Forside af evalueringsrapport - Rudersdal kommune
    © Rudersdal kommune

    Evaluering - Pædagogisk IT og medielæring

    Rudersdal kommune afviklede i løbet af 2014 et pilotprojekt med deltagelse af 11 børnehuse, hvor formålet var at afprøve iPads i det pædagogiske arbejde. Med afsæt i evalueringen af pilotprojektet, uddeles i løbet af 2015-16 iPads til alle pædagoger på Børneområdet i Rudersdal kommune.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Ledelse

    Sådan kommer institutioner i gang med digital læring

    Teknikken må ikke overskygge arbejde med digital læring. Derfor er det vigtigt, at det er pædagogikken, der bliver italesat når man starter sit digitale projekt.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    IMG_0242.jpg

    Digital dannelse i Hvidovre Kommune

    Hvidovre Kommune udarbejdede i 2012 en strategi for børns digitale kompetencer - På vej mod digital dannelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Forside til Rudersdal kommunes medielæringsprojekt
    © Rudersdal kommune

    Pilotprojekt om pædagogisk IT og medielæring – Rudersdal kommune

    Med en evidensbaseret tilgang igangsattes pilotprojekt om pædagogisk IT og medielæring i januar 2014.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Medielæringsstrategi
    ©Kim Byrding

    Medielæringsstrategi i Egedal Kommune

    Egedal Kommune har som en af landets første kommuner, udarbejdet en medielæringsstrategi gældende for børn i alderen 0 til 18 år.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Strategi for den digitale erhvervsuddannelse

    Strategi for den digitale erhvervsuddannelse

    Strategi for den digitale erhvervsuddannelse skal løfte kvaliteten i undervisningen og udnyttelsen af ressourcerne.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Inspirationskatalog fra EVA
    © EVA

    Den digitale erhvervsuddannelse - inspirationskatalog fra EVA

    Styrelsen for It og Læring har forud for implementeringen af EUD-reformen lavet en strategi for den digitale erhvervsuddannelse. Strategien skal styrke den samlede indsats for udnyttelsen af digitaliseringens muligheder på erhvervsuddannelserne. EVA har i den forbindelse udarbejdet inspirationskatalog til brug for arbejdet med it og digitale læremidler inden for strategiens temaer.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Manchetbillede til quiz

    Quiz i undervisningen

    Quiz kan være en udmærket afveksling i et lektionsforløb. Samtidig er der kommet så mange elektroniske muligheder for at udarbejde quiz, så man kan inddrage pc’er, telefoner og tablets eleverne typisk har tæt på sig..
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    element til modul

    Brug IT-værktøjer kollaborativt

    Det kollaborative gruppearbejde har til formål at eleverne lærer sammen. Det sker ofte at gruppen deler arbejdsopgaver op imellem sig, og så er det et enkelt medlem som samler delelementerne i slutfasen – og dermed går der læring tabt. Der findes gratisværktøjer som sikrer at alle gruppemedlemmer kan deltage i slutproduktet – og hvor man løbende kan se og diskutere det der bliver produceret. Her er nogle eksempler.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    element til manchet

    Flipped Classroom – de første skridt

    Ved Flipped Classroom er elevernes hjemmearbejde læsning og gennemgang af stof - og ikke opgavegaveløsning. På skolen kan tiden sammen med underviseren bruges til at løse opgaver – arbejde med stoffet. Det er i denne proces eleverne typisk har det sværest – og det kan derfor i mange sammenhænge være en god idé, at det er der vejledningen er til rådighed.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    manchet til mindmap

    Mindmap som styreredskab i arbejdsprocesser

    Ofte bruger vi mindmap til idégenerering – men prøv at brug det til at styre arbejdsprocesser – for mange elevtyper skaber det overblik og virker mere visuelt end andre styreredskaber.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    billede til manchet

    Ud af klasseværelset - brug mobiltelefonen til små hurtige opgaver

    Langt de fleste elever har smartphones som de meget gerne vil bruge – de kan alle tage billeder, screenshots eller optage korte videoer. Meget enkelt kan man anvende dette til at skabe noget bevægelse i undervisningen, samtidig med at der arbejdes fagligt.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lodtrækning

    Tilfældig sammensatte grupper m.m. – også for sjov

    Når der skal sammensættes grupper eller vælges hvem der skal foretage sig noget – præsentere ex. – så kan det være motiverende at anvende et elektronisk redskab – det skaber lidt god stemning i processen.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærer
    Professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet
    © Professor Ole Sejer Iversen, Aarhus Universitet

    Det 21. århundrede kræver teknologiforståelse

    Ny undersøgelse viser, at nordiske skoler har gode forudsætninger for at bruge it til at understøtte det 21. århundredes kompetencer hos eleverne. Men det kræver, at begge dele bliver tydeligere i nationale curricula og i skoleskemaet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Elevpræsentationer på Nordic@bett 2016
    © Ebbe Schultze

    Nordic@Bett og DK's Læringsfestival 2016 - 21st-præsentationerne

    Præsentationer og videoer fra Nordic@Bett, der fandt sted i London under BettShow den 21. januar 2016, hvor prof. Ole Sejer Iversen var keynotetaler om 'It og 21st i Norden'. Men konferencens scoop var seje elevpræsentationer på engelsk af 10-15 årige fra Finland, Sverige, Norge og Danmark.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Ole Sejer Iversen
    © Bo Helmerson, DIU, Sverige

    Det digitale skolelotteri

    De nordiske skoler har den digitale førertrøje målt på teknologisk udstyr, men der er store niveauforskelle på den didaktiske brug af it på skolerne. Ansvaret for at eleverne udvikler relevante kompetencer til det 21. århundrede hviler i sidste ende på den enkelte lærer, siger professor Ole Sejer Iversen, der står bag ny undersøgelse af de nordiske skolers brug af it.
    Indholdstype: 
    Andet
    Dreng og pige ved bærbar og tablet

    IT i undervisningen

    Indgang til netbaseret materiale om pædagogisk it i undervisningen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    avat1200.png
    © Colourbox

    E-tavler i undervisningen

    Rita Houmann skriver om brug af elektroniske tavler i undervisningen
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Papirbunker

    Delrapport 6: Teknisk rapport med data om brug af læringsplatforme

    Teknisk rapport som opsummerer resultaterne fra to surveys i projektet "Anvendelse af digitale læringsplatforme og læremidler".
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Digitale læringsplarforme

    Delrapport 3: Designviden og -eksperimenter som afsæt for brugerinddragende implementering af læringsplatforme

    Projektets erfaringer med at inddrage det pædagogiske personale i designeksperimenter, ved at gøre brug af den designviden der allerede foreligger hos det pædagogiske personale.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer