Redskab

Hvordan taler man nemt om det svære?

Få inspiration til at håndtere kontroversielle emner i hverdagen med dine elever.

Nogle gange kan du planlægge en samtale om et svært emne i klassen. Andre gange opstår samtalen pludseligt uden at du har set den komme.

Du kan downloade materialet øverst på siden.
© Styrelsen for Undervisning og Kvalitet

Uanset hvordan og hvornår du støder på kontroversielle emner sammen med dine elever, kan du have glæde af dette materiale, som indeholder redskaber og praktiske øvelser, der skal inspirere lærere og elever til lettere at tage de svære samtaler i hverdagen.

Når udfordrende samtaler opstår, giver de dig mulighed for at hjælpe eleverne til at blive klogere på sig selv og hinanden, argumentere for egne holdninger og træne tolerance. Det er en vigtig del af demokratisk dannelse og et indsatsområde, som understøtter, at der tages hånd om konflikter og skabe grobund for, at relationer kan opstå på tværs af værdier.

 

Materialets indhold

  • Definition af kontroversielle emner

  • Introduktion til arbejdet med de praktiske øvelser

  • 15 praktiske øvelser

Øvelserne er inddelt i tre overordnede øvelsesrækker:

  1. Introduktion til kontroversielle emner
  2. Undervisningsmetoder og læringsstrategier
  3. Refleksion og evaluering af øvelserne i egen praksis

 

Kreditering

Øvelserne tager afsæt i materialet Kontroversielle emner i skolen, som er en oversat udgivelse af "Teaching Controversial Issues. Professional development pack for teachers" udgivet af Europarådet i 2015.

Den danske udgivelse er et samarbejde mellem Nordisk Råd og Undervisningsministeriet 2017.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.