Sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

På denne side kan du navigere imellem Fælles Mål, læseplan og praksisrettede inspirationsmaterialer til undervisningen iSundheds- og seksualundervisning og familiekundskab. Under hvert kompetencemål finder du de tilhørende færdigheds- og vidensmål, tegn på læring og udfordringsopgaver. Nederst på siden er der forslag til undervisningsforløb og læringsaktiviteter til de forskellige målpar.

Bh. kl. - 3. klasse

Undervisningen skal bidrage til, at eleverne udvikler en grundlæggende forståelse af, hvilke faktorer der fremmer sundhed og trivsel i deres egne liv. Det er i den forbindelse vigtigt, at eleverne udvikler en bevidsthed om sundhed som et bredt og positivt begreb samt anerkendelse af og respekt for menneskers forskelligheder i forhold til køn, krop, psyke, samt social- og familieliv. 

Hovedvægten lægges på elevernes nære omverden og egne erfaringer. Det skal ske med inddragelse af viden og forklaringer, der passer til elevernes forskellige alder og modenhed.

Det er centralt, at elevernes viden om egne rettigheder og handlemuligheder i forhold til at fremme sundhed og trivsel inddrages i undervisningen.   

Læs mere om kompetenceområderne i emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

Eleven kan forklare, hvad der fremmer sundhed og trivsel i eget liv

Eleven kan samtale om mangfoldighed i forhold til krop og køn med udgangspunkt i eget liv

4. - 6. klasse

Undervisningen skal bidrage til at videreudvikle elevernes forståelse af samspillet mellem sundhed, trivsel, livsstil og levevilkår. Det er i denne sammenhæng vigtigt at bidrage til eleverne bevidsthed om, hvordan børn og unge kan påvirkes af samfundsmæssige og kulturelle normer og idealer for sundhed, køn, krop og seksualitet.     

Hovedvægten lægges fortsat på elevernes nære omverden og egne erfaringer, men gradvist inddrages bredere perspektiver, hvor eleverne skal forholde sig til skolen og lokalmiljøet. Når undervisningen sætter fokus på områder, der går tæt på elevernes egne liv, skal dette ske i et trygt socialt rum med respekt for elevernes forskelligheder.

Det er centralt, at elevernes egne erfaringer, undren og overvejelser om handlemuligheder i forhold til at fremme sundhed og trivsel er omdrejningspunkt for undervisningen. Eleverne skal i den forbindelse gøre sig erfaringer med at afprøve sundhedsfremmende initiativer.

 

Læs mere om kompetenceområderne i emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

Eleven kan fremme sundhed og trivsel på skolen

Eleven kan analysere mangfoldighed i krop, køn og seksualitet

7. - 9. klasse

Undervisningen skal bidrage til at udvikle elevernes forståelse af sundhed, trivsel og seksualitet som væsentlige aspekter af menneskets liv, der påvirkes af det samfund, man lever i. Undervisningens udgangspunkt er fortsat et bredt og positivt sundhedsbegreb, hvor der sættes fokus på såvel livskvalitet og trivsel som viden om sundhedsmæssige faktorer, der er særligt relevante for unge.

Hovedvægten lægges på kulturelle, sociale og samfundsmæssige dimensioner af sundhed. Overvejelser vedrørende rettigheder, ulighed og demokrati skal inddrages. Det er i denne sammenhæng vigtigt, at disse komplekse forhold kobles til elevernes egne erfaringer, undren og nære miljø for at skabe muligheder for identifikation og engagement for eleverne.    

Det er centralt, at eleverne udvikler en forståelse af dem selv som aktive og kompetente deltagere i processer, der kan fremme trivsel og sundhed for dem selv og andre.  

Læs mere om kompetenceområderne i emnet sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab

Eleven kan fremme egen og andres sundhed og trivsel med udgangspunkt i demokrati og rettigheder

Eleven kan vurdere normer og rettigheder for krop, køn og seksualitet i et samfundsmæssigt perspektiv

Faget i fokus

dreng.jpg

Ændringer i familien

Som lærer eller pædagog kan din hjælp gøre en positiv forskel for skilsmissebarnet.

