Forskning og viden
Styrkede læringsmiljøer i fagundervisningen i biologi i 7. klasse - inspirationsmateriale
Få konkrete idéer til, hvordan I kan arbejde med at skabe inkluderende læringsmiljøer i biologi i 7. klasse. Materialet giver forslag til konkrete forløb og opgaver.
Formål
Formålet med materialet er at give indspark til, hvordan I som fagprofessionelle i biologi, 7. klasse i folkeskolen i praksis kan bidrage til at udvikle inkluderende læringsmiljøer.
For at gøre dette inspirationsmateriale så tæt knyttet til praksis som muligt, er der taget udgangspunkt i fire viden- og færdighedsområder for biologifaget:
- krop og sundhed
- økologi
- evolution
- celler, mikrobiologi og bioteknologi.
Indenfor disse fire områder er der udvalgt nogle undersøgelser og situationer, hvor faget kommer i spil med dets begreber og metoder. Undersøgelserne er udvalgt, fordi de understøtter fællesskab og samarbejde blandt eleverne i biologifaget.
I materialet kan du læse om fællesskabende didaktikker, og hvordan du som lærer i biologi på 7. årgang kan planlægge og tilrettelægge fællesskabsopbyggende undervisning og læreprocesser. Ved alle undersøgelser vil du kunne finde konkrete stilladserende opmærksomhedspunkter, organiseringsformer og arbejdsspørgsmål til undervisningen.
Perspektivering
Biologifaget i et fællesskab er ét af seks inspirationsmaterialer, der har til formål at inspirere lærere i arbejdet med at styrke læringsmiljøet i deres fagundervisning.
Inspirationsmaterialerne er udarbejdet til udvalgte fag og klassetrin og indeholder konkrete idéer til undervisningsforløb samt refleksioner over didaktik i de specifikke fag og på de relevante klassetrin.
De seks publikationer indeholder forslag til konkrete indsatser, metoder og redskaber i fem udvalgte fag:
Materialeoversigt:
- Historie, 4. klasse Skrevet af Heidi Eskelund Knudsen
- Historie, 7. klasse Skrevet af Heidi Eskelund Knudsen
- Musik, 4. klasse Skrevet af Signe Adrian
- Natur/teknologi, 4. klasse Skrevet af Peer Daugbjerg, Charlotte Ormstrup og Kim Negendahl
- Biologi, 7. klasse Skrevet af Anders Vestergaard Thomsen og Maren Elise Skjerlie Gilling
- Idræt, 7. klasse Skrevet af Thomas Gabriel Piaster og Anne Gro Jensen
Faktaoplysninger
Projektet er gennemført af Deloitte og inspirationsmaterialerne er udviklet og skrevet af Deloitte i samarbejde med forfattere fra professionshøjskoler og læringskonsulenter fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet.
Materialet er udarbejdet på baggrund af spørgeskemaundersøgelser og casestudier
Som led i projektet er der i perioden 2015-2018 udarbejdet seks praksisrettede inspirationsmaterialer, der omsætter forskning samt surveys og casestudier gennemført blandt landets skoler.