekter.

Omfang

Øvelse-1 kan laves på 2-3 timer (men kan sagtens tage længere tid).

Øvelse 2 er en fortsættese, men kan sagtens laves selvstændigt. Hvor lang tid den tager, afhænger af om man ønsker at indspille 3 spor eller 20 spor, og det afhænger af om man vil indspille 20 sekunder eller tre minutter.

Forberedelse

REAPER skal være installeret. Ud over det skal man bruge en mp3-optager (evt en telefon) til at optage lyden på.

Gennemførsel

Installation af REAPER

På denne YouTube-video ser du, hvordan du foretager installation af REAPER. 

Du kan få hjælp her, hvis der er problemer.

Optag-selv-lyd-1: Lav et skrammel-groove

Øvelsen går ud på at lave et groove ud fra forskellige reallyde. Øvelsen er overskuelig og ender med at vi har to takter tromme/rytme-groove. Det kan bruges som baggrund for rap, som tromme spor i et nummer vi arbejder videre med eller øvelsen kan bare afsluttes med dette.

Optag-selv-lyd-2: Lav en lagkageoptagelse

Denne øvelse er en traditionel lagkage-indspilning, hvor vi ovenpå et trommespor lægger lag på lag af instrumenter og vokal.

Evaluering

Du kan evaluere eleverne på mange måder. Opgaven er jo karakteriseret ved at være meget åben og kriterierne for evalueringen kan være lidt flydende. Du kan læse mere om ideer til evaluering her.

Opfølgning og forslag til videre arbejde

Du kan arbejde videre på mange måder

  • Du kan arbejde videre med lydoptagelser i årevis. Det oplagte vil være at se på nogle af videoerne omkring elektroniske effekter , og så udvikle dine værker på den måde.
  • Du kan også lade dig inspirere af bogen "Musikalsk produktion" fra Systime, som anskuer kulturen også fra en praktisk skabende vinkel.
  • Du kan besøge et lokalt studie og se hvordan de arbejder der.
  • Du kan undersøge kendte producere gennem tiden, og lade dig inspirere af dem. Fx kan du prøve at eksperimentere med LIVESOUND og SOUNDSCAPE i den betydning af begreberne vi har fra bogen "Rockmusik i tid og rum"

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png

Relaterede moduler