Læremidler
    © Colourbox

    Forsøg og udvikling

    Overblik over relevante forsøgs og udviklingsprojekter med relevans for faget.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Undervisningsministeriets logo
    © Undervisningsministeriets

    Forsøg og udvikling

    Her kan du få overblik over aktuelle oplysninger i forbindelse med forsøg og udvikling med relation til faget.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Motion og bevægelse
    © Stig Guldberg, Nationalt Center for Erhvervspædagogik (NCE) - Metropol

    Pædagogisk og faglig inspiration

    Her finder du inspiration til reformens centrale områder, herunder helhedsorientering, motion og bevægelse, it i undervisningen, talent og erhvervsrettet uddannelsesmiljø.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Underviser ved tavlen med to kursister.

    Diplomuddannelse i erhvervspædagogik.

    I tæt samspil med dine erfaringer kvalificerer Diplomuddannelsen i erhvervspædagogik dig til arbejdet som lærer ved AMU og de øvrige erhvervsrettede uddannelser.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Rapport om differentiering af metoder til forklaringer af fagligt stof
    © EVA

    Undervisningsdifferentiering på erhvervsuddannelserne

    EVA har gennemført en undersøgelse af arbejdet med at differentiere undervisningen på de erhvervsfaglige uddannelser. Her finder du både hovedrapporten fra EVA og nogle af de involverede skolers underrapporter.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    FOU-konference 2014

    Film - Overgange til erhvervsuddannelserne

    Kort video fra FoU-konferencen 2014. Jette Larsen fra VIA University College fortæller om projektet. Otte erhvervsskoler arbejder på at forbedre overgangen til erhvervsuddannelse for unge fra grundskole eller produktionsskole. Der arbejdes med at udvikle skole- og læringsmiljø med forløb før starten på ungdomsuddannelse og med forbedret modtagelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    FOU-konference 2014

    Film - Kompetenceudvikling i den lærende og eksperimenterende organisation

    Kort video fra FoU-konferencen 2014. Tove Christensen fra Uddannelseslaboratoriet fortæller om, hvordan uddannelsesinstitutionen kan understøtte, at man arbejder strategisk og meningsskabende med udvikling af praksisbaseret viden.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    FOU-konference 2014

    Film - Blended Learning – didaktik, pædagogik og it

    Kort video fra FoU-konferencen 2014. I filmen fortæller Hanne Wacher fra VIA University College om forsøget med at inddrage elementer af blended learning i udvikling af undervisning på fire erhvervsskoler.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    FOU-konference

    Inklusion og klasseledelse

    Kort video fra FoU-konferencen 2013. I workshoppen præsenteres resultaterne fra tre FoU-projekter inden for temaet klasserumsledelse 1. Anerkendende læringsrelationer, læringskultur og klasseledelse på erhvervsskoler 2. Inklusion og klasseledelse i fleksibelt grundforløb 3. Læreren som inkluderende og anerkendende klasserumsleder.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    FoU

    Kollegial supervision

    Kort video fra FoU-konferencen 2013. På fire håndværkerafdelinger har man i to år arbejdet med udvikling af pædagogiske retningslinjer og tværfaglig kollegial supervision. Den pædagogiske udvikling har til formål at skabe pædagogisk bevidsthed og faglig stolthed også over for parter uden for skolen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    FoU

    Vandhulspædagogik - en praksisnær, differentieret og helhedsorienteret undervisning

    Kort video fra FoU-konferencen 2013. Vandhulspædagogik handler billedligt talt om at etablere en række vandhuller, som eleverne, som led i undervisningen, kan besøge i vilkårlig rækkefølge og i eget tempo.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Julie Kordovsky

    Forumteater- et bud på innovativ didaktik i erhvervsuddannelserne

    Kort video fra FoU-konferencen 2013. Julie Kordovsky fra Social- og Sundhedsskolen Skive-Thisted-Viborg fortæller om Forumteater, som handler om at skabe rum til nye måder at tænke og handle på.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    At lære førfaglige og faglige begreber
    © Birgit Faber Studstrup og Mads Vesterager Madsen

    At lære faglige og førfaglige begreber

    Videoklip med elever og lærere fra Aarhus Købmandsskole. Det bliver tydeligt, hvad eleverne forstår af undervisningen, og hvad lærerne mener, at eleverne har forstået. Se disse videoklip og bliv klogere på den faglige formidling.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Lærer
    Blandet ret
    © Jørgen Lassen

    Didaktik i samfundsfag på gymnasieniveau

    Artikler mm vedr. didaktik i samfundsfag.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Deltagere

    Inspirerende ideer til undervisningen i samfundsfag

    Konkrete eksempler på måder man kan aktivere elever i undervisningen
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærer
    Dagtilbud
    © Peter Jensen

    Samarbejde på tværs af kommunerne

    I bestræbelserne på at videreudvikle et dagtilbud af høj kvalitet slog Frederikshavn og Hjørring Kommune d. 27 april 2016 pjalterne sammen i en temadag med titlen "kvalitet i dagtilbud".
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Pædagogiske perspektiver på erhvervsrettet voksenuddannelse

    SO: Pædagogik og didaktik

    Her finder du bl.a. materiale og inspiration til didaktik, planlægning, arbejdsformer og studiekompetencer.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Illustration af fire sammenhængende læringsmiljøer som gør det pædagogiske grundlag levende
    © Selandia CEU

    Lever skolens fælles didaktiske og pædagogiske grundlag i din undervisning?

    Spørg eleverne! Gennem formativ evaluering involveres eleverne i levendegørelse af det didaktiske og pædagogiske grundlag i undervisningen. Selandia CEU anvender en evalueringspraksis, som udfordrer elever og lærer, lærerteam og ledelse i forhold til løbende udvikling af undervisningen. Aspekt R&D har udviklet softwaren Response, som anvendes til den formative evaluering.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Lærer
    Samarbejde mellem lokale pædagogisk ledelse og lærerteam
    © Selandia CEU

    Refleksioner i det lokale ledelsesteam

    I forlængelse af den formative evaluering med Response ønsker lærerteamet nyskabelser og forandringer i undervisningen. Der samskabes således invitation til afdelingens pædagogiske ledelse om at bidrage til lærerteamenes forudsætninger for at kunne realisere disse didaktiske forandringer. Bemærk udgivelser vedrørende pædagogisk ledelse fra Undervisningsministeriet og fra FastholdelsesTaskForce under relaterede filer.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Lærer