Mission "Laserstråler"

Denne fine lille aktivitet er et hit hos børnene. Den er sjov for de voksne at sætte op, og sjov for børnene at deltage i, og I kan nemt differentiere, så alle kan være med

Aktiviteten styrker

Alt efter børnegruppens alder kan aktiviteten styrke mange forskellige områder af barnets udvikling

  • grovmotorik - hold balancen
  • finmotorik - klemmer og små papirer som skal håndteres
  • sociale relationer - vi har det sjovt sammen
  • barnets forståelse af regler - vente på tur, forsøge ikke at røre snoren osv.
  • læring - fx tal/bogstavgenkendelse eller noget helt andet
  • ansvar - inviter børnene med til at lave laserstrålebanen 

Hvis børnene er meget små, kan papkort og klemmer helt udelades. Så er der nok udfrodring i at skulle holde balancen eller kravle under snorene.

Motorisk forhindringsbane
© Det skønne barn er venligst udlånt af Børnehuset Abildvænget i Helsingør
Motorisk forhindringsbane
© Modellen er venligst udlånt af Børnehuset Abildvænget i Helsingør

Beskrivelse af aktiviteten

Deltagere:

Vuggestue- og børnehavebørn

Materialer:

Snor (gerne i en sej neonfarve)

Tøjklemmer

Papkort med det I har fokus på. Fx at lære tals, bogstavers eller formers visuelle udtryk

Da børnene så denne aktivitet, råbte de "ej se, det er laserstråler" - så det er den døbt nu :-)

Aktiviteten kan tilpasses et væld af læringsmuligheder. I kan træne tal, bogstaver, former, farver eller blot balance. Snorene kan hæves eller sænkes alt efter børnenes højde og formåen.

På billederne her havde børnene et temaforløb om England, hvor de bl.a. skulle lære at sige farverne på engelsk. Så derfor er papkortene i forskellige farver.

  • Banen sættes op og børnene stiller sig på en række
  • Den voksne beder det første barn om at hente et kort med farven "green"
  • Det næste barn skal hente farven "blue" osv.
  • Børnene balancerer eller kryber gennem banen og henter deres kort (ét kort ad gangen)
  • Når børnene er kommet gennem banen, står der en voksen i den anden ende. Barnet siger farven på engelsk, og afleverer kortet til den voksne

Reflektionsspørgsmål

- skal banen indgå i et temaforløb hvor papkortene tilpasses indholdet?

- skal de mindste børn udfordres motorisk? Kravle under laserstrålerne eller balancere gennem banen?