Styrk hukommelsen med hjernetræning

Sådan lyder rådet fra flere forskere. Andre er mere skeptiske. Få en faglig debat i gang om et emne, alle kan relatere sig til.

Hjernen kan trænes, demens kan delvist forebygges og uddbyttet af undervisningen kan optimeres med simple noteøvelser.

Disse og andre konklusioner kan uddrages i de relaterede materialer, som lover gode muligheder for at optimere sin indre computer.

Der er dog grobund for kritisk sans og metodiske overvejelser, hvilket andre af materialerne præsenterer. Konklusionerne er derfor ikke helt så entydige, som avisartikler forledes til at præsentere dem.

Derfor: Træn din egen og dine elevers hjerne (onlineudvalget af øvelser er enormt) og inddrag nogle af disse materialer til en faglig diskussion om deres effekt.

Nedenstående video kan evt. fungere som teaser eller provokerende opstart. Er vi blevet "hjernedovne"?. Videoen er embedded fra Københavns Universitet.

   

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png

Relaterede links

".... Få det sjovere og udsæt forfald" lyder det i overskriften. Troels Wesenberg Kjær præsenterer her i kort form nogle pointer fra hans nye bog, der lover mange positive konsekvenser af hjernetræning.
"Hukommmelsen kan blive dobbelt så god" lyder der her i en artikel fra Videnskab.dk, 2017.
"Der er ikke noget bevis for, at tankegymnastik kan gøre os klogere i hverdagen..." lyder det bl.a. i denne kritiske artikel om hjernetræningens påstande. Udgivet i Weekendavisen, 2017 og kan bl.a. findes på skoda.emu.dk (link fører dertil).
Det korte svar er "ja". Det længere svar med forskellige årsager, må man i artiklen for at finde.
Artiklen serverer overskuelige pointer om hukommelsen koblet med beskrivelser af studierne. Her er både mulighed for at undervise i hukommelsen som sådan og samtidig bidrage til træning af almene studiefærdigheder.
Hvis man virkelig vil diskutere metodiske overvejelser med en klasse, er denne artikel oplagt til formålet. Her gennemgås en række væsentlige faktorer for god forskning.
Endnu en vinkel på hjernegymnastikken, såvel som på andre områder af effektforskning. Placeboeffekten undervurderes ofte og testes sjældent. Her viser et studie tegn på, at det ikke er øvelserne, der virker, men det at man tror på effekten.

Emneord