Artikel
Biologi - Oversigt over digitalt tilgængelige aktiviteter til 7.-10. klassetrin
Her finder du forslag til frit tilgængelige læringsaktiviteter , som eleverne kan arbejde med som en del af fjernundervisningen i biologi.
Verdensmål.nu
I Verdensmål.nu arbejder eleverne fællesfagligt med fagene fysik/kemi, biologi og geografi, og sætter gennem fire temaer fokus på globale problemstillinger. Øvelserne kan i forskellig grad gennemføres hjemme, men en væsentlig del af de praktiske øvelser er vanskelige at tilpasse til fjernundervisning pga. materialer og sikkerhedsmæssige hensyn.
Find forløbet på Astras hjemmeside
Energi på lager
Materialet sætter fokus på energi. Det er tværfagligt og opdelt i fire kapitler, der i forskellig grad inddrager stofområder fra fysik/kemi, biologi og geografi.
De tilhørende eksperimenter er vanskelige at tilpasse til fjernundervisning pga. materialer og sikkerhedsmæssige hensyn.
Sundhed og Sygdomsbekæmpelse - Teknologien bag diagnostik og behandling
Materialet sætter fokus på mikroorganismer og teknologier. Materialet er tværfagligt og opdelt i fire kapitler, der i forskellig grad inddrager stofområder fra fysik/kemi, biologi og geografi. Øvelserne kan i forskellig grad gennemføres hjemme, men en væsentlig del af de praktiske øvelser er vanskelige at tilpasse til fjernundervisning pga. materialer og sikkerhedsmæssige hensyn.
Find forløbet på DTUs hjemmeside
Den tropiske regnskov
I videoer og arbejdshæfter møder eleverne en række organismer, som har tilpasset sig livet i regnskoven og eleverne får mulighed for at arbejde med stoffers kredsløb i økosystemet.
Find forløbet hos Skoletjenesten
Sammensæt sund kost hjemmefra
Astra har designet og afprøvet et nyt forløb til fjernundervisning, som drager fordel af, at eleverne har let adgang til deres egne køkkener i undervisningstiden. Forløbet kan være med til at bygge bro mellem naturfag og elevernes egen hverdag. I forløbet undersøger eleverne energiindhold i fødevarer fra deres eget køkken og holder det op imod de officielle kostråd. Eleverne sammensætter kost, der kan dække kroppens energibehov og argumenterer naturfagligt for valgene.
Dyrk planter på Mars
I dette engineering-forløb arbejder eleverne med det fællesfaglige fokusområde ”strålings indvirkning på levende organismer”. Udfordringen er at konstruere en plantekuvøse, så der kan dyrkes planter på Mars, hvor der er et væsentligt højere niveau af ioniserende stråling end på Jorden.
Find forløbet på Astras hjemmeside
Verdensmål.nu
I Verdensmål.nu arbejder eleverne fællesfagligt med fagene fysik/kemi, biologi og geografi, og sætter gennem fire temaer fokus på globale problemstillinger. Øvelserne kan i forskellig grad gennemføres hjemme, men en væsentlig del af de praktiske øvelser er vanskelige at tilpasse til fjernundervisning pga. materialer og sikkerhedsmæssige hensyn.
Find Verdensmål.nu på Astras hjemmeside
Energi på lager
Materialet sætter fokus på energi. Det er tværfagligt og opdelt i fire kapitler, der i forskellig grad inddrager stofområder fra fysik/kemi, biologi og geografi.
De tilhørende eksperimenter er vanskelige at tilpasse til fjernundervisning pga. materialer og sikkerhedsmæssige hensyn.
Sundhed og Sygdomsbekæmpelse - Teknologien bag diagnostik og behandling
Materialet sætter fokus på mikroorganismer og teknologier. Materialet er tværfagligt og opdelt i fire kapitler, der i forskellig grad inddrager stofområder fra fysik/kemi, biologi og geografi. Øvelserne kan i forskellig grad gennemføres hjemme, men en væsentlig del af de praktiske øvelser er vanskelige at tilpasse til fjernundervisning pga. materialer og sikkerhedsmæssige hensyn.
Find undervisningsmaterialet her
Den tropiske regnskov
I videoer og arbejdshæfter møder eleverne en række organismer, som har tilpasset sig livet i regnskoven og eleverne får mulighed for at arbejde med stoffers kredsløb i økosystemet.
Find forløbet hos Skoletjenesten
Sammensæt sund kost hjemmefra
Astra har designet og afprøvet et nyt forløb til fjernundervisning, som drager fordel af, at eleverne har let adgang til deres egne køkkener i undervisningstiden. Forløbet kan være med til at bygge bro mellem naturfag og elevernes egen hverdag. I forløbet undersøger eleverne energiindhold i fødevarer fra deres eget køkken og holder det op imod de officielle kostråd. Eleverne sammensætter kost, der kan dække kroppens energibehov og argumenterer naturfagligt for valgene.
Find forløbet på Astras hjemmeside