Nyheder: Viden og forskning

modtageundervisning
© Tingbjerg SFO

Nyt materiale skal hjælpe skoler og kommuner med nyankomne tosprogede elever

21. juni 2017 - 09:33
Nyt inspirationsmateriale formidler både viden om og praktiske erfaringer med modtagelse og undervisning af nyankomne tosprogede elever. Materialet skal hjælpe skoler og kommuner med at sikre den første integration af eleverne.
Digitale læringsplarforme

Ny viden om anvendelse af læringsplatforme i folkeskolen

1. juni 2017 - 13:52
Nyt forskningsprojekt har afdækket erfaringer med brugen af digitale læringsplatforme i folkeskolen, og det er der kommet en række spændende anbefalinger og inspirationsmaterialer ud af.
Danmarkskanon
© Danmarkskanon

Konkurrence: Fra Danmarkskanon til #klassenskanon

18. maj 2017 - 10:58
Undervisningsministeriet og Kulturministeriet har udskrevet en landsdækkende klassekonkurrence, hvor klasser kan indsende deres bud på #klassenskanon og vinde en helt særlig kulturoplevelse.
FIP

Hvad betyder gymnasiereformen for mit fag?

17. maj 2017 - 15:59
På hvert fag bliver der oprettet en side med fokus på Gymnasiereformen. Her vil du kunne finde materialer, der handler om reformen og netop dit fag.
Ingen entydige effekter af forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning

Ingen entydige effekter af forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning

3. maj 2017 - 09:47
De endelige resultater fra forsøgsprogram om modersmålsbaseret undervisning viser, at der ikke er fundet indsatser i programmet, som entydigt kan hjælpe tosprogede elever.
Billede af lærer og elev

Læreruddannedes mobilitet på arbejdsmarkedet

7. april 2017 - 10:30
En undersøgelse fra Epinion giver ny viden om, hvorfor læreruddannede vælger at arbejde i eller uden for folkeskolen og hvilke forhold forskellige typer af lærere lægger vægt på i deres arbejdsliv.
Forældreinvolvering
© Danish Clearinghouse for Educational Research

Involvering og samarbejde med forældrene styrker udsatte børns læring og trivsel

7. marts 2017 - 12:58
Læs den nye kortlægning af studier, der belyser hvordan forældreinvolvering og forældresamarbejde bidrager til at styrke socialt udsatte børn og unges udvikling, læring og trivsel i dagtilbud og skoler.
Pjeceforside
© SFI

Mellemtid for folkeskolen: Hvad gør en forskel i praksis?

1. februar 2017 - 10:21
Læs SFI og KORAs nye ”Kort og klart” hæfte om de erfaringer skoler og kommuner har i deres arbejde med at implementere folkeskolereformen, og hvad der gør en forskel for elevernes læring og trivsel.
Lærer foran tavle
© Rambøll

Hvordan styrkes lærernes engagement og professionelle ansvar?

1. februar 2017 - 10:17
Læs det nye litteraturstudie fra Rambøll, der viser hvordan et fokus på lærernes undervisningspraksis, gode samarbejdspraksisser og undervisningsfokuseret ledelse kan fremme deres forståelse af egne evner og derved medvirke til at påvirke elevernes udbytte af undervisningen.
Elever
© Ulrik Jantzen

Nye rapporter sætter fokus på folkeskolereformen

20. januar 2017 - 17:56
Danmarks Evalueringsinstitut kaster i fire nye rapporter lys over folkeskolereformen. Læs rapporterne og se hovedkonklusionerne her.