Naturfag

    Vi undersøger kemisk industri

    Forløbet introducerer eleverne for en vifte af undersøgelsesmetoder, som de skal kunne udvælge, anvende og sætte i forbindelse med kemisk industri. "Vi undersøger kemisk industri" er et fællesfagligt forløb i fagene biologi, fysik/kemi og geografi. Forløbet er udarbejdet i samarbejde mellem UVM og NTS-centeret.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    7406_.jpg

    Golfstrømmen – forslag til et fællesfagligt naturfagsforløb

    I et fællesfagligt naturfagsforløb med fokus på en naturfaglig problemstilling skal fagenes lærere arbejde tæt sammen, så eleverne oplever undervisningen som et forløb, hvor de faglige elementer fra naturfagene inddrages, når det er relevant.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Fordøjelsessystem

    Menneskets fordøjelsessystem

    Eleverne lærer om det menneskelige fordøjelsessystem gennem undersøgelser, film og teori.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    mavesæk

    Menneskets fordøjelsessystem - Gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Fordøjelsessystem

    Menneskets fordøjelsessystem - Planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Fordøjelsessystem

    Menneskets fordøjelsessystem - Evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af bakterier

    Bakterier i din hverdag

    I dette undervisningsforløb skal eleverne arbejde med bakterierne i hverdagen. De skal bl.a. selvstændigt lave undersøgelser, som viser noget om bakteriers livsbetingelser.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af bakterier

    Bakterier i din hverdag - Planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af bakterier

    Bakterier i din hverdag - Gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af bakterier

    Bakterier i din hverdag - Evaluering

    Lærer og elever evaluerer forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af Jordkloden
    © Rambøll

    Fællesfagligt forløb: "Rent drikkevand - i Danmark og syd for Sahara"

    Fællesfagligt forløb i geografi og biologi om drikkevand i Danmark og syd for Sahara udarbejdet af Rambøll.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Vand

    Rent drikkevand - i Danmark og syd for Sahara. Elevforudsætninger og Læringsmål

    Fra Fælles Mål til læringsmål for forløbet.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Glas med vand

    Rent drikkevand - i Danmark og syd for Sahara. Undervisningsaktiviteter

    Rammesætning for forløbet
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Hænder der fyldes med vand

    Rent drikkevand - i Danmark og syd for Sahara -Tegn på læring

    Elevernes vej mod målet
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Vanddråbe

    Rent drikkevand - i Danmark og syd for Sahara - Evaluering i planlægningsfasen

    Inspiration til, hvordan du løbende kan følge op på elevernes læreproces.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Vandfald

    Rent drikkevand - i Danmark og syd for Sahara - Gennemførelse lektion 1-13

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Glas med vand

    Rent drikkevand - i Danmark og syd for Sahara - Evaluering

    Her beskrives de forskellige stadier af evalueringsfasen.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af højhuse

    Bedre byliv

    Undervisningsforløbet beskriver arbejdet med læringsmål i undervisningen i faget biologi i 8. klasse, hvor der både arbejdes med kompetenceområdet ”undersøgelser” i naturfag” samt ”modellering”. Derudover arbejdes der med det tværgående tema: entreprenørskab.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    tegning af huse og biler

    Bedre byliv - planlægning

    Planlæg forløbet med afsæt i elementerne læringsmål, undervisningsaktiviteter, tegn på læring og evaluering.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Tegning af indre by

    Bedre byliv - gennemførelse

    Gennemførelsen af forløbet er beskrevet med afsæt i en lektionsplan.
    Indholdstype: 
    Undervisningsforløb
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale