Undervisningsministeriets logo

    Konference om matematik i de økonomiske fag på hhx

    Undervisningsministeriet har afholdt en konference om fagligt samspil mellem matematik og de økonomiske fag for lærere der underviser i afsætning, virksomhedsøkonomi, internationalt økonomi eller matematik. Her finder du bilag og oplæg fra konferencen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Bibliotek

    Evaluering af fagligt samspil

    Hvorfor er det så vanskeligt at evaluere en opgave skrevet i to eller flere fag? Torben Spanget giver her et bud på, hvordan man evaluerer den fælles faglighed samt niveau og kompetencer i de samarbejdende fag.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    3950_.jpg

    Teknikfag og studieområdet

    Et eksempel på et projektoplæg til et teknikfagsprojekt der indgår i studieområdet, hvor eleverne skal anvende viden fra deres studieretningsfag. Projektoplægget er til Design og produktion - Mekatronic.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Gitter med løve
    © JPW

    Vidensmønstre

    "Vidensmønstre. Tværfaglig refleksion i AT" af Torben Benoni, Mads Rangvid, Thomas Svane og Anders Ølsgaard. Et bud på at tænke videnskabsteori på tværs af hovedområderne.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    kernereaktor.jpg

    "Verden set og fortalt": Bevidsthed om hovedområderne

    Lad eleverne formidle det samme eksperiment i hovedområdernes formidlingsformer. Dette giver dem en bevidsthed om, hvordan fagene producerer viden og med hvilken hensigt de formidler. En kemijournal har fx en klar struktur med samme indholdselementer, fordi andre skal kunne gentage forsøget eller skifte enkelte elementer ud og bedømme virkningen af dette.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    COLOURBOX2088937.jpg

    Vejlederrollen i fagligt samspil

    Annette Kjærgaard fra Syddansk Universitet holdt på AT-konferencerne i september 2010 er oplæg om vejledning. Om hvordan læreren er gået fra at være stifinder til vejviser. Selv om rådene ikke er fra igår, holder de endnu.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    638_.jpg

    Progressionsforestillinger

    Hvordan går man fra let til svær? Bevidstheden om egne progressionsforestillinger og kendskab til andres er en nødvendighed, når man har fokus på samspil mellem fagene.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    COLOURBOX4949735.jpg

    Teamleder - forventninger

    Det friktionsløse samarbejde eksisterer ikke, men vi kan gøre noget for at smidiggøre processerne, således at vi nøjes med at debattere ægte meningsforskelle.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisningsministeriets logo

    Fagligt samspil - studieretningstoning i fagene (overblik)

    Undervisningsministeriet sætter aktuelt fokus på studieretningerne og deres profiler i de gymnasiale uddannelser. Som led i den samlede udviklingsplan for gymnasiet er afviklet et udviklingsprojekt med tilknyttet følgeforskning. Projekterne har fokus på at give de enkelte studieretninger særegen faglig substans og tydelig profil på gymnasierne.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisningsministeriets logo

    Studieretningstoning i idræt

    Idræt beskæftiger sig med fysisk aktivitet. Eleverne skal kunne tilegne sig tekniske og taktiske færdighe-der inden for et bredt spektrum af aktiviteter, og de skal gennem faget opnå god fysisk form. Derud-over skal de forstå og kunne anvende nogle af fagets teoretiske sider i forhold til deres egen idrætsakti-vitet, sundhed og træning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisningsministeriets logo

    Studieretningstoning i historie

    Historiefagets identitet drejer sig blandt andet om og kræver opnåelse af indsigt i, ”hvorledes mennesker har levet sammen og forholdt sig til samfund og natur fra oldtiden til i dag.” Denne indsigt kan opnås via fokus på de faglige mål og kernestoffet, men denne indsigt kan også tilegnes gennem en studieretningstoning af historie.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    728617_.jpg

    Studieretningtoning af fagene

    Hent inspiration i disse kataloger med undervisningsforløb, hvor fagene er tonede efter de studieretninger, hvori de indgår. Læs også foredrag holdt på Nærum Gymnasium, marts 2012 af Hanne Heimbürger,
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    5114_.jpg

    Videnskabens verden: erkendelser og anvendelser (fysik, filosofi, historie, engelsk)

    Hvordan bliver forskning og udvikling til konkrete opfindelser? Forløbet har fokus på naturvidenskabelig metode, videnskabsteori og naturvidenskabens formidlingsmetoder.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    test.jpg

    Skriftlighed i SO og teknologi på htx

    Fagkonsulentens idékatalog til skriftlighed i SO på htx. Målet er at give inspiration til fagligt samspil omkring skriftlighed, så dette katalog kan også læses af andre faglærere end teknologilærere.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    beskæftigelse i brancher_0.JPG
    © dst.dk

    Skriftlighed i SO og matematik

    Fagkonsulentens idékatalog til skriftlighed i SO på htx. Målet er at give inspiration til fagligt samspil omkring skriftlighed, så dette katalog kan også læses af andre faglærere end matematiklærere.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    COLOURBOX2088937.jpg

    Vejlederrollen i fagligt samspil

    Annette Kjærgaard fra Syddansk Universitet holdt på AT-konferencerne i september 2010 er oplæg om vejledning. Om hvordan læreren er gået fra at være stifinder til vejviser. Selv om rådene ikke er fra igår, holder de endnu.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Fire hænder
    © Colurbox og Jan Boysen Billund

    Fagligt samspil

    Inspiration til arbejdet med fagligt samspil i engelskundervisningen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Tre overlappende pile i forskellige farver

    Fagligt samspil - Almen Sprogforståelse

    Almen Sprogforståelse er ikke et fag, men et fagsamarbejde. Der er således et samspil, der skal fungere mellem fx almendelen og latindelen. Almen Sprogforståelse er også et introduktionsforløb, der lægger op til samspil med faget dansk og de øvrige sprogfag på stx. Her kan du finde inspiration til samspillet.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Enzym

    Fagligt samspil

    Om det faglige samspil mellem bioteknologi og en række andre fag. Mulighederne nedenfor vil blandt andet kunne anvendes i forbindelse med SRP og AT.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer