Nomerne
    © Jan Kjær

    Tegneserie

    Forløbet tager afsæt i elevernes kendskab til og interesse for tegneserien som genre. I forløbet får eleverne viden om tegneseriemediet og mediets virkemidler. Eleverne producerer striber og tegneserier med afsæt i deres egen hverdag.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af mariehøne
    © Mølleskolen

    Fremstil en interaktiv sangbog

    Lad eleverne fremstille små medieproduktioner. Her skal eleverne lave deres egen sangbog på en Ipad i Book Creator.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af mariehøne
    © Lise Thomsen

    Gennemførelse - Fremstil en sangbog

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    bat woman og man.jpg

    Tegneserier

    Tegneserier har eksisteret gennem hele vores kunst- og kulturhistorie. Man kan finde spor helt tilbage fra hulemaleriet, i de ægyptiske gravkamre og kisteudsmykninger, i tæpper og broderier fra middelalderen. En tegneserie er forbundet af flere små billeder, som består af en fremadskridende handling og udgør en fortælling.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elev
    pige ved tasterne

    Fremstil interaktiv avisforside

    Brug Glogster til at arbejde med fremstilling og layout.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Filmrulle

    Fremstil filmplakater med SmåP

    Brug billedredigeringsprogrammet Pixelr til at arbejde med stemning og virkemidler i en filmplakat.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Fascination er blevet omsat til personlige og præcise udtryk i bøgerne, som derfor fremstår meget personlige og forskellige. Eleverne kan efter en spændende og kreativ designproces udstille deres bøger på skolens bibliotek eller i byens kulturcenter.
    © Rikke Hyldahl Homann

    Fremstil en mockup

    Eleven kan vælge at fremstille en mockup. Det er en model af eller et udsnit af et produkt i målestoksforhold 1:1.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Farvekridt til billedkunstundervisningen
    © Colourbox

    Tegneserie - Elevforudsætninger

    Eleverne behøver ikke særlige forudsætninger i forhold til tegneserier og tegneseriers virkemidler.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et screenshot fra tegneserien Nomerne
    © Jan Kjær

    Tegneserie - Evaluering

    Efter forløbet evalueres elevernes læringsudbytte både af eleverne selv og af læreren. Denne vurdering foretages på baggrund af læringsmål og tegn på læring.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    En plakat, der viser Nomerne - et tegneserieunivers
    © Jan Kjær

    Tegneserie - Gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Nomerne - set i frøperspektiv
    © Jan Kjær

    Tegneserie - Undervisningsaktiviteter

    Her finder du overvejelser om de valgte undervisningsaktiviteter, organisering, progression og differentiering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    lydord

    Tegneserie - Læringsmål

    Nedenfor er opstillet læringsmål for undervisningsforløbet på baggrund af Fælles Mål.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Et screenshot fra tegneserien Nomerne
    © Jan Kjær

    Tegneserie - Evaluering i planlægningsfasen

    Her kan du finde vejledning i, hvordan du løbende kan følge op på elevernes læreproces.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af mariehøne
    © Mølleskolen

    Evaluering - Fremstil en interaktiv sangbog

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    tegning af mariehøne
    © Lise Thomsen

    Planlægning - Fremstil en interaktiv sangbog

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    bamse
    © Lise Thomsen

    Fremstil små bøger med Book Creator

    Book Creator giver mulighed for, at børnene kan producere deres egne bøger ved hjælp af en tablet.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tankebobler og tegn, der illustrerer tegn på læring

    Tegneserie - Tegn på læring

    Her finder du en oversigt over tegn på læring for hvert læringsmål i tre niveauer.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Toon Doo evaluering i biologi
    © Lise Augustesen

    Brug tegneserier i din undervisning.

    Toon Doo er et netbaseret IT-program, hvor eleverne let kan lave deres egne tegneserier. Dette kan f.eks. bruges som evaluering af undervisningen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    -
    elever diskuterer

    Glovico's Online Spanish Textbook

    Supplement til grundbogen - fine korte tekster og rigtig gode glosebilleder og tegneseriestriber til samtale.
    Indholdstype: 
    Øvelser og opgaver
    Målgruppe: 
    Lærer