Forskellige former og farver

    Skoleledelsens rolle, når pædagoger og lærere samarbejder i teams - om at formulere mål for børnene

    Forsknings-informeret

    For nogle team vil det være nyt at skulle formulere mål for eleverne. Pædagoger og lærere har været vant til at formulere og vælge aktiviteter/indhold. Lærerne med henblik på, at eleverne tilegner sig det valgte indhold. Pædagogerne med henblik på at give eleverne mulighed for at deltage i de valgte aktiviteter. At formulere mål og lade disse være styrende for valg af indhold og aktiviteter er således nyt for ganske mange.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Forskellige former og farver

    Skoleledelsens rolle - når pædagoger og lærere samarbejder i teams om at formulere mål for børnene

    For nogle team vil det være nyt at skulle formulere mål for eleverne. Pædagoger og lærere har været vant til at formulere og vælge aktiviteter/indhold. Lærerne med henblik på, at eleverne tilegner sig det valgte indhold. Pædagogerne med henblik på at give eleverne mulighed for at deltage i de valgte aktiviteter. At formulere mål og lade disse være styrende for valg af indhold og aktiviteter er således nyt for ganske mange.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Pædagogisk personale
    Publikation Tættere på
    © Skolelederforeningen

    Tættere på elevernes læring

    Et inspirationsmateriale til skoleledelsen om observation og feedback vedrørende undervisning
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Elev med ProCam
    © Løgstør skole

    Med tid og tålmodighed udvikler IT sig meningsfuldt hos alle på Løgstør Skole

    På Løgstør Skole har projekt Digital forandringsledelse i folkeskolen ført til flere spændende aktiviteter. Blandt andet har en SFO-pædagog skærpet elevers fokus på samarbejdsevner med en iPad og et ProCam, mens elever i fysik har anvendt LEGO Mindstorms til at problemløse, programmere og produktudvikle.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Lærer
    Pædagogisk personale
    Skolelder

    Inkluderende læringsmiljøer – skoleledere

    Her får du adgang til viden og inspiration til, hvad du som skoleleder kan gøre for at skabe inkluderende læringsmiljøer. Læs blandt andet om samarbejdet mellem forskellige faggrupper, anvendelsen af specialkompetencer og igangsættelse af kulturforandringer.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Lærere
    © Ulrik Jantzen

    Skoleledelse

    Publikationer til skoleledelsen i forbindelse med folkeskolereformen, rapporter om pædagogisk ledelse, kvalitetsrapporter og social mobilitet.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elev
    © Ulrik Jantzen

    Professionelle læringsfællesskaber

    Forskning viser, at stærke professionelle læringsfælleskaber, hvor underviserne i skolen deltager i et tæt, forpligtende samarbejde om at skabe bedre betingelser for læring for alle elever, har meget stor indflydelse på, hvor dygtige eleverne bliver.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skoleledelse
    Elever
    © Ulrik Jantzen

    Strategisk analyse og udviklingsplaner i skolen

    Strategisk analyse og strategiske udviklingsplaner er krævende men helt nødvendige ledelsesopgaver for at nå folkeskolereformens mål om øget læring og trivsel.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Elever
    © Ulrik Jantzen

    Beslutningsproces for komplekse udfordringer

    Komplekse udfordringer er kendetegnet ved, at der ikke er enkle løsninger, som både er gode og som alle bare uden videre vil bifalde og tage ejerskab til. I sådanne situationer er der behov for velplanlagte involverende processer.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærer
    Tandhjul bestående af mennesker

    Whole System Approach

    Whole System Approach er et amerikansk udtryk for en helhedsorienteret og samarbejdsbaseret tilgang til skoleudvikling på alle niveauer af det kommunale system samt en organisatorisk sammenhæng, der understøtter dette.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skoleledelse
    Datastyret skoleledelse

    Ledelsesperspektiver på skolens brug af data

    Forskning viser, at brug af skolens data udgør en værdifuld ressource til udvikling af skolens praksis.
    Indholdstype: 
    Andet
    Lærer foran tavle
    © Rambøll

    Hvordan styrkes lærernes engagement og professionelle ansvar?

    Fokus på undervisningspraksis, gode samarbejdspraksisser og undervisningsfokuseret ledelse kan fremme læreres forståelse af egne evner og medvirker til at påvirke elevernes udbytte af undervisningen. Det viser et litteraturstudium udarbejdet af Rambøll.
    Indholdstype: 
    Andet
    Trust

    Tillidsskabende relationer

    Det er vigtigt for elevernes læring og trivsel, at man som skoleleder formår at etablere et miljø med et højt tillidsniveau.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skoleledelse
    Billede af lærer og elev

    Læreruddannedes mobilitet på arbejdsmarkedet

    En undersøgelse fra Epinion giver ny viden om, hvorfor læreruddannede vælger at arbejde i eller uden for folkeskolen og hvilke forhold forskellige typer af lærere lægger vægt på i deres arbejdsliv.
    Indholdstype: 
    Andet
    En lærerstuderende rækker hånden op
    © UNI-C/Sven Jeppesen

    Skoleledernetværket

    Et nationalt netværk på godt hundrede skoleledere har i 2 år fra januar 2013 til december 2014 indsamlet viden, erfaringer og gode ideer til arbejdet med den digitale omstilling af folkeskolen og brugt dem på deres egne skoler. Den vigtigste læring fra projektet er samlet i rapporten 'Skoleledernetværket for digital forandringsledelse 2013-2014'. Rapporten ligger til højre på denne side. Initiativet var et led i regeringens indsats for at øge anvendelsen af it i folkeskolen. Skolelederforeningen har sammen med KL og Undervisningsministeriet stået for netværket.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Gruppesamtale over et bord

    De 5 faser i Appreciative Inquiry

    Appreciative inquiry bygger på fem faser: Fokuser, forstå, forestil, fastslå og frigør.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Elever ser koncentererede ud ved computer

    Effektiv kompetenceudvikling

    Kompetenceudviklingen skal sætte sit præg på den konkrete praksis – skabe transfer.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skolemøde

    Facilitering og gode dagsordener giver bedre møder

    Et godt udgangspunkt for et effektivt møde er en god dagsorden og en mødeleder, der hjælper deltagerne med at nå deres mål ved at styre processen for mødet.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Felter med tal

    Guide til arbejdet med forandringsmodellen

    Sådan får I mest ud af arbejdet med forandringsmodellen, som her gennemgås i en enkel version, som er relativt let at gå til.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Skilt: Administration

    Helhed og sammenhæng i styringskæden

    Bevidst og målrettet styring spiller en helt afgørende rolle i inklusionsarbejdet. For at nå målet skal der styres efter både kommunens segregeringsgrad, børnenes faglighed og trivsel – og de decentrale aktører skal opleve sammenhæng mellem styring og visioner.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Forvaltning