Madkundskab

På denne side kan du navigere imellem Fælles Mål, læseplan og praksisrettede inspirationsmaterialer til undervisningen i Madkundskab. Under hvert kompetencemål finder du de tilhørende færdigheds- og vidensmål, tegn på læring og udfordringsopgaver. Nederst på siden er der forslag til undervisningsforløb og læringsaktiviteter til de forskellige målpar.

4./5./6./7. klasse

I madkundskab skal eleverne lære at træffe sunde madvalg i deres eget liv og opnå viden om råvarer og deres kvalitet. Eleverne skal lære at tilberede mad, som de kan lide, og forstå, hvordan mad indgår i en kulturel sammenhæng.

Emnerne skal være virkelighedsnære og tilpasses aldersgruppen på det relevante klassetrin.

 

Læs mere om kompetenceområderne i faget madkundskab

Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til sundhed

Eleven kan træffe begrundede madvalg i forhold til kvalitet, smag og bæredygtighed

Eleven kan anvende madlavningsteknikker og omsætte idéer i madlavningen

Eleven kan fortolke måltider med forståelse for værdier, kultur og levevilkår

Faget i fokus

Champignonens CV
© Sæson

Skriv et grøntsags- eller frugt-CV

I aktiviteten “Skriv et grøntsags- eller frugt-CV” skal eleverne skrive CV’er for udvalgte grøntsager og frugter. Aktiviteten har fokus på faglig skrivning i faget samt ideer til, hvordan man kan anvende mere frugt og grønt i kosten.
links

Links og apps til madkundskab

- en samlet oversigt over nogle af de links og apps som er oplagte at inddrage i madkundskabsundervisningen.
Opskrift-puslespil

Opskrifts-puslespillet

Aktiviteten ”Opskrifts-puslespillet” sætter fokus på instruktionen som genre. Eleverne lærer, ved at lægge opskrifts-puslespil, om opskriftens tekststruktur og bliver bevidste om arbejdsprocessernes kronologi.
it

It og medier i madkundskab

I madkundskab skal it og medier anskues som en autentisk og aktuel kilde til viden og information. Eleverne skal kunne anvende og kommunikere gennem medierne ved at finde viden, skabe indhold og deltage i digitale sociale processer.
Det innovative æble

Det INNOVATIVE æble!

Eleverne skal motiveres til at eksperimentere med mad og madlavning. Temaet er æbler og læringsaktiviteten er tilrettelagt med innovationsmodellen FIRE.
Madkalenderen

Madkalenderen

Kalenderåret byder på mange særlige måltider. Sæt fokus på måltidsanledninger!

Undervisningsforløb

køkkenudstyr

Kend dit køkken og dit køkkensprog

Eleverne skal kunne begå sig i et køkken, dvs. have gjort sig erfaringer med hygiejnisk adfærd, hensigtsmæssige procesforløb, forståelse af fagord og udøvelse af rense-,skrælle-, snitte- og hakketeknikker som noget af det mest basale man bruger i et køkken.
Hygiejne

Hygiejne

Hygiejneområdet omfatter kendskab til mikroorganismer i fødevarer, både de gode, de skadelige og de sygdomsfremkaldende, samt hvordan man kan agere for at fremme eller undgå effekter af mikrobiel aktivitet.
tomat
© Danwatch

Tomaternes lange vej til din pizza

Vores madforbrug er en del af den globale fødevareproduktion, hvor fødevarer rejser en lang vej gennem verden, før de ender på supermarkedshylder. Følg med på tomaternes lange vej til din pizza!
madkasse

Et kig i madkassen

Madpakken giver brændstof til hjernen – så tag et kig i madkassen!
vitaminer

A, B, C, D, E, K – 13 vitaminer skal der stå!

Hvorfor er vitaminer nødvendige? Og hvilke fødevarer indeholder hvilke vitaminer? I undervisningsforløbet "A, B, C, D, E, K - 13 vitaminer skal der stå!" skal eleverne undersøge vitaminerne.

Faglig inspiration/Læringsaktiviteter

Wok-Amok

Wok-Amok

Aktiviteten ”Wok-Amok” er velegnet som afslutning på et forløb, hvor eleverne har arbejdet med at tilegne sig forskellige snitte- og hakketeknikker. Der skal laves wokretter med masser af grøntsager.
madens æstetik

Beskriv madoplevelsen

Aktiviteten ”Beskriv madoplevelsen” sætter fokus på elevernes indtryk af den mad, de laver i skolekøkkenet, og hvordan der kan fokuseres på, hvilken betydning det har, at maden taler til sanserne.
Smag

Kend grundsmagene

I aktiviteten ”Kend grundsmagene” skal eleverne placere fem komplekse smage i smage5kanter ved at smage sig frem. Aktiviteten er god som introduktion til et forløb om smag og tilsmagning.
suppe

Freestyle-suppe

I aktiviteten “Freestyle-suppe” skal eleverne lave suppe uden en opskrift. Aktiviteten kan anvendes som afslutning på et forløb om grundsmagene, da der er fokus på smag og tilsmagning.
læs

Læs opskriften!

At læse en opskrift kræver særlige læsestrategier. ”Læs opskriften!” er en læringsaktivitet, der tager udgangspunkt i læseforståelsesstrategien ”før, under og efter læsningen”.
skriv

Skriv opskriften!

Gennem skrivning kan eleverne opnå en større forforståelse for instruktionen som fagtekst i faget. ”Skriv opskriften!” er en læringsaktivitet, der tager udgangspunkt i reproduktion af en opskrift.

Indhold på tværs af fagene

Udskoling

Udskoling

Undervisningsministeriets samlede materialer og vejledninger målrettet de centrale elementer i udskolingen til lærere og pædagogisk personale.
Elever ved bærbare computere

Styrk tosprogede - værktøjer og artikler

Her kan du finde værktøjer, cases og artikler om, hvordan andre lærere og pædagoger har tilrettelagt læringsaktiviteter, som skaber gode betingelser for tosprogede elevers læring.
Klasse arbejder ved PC

Ro og klasseledelse

Her er en guide, eksempler på kortere undervisningsforløb, en række artikler, cases og værktøjer, der kan understøtte lærere og pædagogisk personale i arbejdet med klasseledelse.

Seneste moduler

Smag

Kend grundsmagene

I aktiviteten ”Kend grundsmagene” skal eleverne placere fem komplekse smage i smage5kanter ved at smage sig frem. Aktiviteten er god som introduktion til et forløb om smag og tilsmagning.

Subscribe to Seneste moduler

Velkommen til Madkundskab

Profilbillede kopi .jpg

Jeg er redaktør for faget Madkundskab i GSK. Jeg glæder mig til løbende at lægge en masse ideer og inspiration ud her på siden. 

Har du ideer, informationer om arrangementer og faglige dage indenfor faget, vil jeg meget gerne høre fra dig.

Jeg kan kontaktes på line.juel.petersen@skolekom.dk

Fagformål

Madkundskab

Eleverne skal i faget madkundskab tilegne sig færdigheder og viden om mad, smag, sundhed, fødevarer, madlavning og måltider og dermed udvikle kompetencer, der gør dem i stand til at vælge og vurdere egne smags- og madvalg. Eleverne skal opnå praktiske færdigheder inden for madlavning og kunne eksperimentere med såvel råvarer, opskrifter og retter som egen smag og andre æstetiske erfaringer. Eleverne skal kunne foretage kritisk reflekterede madvalg på bagrund af viden om fødevarer, sæson, oprindelse, sundhedsværdi, produktionsformer og bæredygtighed.