to piger synger

    Styrk sproget

    Den landsdækkende indsats Styrk Sproget er afsluttet med udgangen af 2015. Mere end 200 institutioner fordelt på 42 kommuner har deltaget i Styrk Sproget, hvor de har arbejdet med at udvikle sammenhængende lokale løsninger på tosprogsområdet i dagtilbud, fritidstilbud og skoler.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Dagtilbud
    © John Kraaer

    eTwinning i dagtilbud

    Det er en oplagt mulighed for institutioner fra dagtilbudsområdet at deltage i eTwinning
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    iPad i undervisningen
    © UNI-C/Sven Jeppesen

    Den Digitale Institution - Pædagogisk dokumentation

    I forbindelse med forløbet "Den Digitale Institution" i Hjørring kommune, har børnehaven Åge dokumenteret, hvorledes de arbejder med skabelsen af en digital kultur.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    sten i spand

    Naturen som det skoleforberedende rum - leg med tal og former

    En aktivitet hvor naturen bliver brugt til at lave en film, hvor en gruppe børn øver sig i at tælle og arbejde med billeder ved hjælp af Stop-motion teknologien.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Geocaching
    © Peter Jensen

    Digitale medier som katalysator i det pædagogiske arbejde.

    I Hjørring Kommune er man meget optaget af den pædagogiske tilgang til arbejdet med læring via medier.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    spørgsmålstegn

    Vurdering af børns sprog

    Der er overordnet set to forskellige tilgange til vurdering af børns sprog. Spørgsmålet er, hvilken tilgang man skal vælge. Svaret er, at det afhænger af spørgsmålet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    kamera fangeleg
    © Peter Jensen

    eTwinning – også en oplagt mulighed for børnehaver

    40 pædagoger mødtes den 15. september på professionshøjskolen UCC i København til gratis inspirationsdag om ’eTwinning og medieleg i børnehaven’. Dagen handlede om internationalt samarbejde med de yngste børn som deltagere og om potentialet i at bruge pædagogisk it endnu mere i institutionerne. Gratistilbuddet eTwinning gælder nemlig ikke kun skoler, men også dagtilbud.
    Tema: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Børn udvikler omverdensforståelse
    © Bent Lindhardt

    Matematisk opmærksomhed i dagtilbud

    Bent Lindhardt bidrager i disse 7 moduler med en grundig indføring i, hvad matematisk opmærksomhed er og hvorfor tal og matematik har en vigtig plads i den pædagogiske dagtilbudspraksis.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Børn udvikler omverdensforståelse
    © Bent Lindhardt

    Børn udvikler omverdensforståelse - og bruger matematik

    Matematiske begreber er en væsentlig del af barnet omverdensforståelse og forsøg på at gribe- og begribe verden allerede i de første leveår.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Børn der leger med former og tog
    © Bent Lindhardt

    Hvad er Matematisk opmærksomhed?

    Bent Lindhardt giver en grundig indføring i begrebet Matematisk opmærksomhed.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Hvorfor matematik i dagtilbud
    © Bent Lindhardt

    Hvorfor matematik i dagtilbud?

    Læs her hvorfor Bent Lindhardt ser matematisk opmærksomhed, som et vigtigt indsatsområde i dagtilbud.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Børn i samtale om matematisk opmærksomhed
    © Bent Lindhardt

    Sprog og tanke

    Børn lærer og udvikler deres sprog gennem mødet med andre. I sprog og tanke indgår børns evne til at tænke, ræsonnere og løse problemer. Bent Lindhardt beskriver her sammenhængen mellem sprog, tænkning og matematisk opmærksomhed.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Størrelser og måling
    © Bent Lindhardt

    Størrelser

    Hvad er højst? Hvad er mindst? Hvor meget fylder det? Hvad vejer det? Hvad koster det? Størrelser og måling fylder meget i et daginstitutionsbarns liv. Bent Lindhardt giver en introduktion til størrelsers betydning for matematisk opmærksomhed i dagtilbud.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Former og mønstre
    © Bent Lindhardt

    Former og mønstre

    Børn opdager mønstre, former og symmetri ved at observere ligheder og forskelle og at klippe og forme figurer i forskellige materialer. Læs mere om former og mønstres betydning for matematisk opmærksomhed i dagtilbud.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Overgang fra børnehave til skole

    Evaluering af overgang fra dagtilbud til skole - et børneperspektiv.

    I distrikt Bagterp i Hjørring Kommune blev det i 2015 besluttet at evaluere distriktets samarbejde om at skabe en god overgang fra dagtilbud til skole på baggrund af børnenes oplevelser og erfaringer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    matematik
    © Karina Poulsen

    Bytte bytte købmand...

    ...eller købmands leg, er noget de fleste børn elsker at beskæftige sig med, og gennem legen får de erfaring med mængdetal, at tælle, størrelser, former og mønstre.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    en barnehånd følger en voksenhånd

    Relationer mellem børn og pædagoger giver kvalitet i dagtilbuddet

    Børns sociale interaktion med pædagoger er afgørende for på kvaliteten i dagtilbuddene. Forskningskortlægning fra Aarhus Universitet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Dagtilbud
    © Peter Jensen

    Samarbejde på tværs af kommunerne

    I bestræbelserne på at videreudvikle et dagtilbud af høj kvalitet slog Frederikshavn og Hjørring Kommune d. 27 april 2016 pjalterne sammen i en temadag med titlen "kvalitet i dagtilbud".
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    eTwinning i børnehaven
    © Karina Tougaard Poulsen

    eTwinning - også i børnehaven

    Dette er eTwinning-ambassadør Karina Tougaard Poulsens hele beskrivelse af, hvordan man kan arbejde med eTwinning i en børnehave. Beskrivelsen kan også læses i fire mindre dele i de øvrige moduler i denne pakke - "eTwinning i børnehaven".
    Indholdstype: 
    Andet
    Dreng med sin tablet på en bænk udenfor

    eTwinning - også i børnehaven - forarbejdet

    I dette første modul af fire kan du bl.a. læse om, hvordan projektet kom i gang pga. Karina Tougaard Poulsens deltagelse i et eTwinning-seminar i Norge.
    Indholdstype: 
    Andet