Interessemodsætninger

    Den åbne skole: Netværk og gode relationer skal plejes og passes

    Gode relationer til eksterne parter er afgørende, når skolen skal åbne sig mod sine omgivelser og inddrage dem i undervisningen. Samarbejde med eksterne parter skal holdes ved lige og udvikle sig. Undervisningsministeriets materiale om ”Den åbne skole” formidler erfaringer, gode råd og vejledninger, som du som leder med fordel kan lade dig inspirere af og arbejde videre med.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Ledelse åben skole

    Arbejdet med den åbne skole

    Her finder du viden om og inspiration til arbejdet med bl.a.: Rammesætning af den åbne skole, medvirken og understøttelse af partnerskaber for skolerne i såvel den nære som den fjernere omverden samt eksempler fra praksis.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Elever ser på guldfisk

    Forskellige undervisningsformer i skoledagen

    I folkeskolen kan undervisningen have mange forskellige varianter og former. Her kan du læse om forskellige undervisningsformer, der blandt andet rummer bevægelse, it og undervisning uden for klasselokalet
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Dreng spiller violin

    Eksempler på understøttende undervisning

    Den understøttende undervisning er baseret på, at der er mange måder at lære på samt at det skal være muligt for den enkelte elev at fordybe sig fagligt. Her præsenteres en række konkrete eksempler på hvordan den understøttende undervisning kan finde sted
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forældre
    Smilende skoleelever

    Den åbne skole

    På denne side finder du Undervisningsministeriets inspirations- og vejledningsmateriale om den åbne skole.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Elever i musiklokalet

    Hvad er den åbne skole?

    Den åbne skole er inddragelse af og samarbejder med det omgivende samfund.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Aktive skoleelever

    Hvad kendetegner den åbne skole?

    Den åbne skole er en skole, der i samspil med nærområdet, skaber mulighed for andre typer af læreprocesser.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elev med måleapparat

    Den åbne skole i undervisningen

    Gode råd om planlægning, gennemførelse og evaluering af samarbejdsprojekter.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærere omkring computer

    Planlægningsfasen

    Kom godt i gang med planlægningsfasen.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever i naturen

    Gennemførelsesfasen

    Kom godt i gang med gennemførelsesfasen.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Evalueringskurve

    Evalueringsfasen

    Kom godt i gang med evaluering.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleelev der vinker

    Formål

    Ud over at fremme folkeskolens fag og formål skal samarbejdet også fremme den lokale sammenhængskraft og bidrage til elevernes kendskab til foreningslivet og dets muligheder.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Samarbejde er godt

    Samarbejdsrelationer

    Faglighed og trivsel skal altid være omdrejningspunktet for samarbejde.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Anvendelsesorienteret undervisning

    Varieret og anvendelsesorienteret læringsforløb

    Eksempler på samarbejdsprojekter, der bidrager til læring gennem en mere varieret og anvendelsesorienteret skoledag.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Hvad siger lovgivningen?

    Hvad siger lovgivningen?

    Den åbne skole skal bidrage til større inddragelse af det omgivende samfund.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Elev med kontrabas

    Forpligtende samarbejder

    Forpligtelse til at søge samarbejder i den åbne skole er gensidig for så vidt angår kommunale musik- og billedskoler.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Lyttende elever

    Hvem kan undervise?

    Andre end ansatte ved kommunens skolevæsen kan i begrænset omfang varetage undervisningsopgaver i folkeskolen.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Musikskole

    Fri til undervisning i musik og eliteidræt

    En elev kan i begrænset omfang opfylde sin undervisningspligt ved at deltage i undervisning i en kommunal musikskole eller ved eliteidrætsudøvelse i en idrætsforening.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Lærere og pædagogisk personale
    Skoleledelse
    Inspiration i undervisningen

    Inspiration om den ny folkeskole

    Eksempler på praksis - Undervisningsministeriets materialeserie om den ny folkeskole.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Virksomhed fra luften

    Skole-virksomhedssamarbejde i udskolingen

    Læs her ministeriets vejlednings- og inspirationsmateriale til lærere og pædagogisk personale.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale