Kildekritik

    Kildekritik i faget historie– fyr eller frigiv betjent Knud Pedersen

    Formålet er at lade eleverne arbejde med at vurdere og forstå kilder til historiefaget. Eleverne skal udfra kildemateriale fra Anden verdenskrig tage beslutning om, hvorvidt betjent Knud Pedersen skal fyres eller ej. Aktiviteten er velegnet, fordi den på en enkel måde overfører arbejdet med kilder til endnu andre områder i historiefaget.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    begraens.jpg
    © Malene Ermann

    1. livline - Begræns din søgning

    Tænk over at begrænse din søgning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Elever
    Internet

    Søg og du skal finde

    Kend de bedste steder på nettet og få mest muligt ud af Google.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    hvem hvad hvor

    Lær informationssøgning og kildekritik (For gymnasieelever og kursister)

    Rigtig gode henvisninger til hvordan man søger information (informationssøgning) og udøver kildekritik og angiver kilder finder du her. Relevant for eksamen med netadgang, for SRP og andre store opgaver - og også i al almindelighed.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Elev
    Kursist
    874499_.jpg

    Kildekritik på nettet (For gymnasieelever og kursister)

    Internettet er stort, og alle kan have en hjemmeside med materiale. Man må selvfølgelig ikke have en side med ulovligt materiale, fx med børneporno eller racistisk propaganda. Materiale på nettet er bare sværere at tjekke, og ulovligt materiale bliver kun fjernet, hvis det bliver anmeldt. Det er derfor vigtigt, at du selv vurderer materiale fra nettet, hvis du ønsker at bruge det til opgaver eller projekter.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Elev
    Kursist
    Informationssøgning
    © Colourbox

    App til informationssøgning (For gymnasieelever og kursister)

    Se og brug denne app eller publikation om informationssøgning og kildekritik fra Det Informationsvidenskabelige Akademi på Københavns Universitet.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Elev
    Kursist
    Online

    Kildekritisk søgning og læsning på nettet - Planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Cursor hoved

    Kildekritisk søgning og læsning på nettet

    Eleverne vurderer hjemmesiders afsenderforhold og visuelle udtryk.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Online

    Kildekritisk søgning og læsning på nettet - Gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Online

    Kildekritisk søgning og læsning på nettet - Evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    hand ved tastatur

    Digital dannelse og sproget

    Digital dannelse er et begreb, som der mere og mere må tages stilling til i uddannelsessystemet. Digital dannelse handler om at kunne begå sig socialt og etisk i den virtuelle virkelighed. Sproget har i den forbindelse stor betydning - både når man skal aflæse det andre har skrevet, og når man selv skal begå sig aktivt fx på de sociale medier.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Pc

    Guide til kildeangivelse

    Lær at lave kildeangivelserne rigtigt i dine opgaver.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    Zappeion
    © Foto: Jens Bjerregaard

    Wiki

    Læs om it-redskabet wiki og få ideer til, hvordan det kan bruges i undervisningen i de klassiske fag. Idékataloget er baseret på et udviklingsprojekt under Klassikerforeningen afsluttet i 2013.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer