Samfundsfag og den merkantile caseeksamen

Dette er Dansk Supermarked Groups materialebank for samfundsfag. Formålet med denne materialebank er, at den skal bruges som inspiration til underviserens eget arbejde med caseopgaver i samfundsfag, samtidig med at eksemplerne skal skabe sammenhæng mellem fagets mål, den daglige undervisning og slutteligt caseeksamen.

Fagbilag og bekendtgørelse

Opgaveeksempler i samfundsfag tager afsæt i det seneste fagbilag for faget som ses her.

Dog er der overgangsbestemmelser, der gør, at de elever der er startet før den 1. oktober 2014 kan undervises efter, og gå til caseeksamen efter forrige grundfagsbekendtgørelse, se evt. her

Såvel emner som eksempler til brug ved caseeksamen dækker begge grundfagsbekendtgørelser.

Indhold

Materialebanken for faget samfundsfag er inddelt i overordnede temaer: Verden omkring Dansk Supermarked Group, Miljø og social ansvarlighed, Arbejdsforhold. Derud over er der eksterne links til brug i undervisningen eller til caseudarbejdelsen.

Under de temaer der behandles på samfundsfagets materialebank kan du finde:

  • Eksempler på emner til caseopgaver
  • Eksempler på caseopgaver
  • Materialer fra Dansk Supermarked Group
  • Links til eksterne materialer
  • Materialer der kan styrke elevens samfundsmæssige og analytiske kompetencer

Det er vigtigt at eleven orienterer sig bredt i alle faktatekster, da områder indenfor eksempelvis sociologi kan behandles via eksempelvis Målgrupper og købmandsskab.

Faglig ansvarlig for samfundsfag: Lone Lippert, lip@learnmark.dkLearnmark Business EUX og HG uddannelser, Learnmark Horsens.

 

Inspirationsmaterialer fordelt på temaer (3)

Samfundsfag - Miljø og social ansvarlighed

Dansk Supermarked Group
© Dansk Supermarked Group
Ifølge Dansk Supermarked Group tilstræber virksomheden, at være ansvarlig over for miljø og medarbejdere. Det betyder, at Dansk Supermarked Group blandt andet fokuserer på leverandørens produktion af fisk til koncernens salg af frisk fisk under hensyntagen til mennesker og miljø.

Samfundsfag - Målgrupper og købmandskab

Kaizen (løbende forbedringer)
© William Pedersen
Om velfærd og økonomisk politik, herunder også konkurrenceevne og efterspørgsel på varer. De er alle elementer, der er med til at påvirke salget positivt eller negativt i Dansk Supermarked Group.

Samfundsfag - Verden omkring Dansk Supermarked Group

Dansk Supermarked Group
© RAISFOTO, Dansk Supermarked Group
Om EU og politik. Dansk Supermarked Group er en international detailkæde, der historisk startede i 1906. Fra dengang og til i dag har virksomheden forandret sig meget.

Produceret i samarbejde med

Dansk Supermarked Group

Dansk Supermarked Group er en international detailvirksomhed, som er repræsenteret i fem lande. Vores brands føtex, Bilka, Netto, Salling og Wupti bliver hver dag besøgt at 1,4 millioner kunder. Foruden Danmark, er Netto etableret i Sverige, Polen, Tyskland og Storbritannien.

Relaterede moduler