Person på puslebrik

    Implementering - udvikling af praksis

    Der findes mange teorier om – og konkrete værktøjer til – implementering. Det vigtigste er, at I som chefer og ledere skaber jer et overblik over centrale ”håndtag”. Samtidig skal I sætte fokus på, hvordan I bedst får involveret alle de fagpersoner, som står i centrum af forandringerne.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Forskellige former og farver

    Skoleledelsens rolle, når pædagoger og lærere samarbejder i teams - om at formulere mål for børnene

    Forsknings-informeret

    For nogle team vil det være nyt at skulle formulere mål for eleverne. Pædagoger og lærere har været vant til at formulere og vælge aktiviteter/indhold. Lærerne med henblik på, at eleverne tilegner sig det valgte indhold. Pædagogerne med henblik på at give eleverne mulighed for at deltage i de valgte aktiviteter. At formulere mål og lade disse være styrende for valg af indhold og aktiviteter er således nyt for ganske mange.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Elever ser koncentererede ud ved computer

    Effektiv kompetenceudvikling

    Kompetenceudviklingen skal sætte sit præg på den konkrete praksis – skabe transfer.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Læringsmål for dansk

    Milepælsplaner som redskab til projektstyring

    Når man har formuleret mål og konkrete indsatser for et projekt, kan milepælsplanen skabe struktur over indsatser og aftaler undervejs. Milepælsplanen sikrer samtidig, at man styrer målrettet mod de mål, man har sat sig.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skolemøde

    Facilitering og gode dagsordener giver bedre møder

    Et godt udgangspunkt for et effektivt møde er en god dagsorden og en mødeleder, der hjælper deltagerne med at nå deres mål ved at styre processen for mødet.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Felter med tal

    Guide til arbejdet med forandringsmodellen

    Sådan får I mest ud af arbejdet med forandringsmodellen, som her gennemgås i en enkel version, som er relativt let at gå til.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Underviser og elever i rundkreds

    Sæt få, klare og fælles mål

    For mange mål på samme tid medvirker ofte til en stor spredning af indsatser og aktiviteter på flere områder. Det kan gøre det svært at se en tydelig effekt af de igangsatte indsatser og aktiviteter – og kan medføre, at både ledelse og medarbejdere kan miste fokus, ejerskab og opbakning til en forandrings- og udviklingsproces.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Underviser gestikulerer i samtalesituation

    Kotters ottetrinsproces

    Kotters ottetrinsproces illustrerer otte hyppigt forekommende og fundamentale fejl i organisatorisk forandringsarbejde. Kotter giver et bud på, hvordan fejlene kan undgås, når man vil skabe store forandringer.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skoleskilt

    Rød tråd fra politisk vision til skoledag

    Arbejdet med inklusion kræver fælles fodslag i hele ledelseskæden - fra politikere og forvaltningschefer til lederne og de enkelte medarbejdere. ”Inklusion skal gennemsyre alle de valg, vi træffer,” siger Anders-Peter Østergaard, der er direktør for Børn, Skoler, Familier og Kultur i Hillerød Kommune.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    En stak af gule ringbind

    Kvalitetsrapporter som styrings- og opfølgningsredskab - også for inklusion

    Kvalitetsrapporten er et velkendt status- og evalueringsværktøj, som bruges til at sikre systematisk dokumentation og samarbejde mellem lokale politikere, forvaltning og skoler om evaluering og udvikling af kvaliteten i folkeskolen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Elever poserer for kameraet

    Spørg brugerne, hvad de har brug for fra PPR

    Hvad har lærere og pædagoger egentlig brug for fra PPR? Det spørgsmål stiller PPR i Greve Kommune løbende og skræddersyr tilbuddene efter, hvad lærere, pædagoger og ledere af skoler og dagtilbud ønsker.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skolemøde

    Pejlemærker for udviklingen af PPR

    KLs syv pejlemærker, der viser hvordan, for udvikling af PPR, så funktionen bedst muligt understøtter inklusionsindsatsen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skolemøde

    Lær af jeres bedste praksis med Appreciative Inquiry

    Når en forvaltningschef eller skoleleder vil skabe mere inkluderende børnefællesskaber, er det en fordel at lade ledere og fagpersonale i fællesskab tage afsæt i at lære af deres bedste praksis.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Underviser i fokus

    PPR i Greve tilbyder hjælp i pakker

    Temapakker gør det mere overskueligt, hvad skoler og dagtilbud kan finde på hylderne hos PPR i Greve Kommune, når lærere og pædagoger har brug for støtte til at arbejde mere inkluderende.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Gruppesamtale over et bord

    De 5 faser i Appreciative Inquiry

    Appreciative inquiry bygger på fem faser: Fokuser, forstå, forestil, fastslå og frigør.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Mål og planer

    Mål og strategi - på skoleområdet

    Få, fælles og klare mål samt en tydelig strategi for, hvordan kommunen vil arbejde med virkeliggørelse af reformen, er vigtige skridt på vejen mod at skabe en folkeskole, hvor alle elever lærer mere, uanset deres baggrund og forudsætninger.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og børn

    Ledelse af forandringer smitter af på børnene

    Al forskning og erfaring siger, at god ledelse er afgørende, når der skal skabes udvikling og forankring af ny adfærd i organisationer. Og folkeskolereformen har gjort ledelsesopgaven endnu mere central – effekten kan aflæses på børnenes læring og trivsel.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Prioriteringsmodel

    Prioriteringsmodel

    Prioriteringsmodellen giver et overblik over behov for og effekt af kommunens enkelte indsatser.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skilt: Administration

    Helhed og sammenhæng i styringskæden

    Bevidst og målrettet styring spiller en helt afgørende rolle i inklusionsarbejdet. For at nå målet skal der styres efter både kommunens segregeringsgrad, børnenes faglighed og trivsel – og de decentrale aktører skal opleve sammenhæng mellem styring og visioner.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Forskellige former og farver

    Skoleledelsens rolle - når pædagoger og lærere samarbejder i teams om at formulere mål for børnene

    For nogle team vil det være nyt at skulle formulere mål for eleverne. Pædagoger og lærere har været vant til at formulere og vælge aktiviteter/indhold. Lærerne med henblik på, at eleverne tilegner sig det valgte indhold. Pædagogerne med henblik på at give eleverne mulighed for at deltage i de valgte aktiviteter. At formulere mål og lade disse være styrende for valg af indhold og aktiviteter er således nyt for ganske mange.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Pædagogisk personale