Vejleder

    Praksisfortællinger

    Praksisfortællinger beskriver udvalgte episoder fra den pædagogiske hverdag og kan bruges til at undersøge og udvikle den pædagogiske praksis.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Børn

    Børnefællesskabet er afgørende for det enkelte barns trivsel og læring

    Det er vigtigt, at vi som professionelle er opmærksomme på, om vi hjælper børnene på den rigtige måde – eller om vi gør vejen til fællesskabet endnu sværere for det enkelte barn.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Børn

    Fakta om diagnoser

    Det er vigtigt, at læringsmiljøet og konteksten indrettes efter barnet og fællesskabet – og ikke udelukkende efter diagnosen.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    793040_.jpg

    Klasseobservation gav ny adfærd på Nørrebro

    Klasseobservationer og klare beskrivelser af, hvad læreren ville have eleverne til at gøre, fik 7. klasse på Blågård skole i København til at ændre adfærd.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Forvaltning
    Lærere

    PPR - hvordan i praksis

    PPR kan rådgive og støtte skoler og dagtilbud i at arbejde inkluderende. Men hvad vil lærere og pædagoger egentlig gerne have fra PPR?
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Vejleder

    Vejledningsteam i Horsens

    Når lærere og pædagoger i Horsens har brug for hjælp kontakter de kommunens vejledningsteam.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    7-Aktionslæren.jpg

    Aktionslæring

    Gennem aktionslæring kan kolleger blive bedre til at arbejde mere inkluderende og differentieret i undervisningen og den pædagogiske praksis.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    LP

    LP-modellen - et værktøj til udvikling og kulturændring i organisationer

    LP-modellen er en pædagogisk analysemodel. Modellen har til formål at give lærere og pædagoger redskaber til at opnå en utvetydig forståelse af de faktorer, som udløser, påvirker og opretholder adfærds-, trivsels- og læringsproblemer.
    Indholdstype: 
    Værktøjer
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Lærere i diskussion

    Ledelse af inklusion

    Ledelse af inklusion er en kulturforandring, der blandt andet bygger på anerkendelse, dialog, ny viden, nye praksisformer, samarbejde og fællesskab.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Forvaltning
    Inklusion og skoleledelse

    Skoler går sammen om at udvikle inkluderende læringsmiljøer

    Siden 2011 og to år frem har femten skoler i fire kommuner været en del af projektet ”Ledelse af inkluderende læringsmiljøer. Gennem projektet er der høstet ny viden om, hvordan forvaltning og skoleledelser i en skolekontekst ’oversætter’, udvikler og implementerer denne udfordring til konkrete handlinger. De væsentligste erfaringer og konklusioner kan du læse mere om her.
    Indholdstype: 
    Cases
    Målgruppe: 
    Skoleledelse
    Skænderi

    Forældres indflydelse på klassens trivsel (1)

    Fire film og ledsagende materiale sætter fokus på forældres roller og ansvar i forbindelse med skabelsen af den gode klasse i den rummelige skole, så færre børn udskilles.
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    elev i skole

    Samarbejdet mellem lærere og pædagoger styrker inklusionen

    Samarbejdet mellem lærere og pædagoger giver de professionelle flere perspektiver på børnene og øger muligheden for at skabe inklusion i praksis. Samtidig giver pædagogernes kontakt til forældrene også lærerne adgang til viden om hjemmeforhold, der kan have betydning for barnets liv i skolen.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Pædagogisk personale
    Tom gang på skole

    PPR i forandring

    I mange kommuner er PPR eller ressourcecentrene skolernes og daginstitutionernes nærmeste samarbejdspartner, når der opstår bekymringer omkring et barn.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Inklusion

    Styring af inklusion

    Målstyring på inklusionsområdet giver nogle særlige udfordringer i forhold til at få målsætninger, incitamentsstrukturer, opfølgning, understøttelse og evaluering af de politiske visioner til at spille sammen.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Forvaltning
    Børn

    Undervisningsdifferentiering så alle elever udfordres og motiveres

    Mange lærere oplever, at det er en stor udfordring at tilrettelægge en undervisning som udfordrer og motiverer alle elever. God undervisning kan imidlertid gennemføres med enhver elevsammensætning – det handler om at holde fast i de høje forventninger til alle elever.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    COLOURBOX2270768.jpg

    Børnefællesskaber – omdrejningspunktet for børns trivsel og læring

    Børn bruger dagligt mange timer i dagtilbud eller skole sammen med andre børn. Børnefællesskabet er derfor afgørende for det enkelte barns trivsel og læring. Men det er ofte sværere for børn med funktionsnedsættelser at få adgang til fællesskabet, og det er vigtigt, at vi voksne er opmærksomme på, om vi hjælper børnene på den rigtige måde – eller om vi gør vejen til fællesskabet endnu sværere.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Forvaltning
    Skoleledelse
    Elever med lego

    Undervisningsmetoder og -typer

    God undervisning er kendetegnet ved en velovervejet og varieret brug af forskellige undervisningsmetoder og -former. Undervisningsformernes betydning skal ses i sammenhæng med læringsfællesskabet.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Brikker i et puslespil -den sidste skubbes på plads

    Hvordan skaber vi de bedste rammer for inklusion?

    En kommune kan med fordel vælge at lægge ressourcer i samarbejdsstrukturer, hvor pædagogiske konsulenter, inklusionskoordinatorer eller andre medarbejdere med kommunalt koordinerende funktioner på børne- og ungeområdet kobles til kompetence- og ressourcecentre.
    Emneord: 
    Indholdstype: 
    Andet
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Elever har forskellige behov

    Undervisningsdifferentiering i praksis

    I denne film kan du se hvordan undervisningsdifferentiering kan udføres i praksis. Vi følger lærerne Trine Munk Christensen og Niels Kristen Kirk fra Christinelystskolen, mens de viser nye metoder.
    Indholdstype: 
    Metoder
    Målgruppe: 
    Lærere og pædagogisk personale
    Hvem er hvem?
    © Colourbox

    Jens Hansen har en bondegård...

    ...og hold da op, hvor har han mange dyr at holde styr på! Denne aktivitet fungerer godt som inklusionsaktivitet, og kan give et nyt indspark til fællessamling.
    Indholdstype: 
    Faglig inspiration
    Målgruppe: 
    Pædagogisk personale