Selfies - selvportrætter i kunsten og på de sociale medier

Undervisningsforløb om selfies, selvportrætter og selviscenesættelse. Forløbet nuancerer elevernes bevidsthed om selvfremstilling på de sociale medier. Se dokumentarfilm om ”instafame”, fremlæg kunstens selvportrætter og lav et gruppeselfie.

Formål

Selfie

På de sociale medier kommunikerer de unge især med hinanden gennem billeder, og de iscenesætter sig selv på forskellige måder afhængig af konteksten. Forløbet lægger op til diskussion af begreber som "identitet" og "selviscenesættelse".

Arbejdet med selvportrætter skal lære eleverne at forklare og diskutere unges selvfremstilling på sociale medier i klasse- og gruppediskussion, samt vurdere konsekvenser af dette for eget liv og fællesskabet. Forløbet skal understøtte, styrke og nuancere elevernes bevidsthed om sig selv og deres selviscenesættelse.

I forløbet inddrages elevernes eget forbrug af billeder, identiteter og selviscenesættelser på de sociale medier. Forløbet inddrager desuden eksempler på kunstneriske selvportrætter fra de seneste 100 år, samt egen produktion af et selvportræt – ”selvfie”

Omfang

Forløbet varer 8-10 lektioner.

Undervisningens tre faser (3)

Selfies - Planlægning

ansigt
Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.

Forenklede Fælles Mål

Dansk
7. - 9. klasse
Fremstilling
Fremstilling
Fase 3
Eleven kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter
Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper
Kommunikation
It og kommunikation
Fase 3
Eleven kan diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab
Eleven har viden om sammenhængen mellem digitale teknologier og kommunikation

Relaterede links

Link til artikel fra Center for Digital Pædagogik
Dokumentarfilm om Shawn Migeras og hans 81.000 følgere på Instagram. Varighed: 12 minutter.