Matematik

På denne side kan du navigere imellem Fælles Mål, læseplan og praksisrettede inspirationsmaterialer til undervisningen i matematik. Under hvert kompetencemål finder du de tilhørende færdigheds- og vidensmål, tegn på læring og udfordringsopgaver. Nederst på siden er der forslag til undervisningsforløb og læringsaktiviteter til de forskellige målpar.

1. - 3. klasse

Undervisningen skal give eleverne mulighed for at bygge videre på de forskellige færdigheder, de har med sig fra børnehaveklassen, hvor der var fokus på tal, antal, figurer og mønstre, sprog og tanke samt it. Undervisningen skal også bygge videre på de erfaringer og den viden, eleverne har med sig fra deres liv uden for skolen.

Matematikundervisningen skal planlægges og gennemføres, så den tager udgangspunkt i elevernes forskellige forudsætninger og potentialer og samtidig sigter på de læringsmål, der er knyttet til forløbet. I de enkelte undervisningsforløb skal der indgå mål fra både de matematiske kompetencer og fra de tre stofområder.

Læs mere om kompetenceområderne i faget matematik.

 

Eleven kan handle hensigtsmæssigt i situationer med matematik

Eleven kan udvikle metoder til beregninger med naturlige tal

Eleven kan anvende geometriske begreber og måle

Eleven kan udføre enkle statistiske undersøgelser og udtrykke intuitive chancestørrelser

4. - 6. klasse

Hverdagserfaringer og de erfaringer, eleverne får i skolen, er fortsat udgangspunktet for undervisningen.

Eleverne bygger med lærerens støtte videre på deres forskellige matematikrelevante erfaringer, bl.a. ved at engagere sig i undersøgelser, opgaver og spil, hvor der arbejdes både mundtligt og skriftligt. Det er lærerens opgave at planlægge og gennemføre en undervisning, der sigter på, at de enkelte elever gradvist udvikler deres intuitive matematikforståelse til matematisk begrebsdannelse. I de enkelte undervisningsforløb skal der indgå mål fra både de matematiske kompetencer og fra de tre stofområder.

Læs mere om kompetenceområderne i faget matematik

 

Eleven kan handle med overblik i sammensatte situationer med matematik

Eleven kan anvende rationale tal og variable i beskrivelser og beregninger

Eleven kan anvende geometriske metoder og beregne enkle mål

Eleven kan udføre egne statistiske undersøgelser og bestemme statistiske sandsynligheder

7. - 9. klasse

I dette trinforløb bygger undervisningen i stadigt stigende grad på den viden og kunnen, som eleverne har opnået i skolesammenhæng, men elevernes matematikrelevante erfaringer fra hverdagen skal stadig have mulighed for at spille en rolle i undervisningen.

 

Læs mere om kompetenceområderne i faget matematik

Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik

Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelser

Eleven kan forklare geometriske sammenhænge og beregne mål

Eleven kan vurdere statistiske undersøgelser og anvende sandsynlighed

10. klasse

Undervisningen bygger i dette trinforløb videre på de færdigheder, den viden og de kompetencer, eleverne har opnået gennem beskæftigelsen med matematik både inden for og uden for skolen.
Set i forhold til de tidligere trinforløb sigtes der i 4. trinforløb i særlig grad på de udfordringer, som opstår, når eleverne anvender matematikken kritisk i tilknytning til deres aktuelle og fremtidige daglig-, fritids-, uddannelses-, arbejds- og samfundsliv. Udvalgte færdigheds- og vidensmål fra 3. trinforløb for 7.-9. klasse kan i fornødent omfang indgå i undervisningen i 4. trinforløb.

Eleven kan handle med dømmekraft i komplekse situationer med matematik

Eleven kan anvende reelle tal og algebraiske udtryk i matematiske undersøgelse

Eleven kan undersøge anvendelser af geometriske sammenhænge og måling i omverdenen

Eleven kan vurdere anvendelser af statistik og sandsynlighed

Faget i fokus

Elever arbejder

Folkeskolens prøve i faget matematik

Skal dine elever op til Folkeskolens prøver til sommer? Er din klasse udtrukket til den mundtlige gruppeprøve? Få gode idéer til og et overblik over Folkeskolens prøve i matematik her.
Fagteamet arbejder.

Det lærende fagteam

Dette modul sætter gennem artikler, forskning, videooplæg m.m. fokus på bl.a. mødekultur, det gode møde og udvikling af fagteamet. Du finder læsestof og konkrete idéer til bl.a. strukturering af, ledelse af og indhold på fagteamets møder med udgangspunkt i faget matematik.
Børn leger

Bevægelse i matematikundervisningen

Bevægelse står på skoleskemaet. Men hvorfor og hvordan? Her finder du idéer til, hvordan arbejdet med bevægelse kan foregå i matematikundervisningen.
Faglige netværk

Matematikfaglige netværk

En måde at kunne opdatere sig inden for faget kunne være at deltage på kurser eller sætte faget, didaktik, emner og nyheder på dagsordenen i fagteamet på skolen. Der findes dog også en række matematikfaglige netværk i Danmark. Her finder du nogle af dem.

