Fransk

På denne side kan du navigere imellem Fælles Mål, læseplan og praksisrettede inspirationsmaterialer til undervisningen i Fransk. Under hvert kompetencemål finder du de tilhørende færdigheds- og vidensmål, tegn på læring og udfordringsopgaver. Nederst på siden er der forslag til undervisningsforløb og læringsaktiviteter til de forskellige målpar.

5. - 7. klasse

Fra den første undervisning lægges hovedvægten indholdsmæssigt på det nære miljø og emner fra elevernes hverdag. Gennem arbejdet med fransk udtale og intonation skal eleverne opøve deres færdigheder i at lytte og tale. I skriftlig kommunikation fokuseres der på transparente ord og gættestrategier som en vej til elevernes egen produktion af enkelte sætninger.

Eleverne skal stifte bekendtskab med de fransktalende landes og områders kulturer, hvilket danner udgangspunkt for deres forståelse af og indsigt i fransktalende landes kultur- og samfundsforhold.

 

Læs mere om kompetenceområderne i faget fransk

Eleven kan kommunikere på fransk mundtligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog

Eleven kan kommunikere på fransk skriftligt om nære emner i et meget enkelt og forståeligt sprog

Eleven får viden om sig selv som en del af et fransktalende fællesskab

8. - 9. klasse

I dette forløb lægges der vægt på, at eleverne gennem mundtlig og skriftlig kommunikation videreudvikler deres færdigheder til at kommunikere og ift. deres sproglige bevidsthed. I mundtlig kommunikation skal eleverne lære at forstå og bruge både hovedindhold og detaljer, og efterhånden skal de lære at redegøre for egne holdninger i et sammenhængende sprog. Eleverne skal lære at skelne mellem forskellige læste teksttyper og selv kommunikere klart og forståeligt på skrift afstemt efter modtager og valg af medie.

Eleverne opnår en udvidet kulturforståelse og skal kunne anvende fransk i mødet med fransktalende.

 

Læs mere om kompetenceområderne i faget fransk

Eleven kan kommunikere på fransk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog

Eleven kan kommunikere på fransk skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog

Eleven kan agere som en del af et fransktalende fællesskab

10. klasse

I dette forløb lægges der vægt på, at eleverne gennem mundtlig og skriftlig kommunikation anvender deres færdigheder til at kommunikere i forhold til deres sproglige bevidsthed. 

I mundtlig kommunikation skal eleverne forstå hovedindhold og detaljer med det mål at kunne redegøre for egne holdninger i et sammenhængende sprog. 

I skriftlig kommunikation skal eleverne skelne mellem forskellige læste teksttyper og selv kommunikere klart og forståeligt på skrift afstemt efter modtager og valg af medie.

I kultur og samfund skal eleverne opnå en udvidet kulturforståelse og skal kunne anvende fransk i mødet med fransktalende.

Eleven kan kommunikere på fransk mundtligt i et forståeligt og sammenhængende sprog

Eleven kan kommunikere på fransk skriftligt i et forståeligt og sammenhængende sprog

Eleven kan agere som en del af et fransktalendes fællesskab

Faget i fokus

Undervisningsforløb

Eksempler på erhverv

Les métiers

Erhvervsrettet undervisningsforløb til 10. klasse.
Eiffeltårn og rose.

Acrostiches

Nemme digte til undervisningen.
COLOURBOX1183754.jpg

Online supermarked

Træn dine elevers læsefærdigheder ved at tage dem med ind i et fransk supermarked!
Screendump
© Tagxedo.com

Ordskyer

Skriftligt arbejde for begynderundervisning.

Faglig inspiration /Læringsaktiviteter

Julepynt

Noël au Danemark

Lad dine elever arbejde med tekster om jul i Danmark, så de kan fortælle om deres egen jul.
Ordspil
© PedagoNet

Ordjagt

Både lærer og elever kan lave deres egne ”grilles de mots cachés”, så eleverne kan træne deres ordforråd.
Dreng holder en blyant.

Écrire une lettre

Giv dine elever grundlæggende viden om brevskrivning på fransk.

Indhold på tværs af fagene

Hjertetræ

Inkluderende læringsmiljø

Her er inspirerende artikler, cases og værktøjer, der kan understøtte jeres arbejde med at skabe stærke inkluderende læringsfællesskaber for alle børn og unge.
Elever ved bærbare computere

Styrk tosprogede - værktøjer og artikler

Her kan du finde værktøjer, cases og artikler om, hvordan andre lærere og pædagoger har tilrettelagt læringsaktiviteter, som skaber gode betingelser for tosprogede elevers læring.
Kartoffelplante

Skolehaver, Indhold på tværs

Interessen for skolehaver er stigende, og mange skoler har allerede gjort skolehaver til en fast del af skemaet. I introduktionen til skolehaver finder I viden og erfaringer fra ind- og udland, samt inspiration og konkrete redskaber til, hvordan skolehaven kan anvendes som et alternativt og værdiskabende læringsrum, der åbner skolen.
Klasse arbejder ved PC

Ro og klasseledelse

Her er en guide, eksempler på kortere undervisningsforløb, en række artikler, cases og værktøjer, der kan understøtte lærere og pædagogisk personale i arbejdet med klasseledelse.
Til temaforsiden

Projektopgaven

Temasiden giver inspiration og hjælp til at arbejde med projektopgaven i grundskolen.

Seneste moduler

Diktatkonkurrence

Skoleting

En sjov øvelse, hvor eleverne bevæger sig og træner deres skriftlige færdigheder.

Læs mere…

Hjælpemidler til den skriftlige prøve i fransk FP9

klasselokale

Oversigt over tilladte hjælpemidler til den skriftlige prøve i fransk i 9.klasse.

Læs mere...