Dagtilbud
    © Peter Jensen

    Samarbejde på tværs af kommunerne

    I bestræbelserne på at videreudvikle et dagtilbud af høj kvalitet slog Frederikshavn og Hjørring Kommune d. 27 april 2016 pjalterne sammen i en temadag med titlen "kvalitet i dagtilbud".
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale
    Elever arbejder ved computer

    Demonstrationsskoleforsøgene

    Fem store forskningsprojekter med deltagelse af 29 folkeskoler har skabt ny viden om, hvordan it kan understøtte elevernes læring og skabe nye læringsformer. Se resultaterne her.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Ledelse
    Lærer
    Lærerstuderende
    Pædagogisk personale
    Dreng lup

    Forskning og udvikling

    Her kan du få viden om udeskole
    Indholdstype: 
    Andet
    -

    10. klasse producerer læringsressourcer i fysik til elever i 7 klasse

    10. klasse arbejdede i fysik med hastighed i forhold til bl.a. lys og lyd. De undersøgte hastighed ved hjælp Lego Mindstorm og andre objekter. På baggrund af deres undersøgelser og eksperimenter skulle de producere læringsressourcer om hastighed til elever i 7.klasse.
    Indholdstype: 
    Andet
    To elever arbejdet ved en bærbar

    Digitalt understøttede læringsmål

    Projektet ”Digitalt understøttede læringsmål” bidrog til at afprøve de nye forenklede Fælles Mål og skabe mere viden om, hvordan digitalt understøttede læringsmål kan bidrage til målstyret undervisning og understøtte lærernes arbejde med at planlægge undervisningen og følge op på elevernes læring.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Figur i Minecraft

    Eksperimenterende fællesskaber - Minecraft i dansk

    Integration af sociale computerspil i danskundervisningen. Kan det give mening? Dette undervisningsforløb er hentet direkte fra forskningsprojektet "It i den innovative skole", som er en del af demonstrationsskoleforsøgene (auuc.demonstrationsskoler.dk).
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    En koncentreret dreng

    Elevernes egenproduktion og elevinddragelse

    Projektets fokus var på elevers egenproduktion og elevinddragelse med henblik på at undersøge, hvordan elevernes digitale egenproduktion har indflydelse på elevernes faglige udbytte, engagement og motivation.
    Indholdstype: 
    Andet
    Mindmap 1. kl i forbindelse med fagbogs-produktion

    Elevproduktion af fagbog i powerpoint med hyperlinks i 1. kl

    1. klasses elever producerer en fagbog i danskfaget med indholdsfortegnelse og ordforklaring i programmet powerpoint med udgangspunkt i selvvalgt dyr.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Tekstforside til tværfagligt forløb
    © Thomas Brahe

    Energi - Hvad gør vi?

    7. klasse skal producere en dokumentarfilm og arrangere en paneldebat med det formål at skabe en reel diskussion om energiproblemer med interessenter uden for skolens rum (skolebestyrelse, lokal politikere, private erhvervsfolk, pressen m.m.). Målet er, at projektet bliver funktionelt og autentisk for eleverne.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    -

    Familiepræsentation i Book Creater

    Eleverne i en 1. klasse skulle lave en digital præsentation af en fantasifamilie i Book Creator. De tog billeder af deres analogt fremstillede dukker, som de satte ind i deres i Book Creater og hvortil eleverne indtalte deres karaktertræk om den viste dukke.
    Indholdstype: 
    Andet
    Terningespil med sandsynlighed
    © Troels Gannerup Christensen

    Grubletrolden Tumle - Stokastik

    Storyline kombineret med den matematikdidaktiske tænkning RME (Realistic Mathematics Education). Fra demonstrationsskoleforsøget It i den innovative skole.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærer og to elever ved IWB

    Inklusion og undervisningsdifferentiering i digitale læringsmiljøer

    I projektet blev der udviklet og afprøvet læringsforløb, der støtter inklusion, samarbejde og individuel selvregulering og frigør lærertid til elever med særlige behov i undervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Tre drenge sidder på en bænk med bærbare pc' er og høretelefoner på

    It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede

    Projektets formål var gennem inddragelse af it og digitale medier at skabe nye undervisnings- og organiseringsformer, der sammen styrker elevernes kompetencer inden for samarbejde, kreativitet, innovation, produktion og problemløsning.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    -
    Træ som illustrerer mængden af digitale medier

    Programmering i matematik

    I projektet 'Elevernes egenproduktion og elevinddragelse' har en flok 5. klasse elever i matematiktimerne prøvet kræfter med spilprogrammering i programmet Hopscotch.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Lærerstuderende
    Pædagogisk personale
    QR-kode spil produceret i 1.kl
    © Birgitte Sølbeck Henningsen

    QR-koder i indskolingen

    Elever producerer spil til hinanden i 1.kl med qr-kode-teknologi i faget matematik.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer
    Træ som illustrerer mængden af digitale medier

    Unge og medier - statistik

    Forløbet lægger op til at videreudvikle elevernes kompetencer til at analysere data i modsætning til bare “at gøre noget med tal”. I forløbet skal eleverne bl.a. bearbejde eller samle og bearbejde relativt store mængder af oplysninger om deres eget og andre unges medieforbrug.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærer