Børn der fisker med net
    © Tagensbo Skole

    Varieret læring, udeskole, lektiehjælp og bevægelse

    Forsknings-informeret

    Udeskole, hvor fagene bringes ud i et relevant miljø, kan fremme elevernes erfaringsbaserede læring. Det viser publikation fra Rambøll.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærer hjælper elev

    Udvikling af lektiehjælp og faglig fordybelse

    Forsknings-informeret

    Ledelsen opbakning er med til at sikre, at lektiehjælp og faglig fordybelse bliver anset som legitim, prioriteret og anerkendt blandt skolens aktører. På Undervisningsministeriets vegne har Rambøll udarbejdet en række publikationer samt en forskningskortlægning med praksiseksempler, forskning og refleksionsspørgsmål til arbejdet med lektiehjælp og faglig fordybelse.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Faglig fordybelse

    Hvad er lektiehjælp og faglig fordybelse?

    Lektiehjælp og faglig fordybelse er en del af den længere og mere varierede skoledag. Skoledagen rummer både undervisning i fagene og understøttende undervisning. Lektiehjælp og faglig fordybelse kan indgå i begge dele. Det skaber muligheder for at nytænke og variere undervisningen, så den i endnu højere grad afspejler den enkelte elevs behov og forudsætninger. Dette skal bidrage til, at elevernes læring styrkes.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lektiehjælp

    Hvad kendetegner god lektiehjælp og faglig fordybelse?

    Lektiehjælp og faglig fordybelse, og hvad kræver det at integrere det i undervisningen?
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder

    Lektiehjælp og faglig fordybelse skal understøtte elevernes læring

    Organisering af lektiehjælp og faglig fordybelse skal tage udgangspunkt i elevernes behov.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Fokus på personalesamarbejde

    Lektier og faglig fordybelse skal have et klart mål

    Tydelige mål, principper og retningslinjer for lektiehjælpkan have en positiv effekt på elevernes faglige resultat.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Personalemæssigt samarbejde

    Samarbejde om lektiehjælp og faglig fordybelse

    Lektiehjælp og faglig fordybelse kan varetages af lærere, pædagogisk personale og andet personale med relevante kompetencer.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    high_five_anne-favorit

    Inspiration til en varieret skoledag

    Undervisningsministeriets materialeserie om en varieret skoledag.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Lektiecafe

    Nordskolen: Lektiecafé og faglig fordybelse på elevernes præmisser giver energi og motiverer til læring

    På baggrund af erfaringer med en klassisk lektiecafé rystede Nordskolen posen og begyndte at tænke nyt. Den nye lektiecafé er inddelt i værksteder, hvis temaer skifter og fastlægges med inddragelse af eleverne. Skolen oplever, at inddragelsen motiverer eleverne og at der er energi og motivation til deltagelse i lektiecaféen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever arbejder i det faglige værksted
    © Styrelsen for Undervisning og kvalitet / Sven Jeppesen

    Toftegårdsskolen: Lektiehjælp og faglig fordybelse på tværs af årgange

    Toftegårdsskolen tilbyder lektiehjælp og faglige fordybelsesværksteder på tværs af skolens klasser på 3.-6. årgang. De tværgående aktiviteter er en stor succes og har skabt øget trivsel for skolens elever. Medbestemmelse og det at kunne hjælpe andre er grundsten i den positive udvikling.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    maalskiver.jpg

    Tåsingeskolen: Lektiefag i matematik og dansk skal styrke elevernes læring

    Tåsingeskolens arbejde med lektiefaget skaber samspil mellem elevernes selvevaluering, forældresamarbejde, målstyret undervisning og faglig fordybelse. Elevernes følelse af medejerskab og ansvar for skolens lektiefag er et grundlæggende princip i dette arbejde.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Dren læser lektier

    Ro og hygge i arbejdet med lektiehjælp og faglig fordybelse er vigtigt

    Tidligere lå Husum Skoles lektiecafe på skolens bibliotek. Men der var uro, og derfor ligger den nu i sprog-centrets lokaler. Her giver den især hjælp til elever, der ikke kan få hjælp derhjemme.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Ugeskema
    © Hunderupskolen

    Fordybelse på skoleskemaet

    På Hunderupskolen i Odense har eleverne ”fordybelsesdag” på skoleskemaet hver uge. Det giver muligheder for kreative undervisningsforløb, og både lærerne og eleverne er glade for ordningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Hvidovre Kommune
    © Hvidovre Kommune

    Hvidovre Kommune: Talenthold skaber faglig udvikling og trivsel

    Hvidovre Kommune samarbejder med Københavns Universitet og forskellige kunstnergrupper om talenthold for elever på tværs af ni af kommunens skoler. Det giver eleverne mulighed for udfordringer og faglig fordybelse, og øger deres trivsel. Projektet lægger vægt på, at talent kan være kendetegnet af andet og mere end begavelse og karakterer.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleeksempler

    Lektiecafe vol. 2.0, En skoleuden lektier, Lektieintegreret undervisning

    Find inspiration til på nye og alternative tilgange til lektiehjælp
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lektiehjælp

    Skolen skal have et klart mål med lektiehjælp og faglig fordybelse

    Opstilling af klare mål for lektiehjælp og faglig fordybelse kan styrke elevernes faglige resultater.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Arbejdsdeling

    Skoleledelsen kan styrke samarbejdet om lektiehjælp og faglig fordybelse

    Formelle rammer kan professionalisere samarbejdet mellem det undervisende personale.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    pædagogisk praksis

    Pædagogisk ledelse tæt på praksis

    Hvordan I kan lede arbejdet pædagogisk med lektiehjælp og faglig fordybelse?
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Lektiehjælp

    Lektiefag på skolen og hjemmearbejde derhjemme

    På Tåsingeskolen hedder lektiehjælp og faglig fordybelse ”Lektiefag”. Lektiefaget har fokus på elevens læringsmål i matematik og dansk, og det erstatter ikke hjemmearbejdet.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Fordybelse

    Fordybelse på skoleskemaet

    På Hunderupskolen i Odense har eleverne ”fordybelsesdag” på skoleskemaet hver uge. Det giver muligheder for kreative undervisningsforløb, og både lærerne og eleverne er glade for ordningen.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Skoleledelse