Undervisningsforløb

Elev laver regnestykke

Addition og subtraktion med naturlige tal

Undervisningsforløbet beskriver læringsmålstyret undervisning i faget matematik i en 2. klasse, hvor der arbejdes med additive og subtraktive regneprocesser samt problembehandlings- og ræsonnementskompetencen.
Elever arbejder sammen.

Sammenligning af data

Undervisningsforløbet beskriver læringsmålstyret undervisning i faget matematik i en 6. klasse, hvor der arbejdes med stofområdet statistik og sandsynlighed. Området giver gode muligheder for, at eleverne tilegner sig dele af modellerings-, hjælpemiddel- og kommunikationskompetencerne.
DAC - Byg en by
© Dansk Arkitektur Center

Arkitektur og geometri - byg en by

Undervisningsforløbet ’Arkitektur og geometri – byg en by’ sætter fokus på en del af matematikken i arkitekturen, i dette tilfælde geometrien.
Elever arbejder

Undersøgelse af trekanter

Undervisningsforløbet beskriver læringsmålstyret undervisning i faget matematik i to 8. klasser, hvor der arbejdes med stofområdet geometri og de matematiske kompetencer ræsonnement og tankegang samt kommunikation.

Faglig inspiration/Læringsaktiviteter

Problembehandling

Problembehandling

Denne aktivitet har fokus på problembehandling gennem matematiske problemer fra tidligere indledende runder i Nordisk matematikkonkurrence
Fra gst.dk/skole
© Geodatastyrelsen

Matematik med Geodatastyrelsen

Her finder du en række idéer til, hvordan du i matematik kan gøre brug af Geodatastyrelsens kortviser og de frie data.
Vivianis sætning
© Troels Gannerup Christensen

Ræsonnement. Punkt i en ligesidet trekant

Gennem en undersøgelse af længderne af de tre vinkelrette linjestykker fra et tilfældigt punkt til siderne i en ligebenet trekant. Undersøgelsen skal give grundlag for at bevise Vincenzo Vivianis læresætning.
2 fanger

De fangedes dilemma

Denne aktivitet stiller eleverne over for at afprøve og undersøge et dilemma, samt vurdere hvorvidt der kan lægges en strategi.
Monty Halls Problem
© Troels Gannerup Christensen

Undersøgelse af chancebegrebet i kendt quizprogram

Denne aktivitet stiller eleverne over for at vurdere og undersøge et konkret problem fra et verdenskendt amerikansk quizprogram ved navn "Let's make a deal", hvor værten i mange år hed Monty Hall.

Indhold på tværs af fagene

Hjertetræ

Inkluderende læringsmiljø

Her er inspirerende artikler, cases og værktøjer, der kan understøtte jeres arbejde med at skabe stærke inkluderende læringsfællesskaber for alle børn og unge.
Elever ved bærbare computere

Styrk tosprogede - værktøjer og artikler

Her kan du finde værktøjer, cases og artikler om, hvordan andre lærere og pædagoger har tilrettelagt læringsaktiviteter, som skaber gode betingelser for tosprogede elevers læring.
Elever arbejder med computere

It i undervisningen

Her finder du en række digitale ressourcer og værktøjer, der kan understøtte arbejdet med it og medier på tværs af fagene.
Kartoffelplante

Skolehaver

Interessen for skolehaver er stigende, og mange skoler har allerede gjort skolehaver til en fast del af skemaet. I introduktionen til skolehaver finder I viden og erfaringer fra ind- og udland, samt inspiration og konkrete redskaber til, hvordan skolehaven kan anvendes som et alternativt og værdiskabende læringsrum, der åbner skolen

Seneste moduler

Udstykning af Skolehaven

Udstykning af Skolehaven

I dette forløb bliver eleverne inddraget i fordelingen af dyrkningsområdet i skolehaven, og de oplever, hvordan matematikken kan kvalificere deres løsninger af forskellige praktiske problemer.

Subscribe to Seneste moduler

Minecraft og matematik

Minecraft

Kan spillet Minecraft bruges som et hjælpemiddel til større forståelse i matematik? Læs mere om spillet.

Velkommen til matematik i GSK

Fagredaktør for matematik

Mit navn er Troels Gannerup Christensen. Jeg er fagredaktør på Emu.dk for matematik i GSK. Jeg brænder ligesom de andre redaktører meget for faget. Jeg håber derfor, du får glæde af det nye EMU og i særdeleshed det, som du kan finde her i matematik. Indholdet opdateres løbende. Du må gerne kontakte mig på formularen herunder, hvis du har spørgsmål, idéer eller indhold, som kan inspirere andre.

Tryk her for at skrive til matematik