Talebobler og firgurer

    Walk and talk i fysik/kemi

    En aktivitet hvor eleverne har fokus på relevante naturfaglige begreber, men fra et afgrænset område af faget. Aktiviteten er CL-inspireret, skaber bevægelse i undervisningen og udfordrer eleverne både skriftligt og mundtligt.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Scratch
    © http://scratch.mit.edu/

    Scratch – kom i gang med programmering

    Scratch er en gratis onlineressource, hvor elever kan udforske og arbejde med simpel programmering. Ressourcen kan give eleverne en begyndende forståelse af, hvordan computere og it-teknologi egentlig fungerer, men primært kan eleverne selv kode scripts (små programmer) og få oplevelsen af at være medskabere frem for brugere af computere.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Fission

    Fission – interaktive simuleringer

    Simuleringer som lader eleverne undersøge resultatet af fissionsprocesser, og som kan anvendes i et forløb om fx radioaktivitet og/eller udnyttelsen af kernekraft. Simuleringerne er velegnede til at visualisere en ellers usynlig verden, og de kan bidrage til forståelsen af teorien bag både atombomben og atomkraftværket.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Reaktionsskema

    Kovalent binding

    Aktiviteten har fokus på at kovalente bindinger kan repræsenteres gennem elektronprikformler. Eleverne skal anvende dublet og oktetreglen til selv at konstruere og tegne en række kendte molekyler.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    titrering

    Kvantitativ analyse

    Denne aktivitet beskriver titrering af syrer og baser. En titrering kaldes også for en kvantitativ analyse, som består i at finde ud af, hvor meget der er af et bestemt stof i en kemisk forbindelse eller i en opløsning. Titrering er en af de undersøgelsesmetoder, eleverne stifter bekendtskab med i fysik/kemi.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    kemisk analyse

    Kvalitativ analyse

    Denne aktivitet beskriver påvisning af ioner som undersøgelsesmetode. Påvisning af ioner kaldes også for en kvalitativ analyse og består i at finde ud af, hvad et ukendt stof er sammensat af - hvad det er for et stof? Påvisning af ioner er en af de undersøgelsesmetoder, eleverne stifter bekendtskab med i fysik/kemi.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Undersøgelse, Destillation

    Destillation

    Denne aktivitet beskriver destillering af forskellige væsker og er en metode til adskillelse af væsker med forskellige kogepunkter. Destillation er en af de undersøgelsesmetoder, eleverne stifter bekendtskab med i fysik/kemi.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Evaluering med video

    Brug videooptagelser som evaluering i fysik-kemi.

    Lad eleverne optage deres forsøg med videokameraet i telefonen eller på Ipad, og få på den måde mundtlighed med i undervisningen.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elektrisk kredsløb
    © Lise Augustesen

    Brug simuleringer og modeller i fysik-kemi undervisningen

    Simuleringer og virtuelle modeller i undervisningen kan ofte være en god måde at undersøge faglige områder på, som ellers kan være svære for eleverne at forholde sig til.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale