Geografi

På denne side kan du navigere imellem Fælles Mål, læseplan og praksisrettede inspirationsmaterialer til undervisningen i Geografi. Under hvert kompetencemål finder du de tilhørende færdigheds- og vidensmål, tegn på læring og udfordringsopgaver. Nederst på siden er der forslag til undervisningsforløb og læringsaktiviteter til de forskellige målpar.

7. - 9. klasse

I faget geografi skal eleverne lære om grundlæggende naturgivne og kulturskabte forudsætninger for levevilkår. I samarbejdet med de andre naturfag skal eleverne bygge videre på natur/teknologi og udvikle naturfaglige kompetencer, så de kan genkende og håndtere geografiske problemstillinger. 

 

Læs mere om kompetenceområderne i faget geografi

 

Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i geografi

Eleven kan anvende og vurdere modeller i geografi

Eleven kan perspektivere geografi til omverdenen og relatere indholdet i faget til udvikling af naturvidenskabelig erkendelse

Eleven kan kommunikere om naturfaglige forhold med geografi

Faget i fokus

links

Links og Apps

I arbejdet med de forskellige geografiske områder, er der mange gode links og apps at hente på nettet. I dette modul vil der løbende blive indsamlet links og apps, der med en kort beskrivelse viser, hvor de er gode at bruge i geografiundervisningen.
Forside inspirationskatalog
© NTS-centeret

Sæt bevægelse i naturfagene

”Sæt bevægelse i naturfagene” er et inspirationshæfte med konkrete øvelser og ideer til, hvordan du kan inddrage bevægelse i natur/teknologi, biologi, geografi og fysik/kemi. Hæftet er udgivet af NTS-centeret, som i samarbejde med erfarne naturfagslærere og pædagoger har indsamlet, udviklet og afprøvet øvelserne.
Tre elever ved bærbar

Webinarer om nye prøveformer

Læringskonsulenter har i samarbejde med prøvekontoret i ministeriet afholdt webinarer i fag med nye prøveformer ved maj-juni prøveterminen 2016.

Undervisningsforløb

To glas med indhold

Fællesfagligt forløb: "Rom og cola"

Rom & cola er en drink, mange unge kender til. Det fællesfaglige forløb gør rom & cola til genstand for naturfaglig undersøgelse.
Rigsfællesskabets tre dele
© Laust Wium Olesen & Google Earth

Metalressourcer

Metaller en begrænset ressource. Dette fællesfaglige undervisningsforløb sætter fokus på metaller og bæredygtighed. Er det fx muligt at have en bæredygtig minedrift på Grønland, og er genanvendelse af metaller i Danmark en bæredygtig løsning? Gennem elevernes egne undersøgelser skal de finde naturfaglige argumenter for en bæredygtig udnyttelse af metalressourcer i både Grønland og Danmark. Forløbet er fællesfagligt i fagene fysik/kemi og geografi.
COLOURBOX1430027_0.jpg
© COLOURBOX

Pladetektonik og geologi

Pladetektonik og geologi er centrale emner for geografiundervisningen og indgår i flere af færdigheds – og vidensmålene i Fælles Mål for geografi.
Menneskemasse

Befolkningsudviklingen- et lokalt eller globalt problem?

Mens visse dele af verden oplever en konstant befolkningstilvækst, er der andre dele af verden, der har en negativ befolkningstilvækst. Det gør det svært for verdenssamfundet at stå sammen om spørgsmålet "Er befolkningsudviklingen et lokalt eller globalt problem"?

Faglig inspiration / læringsaktiviteter

Hav, isbjerg og indlandsis på Grønland

Klima og drivhuseffekt

En øget drivhuseffekt har forskellig påvirkning af klimaet forskellige steder på Jorden.
kemisk industri

Push-pull - analyse af virksomheders udviklingsmuligheder

I aktiviteten undersøger eleverne nogle af de push-pull faktorer, som har betydning for industri- og videns virksomheders lokalisering og potentialer. Push-pull faktorer kan i denne sammenhæng anvendes som en analysemetode til undersøgelse af virksomheders udviklingsmuligheder.
AVERØY
© AVERØY

eTwinning i Geografi

Nedenstående er et fremragende eksempel på, hvor enkelt arbejdet med eTwinning kan være. Det er samtidig en fin vejledning i, hvordan man finder en partner til et projekt - og hvordan kommer videre i arbejdet mod et projekt.
Tsunami

Tsunamier

Når der skal arbejdes med tsunamier, bliver flodbølgerne i Asien i slutningen 2004 og Japan i 2011 naturlige omdrejningspunkter. Der findes en lang række ressourcer på nettet, der kan inddrages i undervisningen. Begynd forløbet med en introduktion i klassen, hvor du viser film, der beskriver, hvordan tsunamier opstår, og hvad der sker, når de rammer kysten. Her kan fx anvendes de film, der er vist herunder.

Indhold på tværs af fagene

Hjertetræ

Inkluderende læringsmiljø

Her er inspirerende artikler, cases og værktøjer, der kan understøtte jeres arbejde med at skabe stærke inkluderende læringsfællesskaber for alle børn og unge.
Elever ved bærbare computere

Styrk tosprogede - værktøjer og artikler

Her kan du finde værktøjer, cases og artikler om, hvordan andre lærere og pædagoger har tilrettelagt læringsaktiviteter, som skaber gode betingelser for tosprogede elevers læring.
Kartoffelplante

Skolehaver, Indhold på tværs

Interessen for skolehaver er stigende, og mange skoler har allerede gjort skolehaver til en fast del af skemaet. I introduktionen til skolehaver finder I viden og erfaringer fra ind- og udland, samt inspiration og konkrete redskaber til, hvordan skolehaven kan anvendes som et alternativt og værdiskabende læringsrum, der åbner skolen.
Klasse arbejder ved PC

Ro og klasseledelse

Her er en guide, eksempler på kortere undervisningsforløb, en række artikler, cases og værktøjer, der kan understøtte lærere og pædagogisk personale i arbejdet med klasseledelse.
Til temaforsiden

Projektopgaven

Temasiden giver inspiration og hjælp til at arbejde med projektopgaven i grundskolen.

Seneste moduler

To glas med indhold

Fællesfagligt forløb: "Rom og cola"

Rom & cola er en drink, mange unge kender til. Det fællesfaglige forløb gør rom & cola til genstand for naturfaglig undersøgelse.

Subscribe to Seneste moduler

Velkommen til EMU-geografi

Grafik

Formålet med EMUs fagsider er at inspirere lærere i grundskolen i deres daglige undervisning i fagene.

 

Læringskonsulenterne

Læringskonsulenterne

Brug for faglige input eller sparring? Besøg læringskonsulenternes side og bliv klogere på, hvilken vejledning, de tilbyder, og hvad et samarbejde med læringskonsulenterne kan indebære.