Forskning og viden
Inspirationskatalog til modtagelse og undervisning af nyankomne elever
Inspirationskataloget henvender sig til forvaltninger, skoleledelser og ressourcepersoner med inspiration til en vellykket modtagelse af nyankomne elever i skolen.
Formål
Inspirationskataloget formidler centrale indsigter fra eksisterende viden med eksempler fra praksis og refleksionsspørgsmål til brug i lokale drøftelser om modtagelse og undervisning af nyankomne elever.
Kataloget sætter fokus på otte temaer, der er centrale for modtagelse og undervisning af nyankomne elever:
- Organisering af modtagelsestilbuddet
- Visitation og afdækning af kompetencer
- Basisundervisningens rammer
- Modtagelse og undervisning af børn og unge fordrevet fra Ukraine
- Sammenhæng og overgange i nyankomne elevers skoleforløb
- Medarbejderkompetencer
- Samarbejdet med nyankomne forældre
- Elever og familier med traumer
Bemærk, at kataloget nu også indeholder et tema om modtagelse og undervisning af børn og unge fordrevet fra Ukraine. I temaet beskrives en række af de nye særlige regler, som gælder for børn og unge med ophold efter særloven.
Hovedpointer
Disse hovedpointer er værd at medtage i jeres arbejde:
- Det har positiv betydning for nyankomne elevers trivsel og udvikling, at modtagelsestilbuddet er fysisk placeret samme sted som almentilbuddet.
- En systematisk og grundig afdækning af nyankomne elevers kompetencer kan skabe grundlag for at tilrettelægge det bedst mulige undervisningstilbud.
- Det er vigtigt, at basisundervisningen tager udgangspunkt i et fagligt indhold, så både undervisningsmaterialer og elevernes sprogindlæring sker som led i tematisk eller faglig indlæring.
- Det har positiv betydning for nyankomne elevers udbytte af undervisningen, når medarbejdere i modtagelsestilbuddet og medarbejdere i almentilbuddet har et tæt og gensidigt samarbejde.
- Det øger nyankomne elevers udbytte af undervisningen, at der etableres et tæt samarbejde mellem det pædagogiske personale i basis- og almenundervisningen. Samarbejdet forudsætter, at både sprogunderviserne og det øvrige pædagogiske personale har indblik i andetsprogsindlæring og kompetencer inden for sprogbaseret fagundervisning.
- Det er vigtigt at sikre, at forældre til nyankomne elever får tilstrækkelig information om planen for elevens skolegang i både modtagelsestilbuddet og almentilbuddet. Dette gælder ikke mindst i forbindelse med overgange mellem forskellige tilbud.
- Ro, tryghed og stabilitet er vigtige elementer i en god skolehverdag for alle elever – ikke mindst nyankomne elever, der har traumer med sig. Struktur, Tale og Tid, Ritualer, Organiseret leg og Forældresamarbejde er fem elementer, der tilsammen udgør den såkaldte STROF-model. Modellen har vist sig at være særligt brugbar i arbejdet med børn, der har traumer med sig.