Faglig inspiration/Læringsaktiviteter

En jeg holder af
© Psykiatrifonden

Reach Out

I Reach Out anvendes 'Styrker', som konkret værktøj til at løfte klassens og den enkelte elevs mentale sundhed. Her får du forslag til to læringsaktiviteter på 5.-9. klassetrin.
Snak om det
© Psykiatrifonden

Grænseøvelse

Grænseøvelsen øger elevernes evne til at mærke egne grænser samt skaber en bevidsthed om at der er forskel på, hvor ens grænser går.
hella_joof.jpg
© Hella Joof

Retten til at være den, du er

Hvad er forskellen på seksualitet og kønsidentitet? Kan man vælge at blive heteroseksuel? Er biseksuelle bare forvirrede? Formålet er at give et billede af seksualitet og kønsidentitet gennem eksistentielle spørgsmål og refleksioner omkring det at være bøsse, lesbisk, biseksuel, heteroseksuel og/eller transkønnet.
Vold derhjemme
© Danner

Om vold derhjemme

Formålet er at give både lærere og elever klare anvisninger til handling, hvis en elev udsættes for vold, og materialet fortæller om voldens konsekvenser. Eleverne inviteres til at reflektere over rettigheder, egne grænser og alternativer til vold, så vold som handlemulighed minimeres.
sund_hele_livet.jpg
© MBU

Inspiration til sundhedsundervisning

En publikation fra Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling der handler om forskellige aspekter af folkeskolens sundhedsundervisning. Formålet er at give konkrete forslag og inspiration til brug af materialer i arbejdet med sundhedsundervisningen i folkeskolen.
pige.jpg
© Colourbox

De unges følelser på nettet

Unge bruger i stigende grad internettet, når de vil give udtryk for deres følelser. Formålet er at give eleverne et værktøj til at tale om svære følelser, og bryde tabuer. Aktiviteterne på hjemmesiden er velegnede, da eleverne kan nøjes med at lytte til andres historier, og derved ikke føler, at de skal udstille sig selv.
Sex og Samfund
© Sex og Samfund

Seksualundervisning på Nettet - for hele skoleforløbet

Formålet med materialet er at skabe en rød tråd i seksualundervisningen fra 0.-10.klasse. Materialerne er målrettet læringsmålene for klassetrinene, og kommer omkring alle tænkelige aspekter af seksualundervisningen. Materialet er udviklet af organisationen Sex og samfund

Indhold på tværs af fagene

Hjertetræ

Inkluderende læringsmiljø

Her er inspirerende artikler, cases og værktøjer, der kan understøtte jeres arbejde med at skabe stærke inkluderende læringsfællesskaber for alle børn og unge.
Elever ved bærbare computere

Styrk tosprogede - værktøjer og artikler

Her kan du finde værktøjer, cases og artikler om, hvordan andre lærere og pædagoger har tilrettelagt læringsaktiviteter, som skaber gode betingelser for tosprogede elevers læring.
Kartoffelplante

Skolehaver, Indhold på tværs

Interessen for skolehaver er stigende, og mange skoler har allerede gjort skolehaver til en fast del af skemaet. I introduktionen til skolehaver finder I viden og erfaringer fra ind- og udland, samt inspiration og konkrete redskaber til, hvordan skolehaven kan anvendes som et alternativt og værdiskabende læringsrum, der åbner skolen.
Klasse arbejder ved PC

Ro og klasseledelse

Her er en guide, eksempler på kortere undervisningsforløb, en række artikler, cases og værktøjer, der kan understøtte lærere og pædagogisk personale i arbejdet med klasseledelse.
Til temaforsiden

Projektopgaven

Temasiden giver inspiration og hjælp til at arbejde med projektopgaven i grundskolen.