Elever arbejder med computere

    It i undervisningen

    Her finder du en række digitale ressourcer og værktøjer, der kan understøtte arbejdet med it og medier på tværs af fagene.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    koder_indskoling.jpg
    © Malene Erkmann

    Eksempler på brug af QR-koder i undervisningen

    Tre eksempler på brug af koder i indskolingen eller fremmedsprogsundervisningen eller i lokalområdet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    QR.jpg

    Skattejagt og QR-koder

    Med QR-koder og elevernes mobiltelefoner kan du nemt lave koder til et opgaveløb eller en skattejagt. Se her hvordan du kan producerer dine egne koder eller hente en færdig kodejagt med tilhørende krydsord og facitliste.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Jellingstenen.JPG
    © natmus.dk

    Jellingstenen – skab dit eget formidlingsprodukt

    Formålet er at lade eleverne lave deres egen formidling af Jellingstenen, som efterfølgende kan anvendes i den historiefaglige sammenhæng. Aktiviteten præsenterer flere former for læringsstile og formidlingsprodukter. Aktiviteten er velegnet, fordi den på en enkel måde kan danne afsæt for at arbejde videre med brugen af kanonpunkter til at skabe historisk overblik og sammenhængsforståelse.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    solvognen.jpg
    © natmus.dk

    Historiekanon - 29 indholdsemner til historieundervisningen.

    Historiekanon er betegnelsen for en liste indeholdende 29 punkter der, efter forslag af undervisningsminister Bertel Haarder i juni 2006 blev udarbejdet af "Udvalget til styrkelse af historie i folkeskolen". Her kan du se de 29 punkter og få ideer og forslag til, hvordan man kan arbejde med dem i undervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    COLOURBOX1214176.jpg

    Vikingetiden – Kend vikingernes sande ansigt

    Formålet er at lade eleverne arbejde med en webguest, der giver forståelse for, hvordan synet på vikinger og –tiden har ændret sig. Gennem opgaver og links til udvalgte hjemmesider, føres eleverne på handels- og opdagelsesrejser, hvor de møder andre bosættelser. Kong Harald Blåtand inviterer på togt for at øge folkets viden om vikingerne. Efter hjemkomsten skal runesten rejses over togtet og dets bedrifter. Aktiviteten er velegnet, fordi den på en enkel måde opstiller kriterier for valg af historiske scenarier.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    COLOURBOX2906964.jpg

    Berlin-murens fald – find grinets grænser i humor og betonmur

    Formålet er at lade eleverne arbejde med humorens magt og udtryk i et forløb, som efterfølgende kan anvendes til perspektivering af magt og censur. Aktiviteten er velegnet fordi den kan forklare forandringers påvirkning af samfund og dets mennesker.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    tikitoki.jpg
    © Michael Hjardgaard Andresen

    Tidslinje - skab overblik med en interaktiv tidslinje

    Hvornår var det nu det var. Hvad kom før og hvad kom efter. Hvilken periode snakker vi om ? Skab et kronologisk overblik med en tidslinje.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Københavns bombardement
    © Styrelsen for It og Læring

    Københavns Bombardement 1807 – Vælg din egen strategi i belejringen af København

    Formålet er at lade eleverne skabe deres egen fortælling, der omhandler alternativt forestillede, men mulige forløb af Københavns belejring. Aktiviteten er velegnet, fordi den på en enkel måde åbner for at arbejde med handlerum og muligheder i fortiden og nutiden.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Magtens segl.JPG
    © Danmarkshistorien.dk

    Magtens segl - Få magten i middelalderen

    Formålet i onlinespillet Magtens Segl er at give eleverne en forståelse af alle de aktører, der havde magten i middelalderen og som havde afgørende indflydelse på det enkelte menneskes liv og livsvilkår. Det handler om nutidspigen Bea, der ved et uheld bliver sendt tilbage til det Herrens år 1458. I middelalderbyen kæmper mange om magten og man skal hjælpe Bea med at sno sig mellem de stridende parter og finde Magtens Segl, så hun kan komme hjem igen. Aktiviteten er velegnet, da den på en levende og visuel måde engagerer eleven i at foretage historiske valg.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    COLOURBOX4250382.jpg

    Opdagelsesrejsende

    De udforskede klodens ukendte egne og opdagede lande, folkeslag og skatte. Det er fantastiske historier om modige mænd og deres folk, der drog ud i det ukendte. Perfekt til historieundervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    1 verdenskrig.JPG
    © DR Skole

    Første verdenskrig

    ”Den Store Krig” blev 1. Verdenskrig kaldt i mellemkrigstiden, fordi folk troede, at nu kunne krige ikke blive værre og større. Se mere om 1. verdenskrig i dette modul.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    772982_.jpg

    Portfolio i historieundervisningen

    I historie kan man arbejde med portfolio på mange måder - og det er ikke nødvendigvis den gamle mappe med kopi-ark, der er udgangspunktet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    frederik-den-anden-gobelin.jpg
    © Natmus.dk

    Renæssancen i Danmark

    Renæssancen (genfødsel) er den kulturperiode, som opstod i Italien i 1300-tallet som en reaktion på den sorte død. I den senere europæiske renæssance fra 1500 til 1600 vokser verden, og horisonten bliver større. Marco Polo rejser mod øst og finder Asien, mens Christoffer Columbus rejser mod vest og finder Nordamerika
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Kahoot
    © Kahoot.it

    Tag en Kahootquiz om EU

    Brug "kahoot" til at lave quizzer til klassen. Se hvordan du gør og prøv en kahoot, der allerede er klar med 20 spørgsmål om EU.
    Indholdstype: 
    Andet
    visum_COLOURBOX3360527.jpg

    Flygtninge og integration - et undervisningsforløb i 4 dele

    Dette undervisningsforløb handler om flygtninge, integration og demokrati. Forløbet er opdelt i 4 dele, med hver sit tema og indgangsvinkel til undervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Nummer_1_COLOURBOX5638073.jpg
    © Colourbox

    EU - Det forjættede land - EU's lande og grænser

    Dette er første lektion i undervisningsforløbet "EU - det forjættede land".
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Filmstribe
    © Styrelsen for It og Læring / Sonja Salminen

    Forbrydelse og straf - og filmen "Iwawa"

    I dette undervisningsforløb arbejdes der med begrebet forbrydelse og straf ud fra filmen "Iwawa", som er en af Danidas Verdensfilm. Udgangspunktet er Jean De Dieu og Nsengiyaremye Gilbert, der begge har overtrådt loven. De er blevet sendt til en lille ø i Rwanda for at blive genopdraget. Undervisningsforløbet består af 4 dele. Der er både film, klasseundervisning og individuelt arbejde med web 2.0. Scroll nedad for at se forløbet. Forløbet er udarbejdet for Danida.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    EU_institutioner_COLOURBOX3119325.jpg

    EU's institutioner

    EU's institutioner danner rammen om det europæiske samarbejde.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    DR_statusopdateringsside.jpg
    © DR

    Statustinget - hvad siger Folketingsmedlemmerne på de sociale medier

    Følg med og tjek politikernes statusopdateringer fra Twitter og Facebook.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale