Almindelige indvandrersprog - valgfag

På denne side kan du finde Fælles Mål, læseplan og praksisrettede inspirationsmaterialer til undervisningen i faget.

Forligskredsen bag folkeskoleloven har den 19. maj 2017 indgået aftale om at løsne bindingerne i Fælles Mål. Hovedindholdet i ændringerne er følgende:

  • Med ændringen vil kompetencemålene for folkeskolens fag og emner stadig være gældende.
  • Færdigheds- og vidensområderne vil være bindende. Færdigheds- og vidensområderne angiver i overskriftsform afgørende elementer inden for kompetencemålene.
  • Færdigheds- og vidensmålene, som i dag er bindende, gøres vejledende. Færdigheds- og vidensmålene er fastsat inden for hvert færdigheds- og vidensområde.
  • Opmærksomhedspunkterne i børnehaveklassen, dansk og matematik vil fortsat være obligatoriske.
  • De to kanonlister i hhv. dansk og historie vil fortsat være obligatoriske at benytte i undervisningen.


Lovforslaget om ændringen fremsættes for Folketinget oktober 2017 og forventes – i lighed med den nye bekendtgørelse om Fælles Mål – at træde i kraft omkring årsskiftet.

7./8./9. klasse

Eleven skal lære at kommunikere på forskellige måder gennem dialog afpasset situationen.

Eleven skal lære at sætte sprog og kultur ind i en ramme, hvor kommunikationen sættes i perspektiv til andres sprog og kultur både lokalt og globalt.

Eleven skal udvikle evner til at anvende hensigtsmæssige strategier, både strategier i selve kommunikationen og strategier, som eleverne kan anvende til videreudvikling af deres sprog.

Hovedvægten i indholdet lægges på det nære miljø, herunder dagligliv, levevilkår, værdier og normer i målsprogslandet og Danmark.

Der arbejdes også med perspektivering mellem indvandrersproget og dansk, fx gennem arbejdet med skrifttegn eller talemåder.

Eleverne skal have mulighed for at kommunikere med andre, hvor brugen af flere sprog er en reel nødvendighed, fx ved at opsøge og udnytte de muligheder, der er for at bruge flere sprog både i undervisningen i faget indvandrersprog og uden for skolen, fx i hjemmet.

 

Læs mere om kompetenceområderne i faget almindelige indvandrersprog

Eleven kan kommunikere på flere sprog

Eleven kan bruge sin flersprogethed i kulturelle og erhvervsmæssige sammenhænge

Faget i fokus

lexin

Lexin Billedtema

Flersproglig interaktiv billedordbog med illustrationer, tekst, lyd og animationer.

Faglig inspiration/Læringsaktiviteter

Pige lytter med høretelefoner

Nyhedsudsendelser

Formålet med aktiviteten er, at eleverne lærer, hvordan man på baggrund af et kort klip fra en nyhedsudsendelse på indvandrersproget taler om og gengiver hovedindholdet af en set og hørt tekst. Eleverne arbejder med det interaktive aspekt mellem at lytte og at se for at kunne uddrage hovedindholdet i klippet ved hjælp af forskellige strategier.
Flersprogede

Flersprogethed som en resurse

Formålet med aktiviteten er, at eleverne gennem talt sprog lærer at argumentere for, hvorfor flersprogethed er en resurse i fx erhvervslivet.

Indhold på tværs af fagene

udviklingsforløb

Løft af de fagligt svageste elever

Her finder du inspirationsmaterialer i forbindelse med puljen til løft af de fagligt svageste elever i udskolingen. Se oplæggene fra de fire kick-off-konferencer (video).
Udskoling

Udskoling

Undervisningsministeriets samlede materialer og vejledninger målrettet de centrale elementer i udskolingen til lærere og pædagogisk personale.
Om materialet

Hele vejen rundt om elevens sprog og ressourcer

Undervisningsministeriet har udviklet et nyt materiale, der både kan hjælpe lærere med at afdække nyankomne elevers skolebaggrund tidligt i deres skoleforløb og følge elevernes fremgang, indtil de er i stand til at deltage i undervisningen på lige fod med de øvrige elever
Klasse arbejder ved PC

Ro og klasseledelse

Her er en guide, eksempler på kortere undervisningsforløb, en række artikler, cases og værktøjer, der kan understøtte lærere og pædagogisk personale i arbejdet med klasseledelse.