Soundpainting

Følg to musikere, der laver musik på en særlig måde. De bruger fagter og håndtegn, der kaldes "Soundpainting". I dette forløb lærer eleverne at synge sammen og improvisere ved at følge håndtegnene.
Soundpainting

Gustav styrer elevernes lyd med sine hænder - 'Soundpainting'. Musikken bliver til i øjeblikket og skrives ikke ned forud for fremførelsen.

Forløbet er lavet i samarbejde med Ketil Duckert og Gustav Rasmussen.

Formål

Formålet med forløbet er, at eleverne lærer at skabe og eksperimentere med musik på en ny og mere bevægelsesorienteret måde. Metoden tilstræber at skabe en form for musikalsk kommunikation på tværs af klasser og skoler.

Undervisningsforløbet indeholder 10 videoer, som instruerer i, hvordan man kan synge i kor til musiktegnsproget Soundpainting. Videoerne findes under 'Relaterede moduler'. 

Omfang

Forløbet svarer til ca. 10 lektioner.

Soundpainting er:

  • et spændende værktøj til at styre og improvisere musik med.
  • et tegnsprog, altså en række håndtegn man viser til sit kor (eller orkester), som koret så besvarer ved at synge.
  • til at skabe musik med, men kan også bruges til at styre og forme noteret musik.
  • en intuitiv, sjov og nem måde at skabe musik på og giver et alternativt bud på, hvordan man kan kommunikere i musikken (og musiktimerne).

Undervisningens tre faser (4)

Soundpainting - Planlægning

Soundpainting,
Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.

Vis alle Vis færre

Forenklede Fælles Mål

Musik
3. - 4. klasse
Musikudøvelse
Sangteknik
Fase 1
Eleven kan synge med god intonation og klang
Eleven har viden om intonation og klang
Musikalsk skaben
Komposition
Fase 1
Eleven kan skabe musik med udgangspunkt i rytme, sprog og stemmebrug
Eleven har viden om stemmens udtryksmuligheder i rytme og sprog
Improvisation
Fase 1
Eleven kan udføre enkle improvisationer med instrumenter
Eleven har viden om skalamateriale og form i musikalsk improvisation

Relaterede links

Læs mere om soundpainting i bogen af samme navn. Her finder du informationer om bogen. Du kan også læse om mulighederne for en gratis workshop mv.
Alle klasser, der anvendte inspirationsmaterialet før 1. marts 2015, kunne bidrage til videoen 'det virtuelle danmarkskor', som blev lanceret i forbindelse med Skolernes Sangdag 2015. Se resultatet fra skolernes sangdag 2015.
Gustav & Ketil fortæller om, hvordan de har har stykket lydoptagelserne til det virtuelle danmarkskor sammen. Lyt selv til disse komponister/musikere/bands som vi selv har ladet os inspirere af: Karlheinz Stockhausen, Bon Iver, Steve Reich, Björk, John Cage, Salem Al Fakir, Johann Sebastian Bach, Radiohead, Emilie Nicolas, Eric Whitacre.