Artikel

SOP-opgaveformuleringer med Afsætning A og Historie B – et inspirationskatalog

Artiklen fokuserer på fagenes fællesmængder, identificerer faldgruberne og anviser forskellige muligheder i det faglige samspil med Afsætning A og Historie B i SOP.

 


Find opgaveeksempler nederst på siden


 

SOP-samarbejdet: Afsætning A og Historie B

Med gymnasiereformen fra 2017 åbnes op for nye muligheder på HHX, herunder forskellige nye elementer i historiefaget som historiebrug, historisk empati og historisk diskurs, der i højere grad end tidligere åbner døren for tværfaglige muligheder med faget Afsætning. Dette er muligheder, der bør gribes i hele studieområdet. I denne artikel vil vi navnlig se på mulighederne i forbindelse med SOP.

Nærværende artikel har to ben: Det første ben har til formål at give inspiration til forskellige muligheder for kombinationer af de to fag samt at inspirere til diskussion, dialog og afprøvning af nye veje mellem fagene. Det andet ben er konkrete ideer til understøttelse af processen med SOP. Disse processer kan bruges i de to fag, men også i andre fagkombinationer.

 

Afsætning som fag

Afsætning er et samfundsvidenskabeligt fag, der tager udgangspunkt i virksomheders forhold til den nationale og globale omverden. Faget centrerer sig om virksomhedens nærmiljø og samspillet mellem virksomheden og dens kunder og andre nære interessenter. Faget centrerer sig ligeledes om virksomhedens fjernmiljø, der tager udgangspunkt i virksomhedens eksterne påvirkninger. Faget beskæftiger sig endvidere med virksomhedens analyser af markedsmuligheder, strategi og markedsføring.

Den metodiske tilgang i faget Afsætning tager udgangspunkt i:

  • Den samfundsvidenskabelige metode og markedsanalyse
  • Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
  • Datakilder; primære og sekundære samt interne og eksterne

 

Historie som fag

Historie er et humanistisk og samfundsvidenskabeligt fag. Den humanistiske side ses i fagets fokus på menneskets handlinger og aktiviteter, og den samfundsvidenskabelige side, fordi disse handlinger og aktiviteter ses i en strukturel og/eller samfundsmæssig sammenhæng.

Faget Historie beskæftiger sig med fire overordnede genstandsområder, som er økonomi, politik, sociale forhold og kultur. Faget er periodemæssig rammesat til de seneste 500 år, hvilket vil sige fra middelalderens slutning til i dag. Særlig vigtigt er forståelsen af nutiden gennem fortiden samt den historiske bevidsthed og identitet. Rammesætningen for faget er således viden og kundskaber om fortidige begivenheder, udviklingstendenser, kontinuitet og brud i Danmark og den øvrige verden.

Den metodiske tilgang i faget Historie tager udgangspunkt i:

  • Den humanistiske- og samfundsfaglige metode (som beskrevet i ovenstående)
  • Historiebevidsthed
  • Historiebrug og historieformidling
  • Historisk empati
  • Kildekritik og andre historiefaglige tilgange

 

Hvor er fællesmængden mellem fagene?

Fagenes fællesmængde findes i den samfundsfaglige metode, der i fagene stiller skarpt på udvikling, handlinger og aktiviteters påvirkning af de nære omgivelser såvel som det strukturelle samfund. Der kan også identificeres en fællesmængde mellem

  • Anvendelse af kvantitativ, kvalitativ og komparativ metode sammen med historiebevidsthed og sammenhængen mellem fortid, nutid og fremtid.
  • Anvendelse af primære, sekundære, interne og eksterne datakilder sammen med historiebrug og historieformidling.
  • Afsætningsøkonomiske kernestofområder som segmentering og eksterne forhold sammen med historisk fokus på menneskets handlinger og aktiviteter.
  • Virksomheder og branchers øgede internationalisering i en mere globaliseret verden.

 

Fagkombinationen kan være anvendelig i SOP-opgaver, der har til formål

  • At undersøge den historiske udvikling i trends, populærkultur og samtidige tendenser, der påvirker virksomheder og branchers udvikling og strategiske valg.
  • At undersøge, hvordan virksomheder og brancher anvender fortiden (historiebrug) og opfattelsen af nutiden til at forstå den nuværende situation.
  • At undersøge, hvordan en historisk kontekst påvirker virksomheder og brancher i nuværende og fremtidige strategiske valg.
  • At undersøge virksomheder og branchers tilpasning i historisk udviklede og kulturelle samfundsnormer og -strukturer.
  • At undersøge enkeltstående historiske begivenheders påvirkning af en virksomhed eller branche.

 

Problemstillinger, hvor eleven bør vælge andre fagkombinationer

  • Problemstillinger, der har et overvejende makroøkonomisk sigte eller tager udgangspunkt i samfundsøkonomiske udfordringer, arbejdsmarkedsvilkår eller velfærd.
  • Problemstillinger, der tager udgangspunkt i virksomhedens økonomiske forhold eller optimering.
  • Problemstillinger, hvor hovedfokus er at undersøge nutidige kulturelle og samfundsmæssige forhold i et engelsksproget eller i et andet 2. fremmedsprogs land.
  • Problemstillinger, der anskuer fortiden og nutiden på et beskrivende niveau.
  • Problemstillinger, der tager udgangspunkt i nutiden for at diskutere og vurdere fremtiden.

 

Faldgruber og særlige opmærksomhedspunkter i fagene

  • Fagkombinationen kan ikke bare være en Erhvervscase med lidt ”historie på”. Det er ikke historiefagligt, bare fordi noget er sket i fortiden.
  • Der er krav til analyse i historiefaget, men ikke nødvendigvis som skriftlig kildeanalyse. Et alternativ kunne fx være analyse af en historisk udvikling eller begivenhed som påvirkning af en branche eller virksomhed, historiebrugsanalyse etc.   
  • I Afsætning arbejdes med virkelighedsnære problemstillinger. Det kan være aktuelle cases, men også i et fortidigt perspektiv, som dermed kan være lokal, national og global udvikling.
  • I Afsætning anvendes gældende teori og modeller til rammesætning og konkretisering af analyse-, diskussions- og vurderingselementer.
  • Det bør undgås at indledende fokus er på det endelige resultat frem for selve problemstillingen.
  • Det bør undgås at vælge en problemstilling, hvor eleven er så følelsesmæssigt involveret, at den faglige objektivitet ikke kan opretholdes.

 

Om processen og arbejdet med opgaveformuleringer

Når man arbejder med tværfaglige opgaver på gymnasialt niveau, er det en kendt kæphest med “sag før fag”, omend virkeligheden for eleverne nok er en anden. Elevens motiver kan handle om egne forcer, relation til lærere, muligheder for hjælp i processen fra andre parter, erfaringer fra tidligere studieområder/tværfaglige forløb mm.

Vi skal dog helst gøre vores for, at de tager oplyste beslutninger.

 

Faldgruber

I en reel vejledning er der mange hensyn at tage:

  • En forventningsafstemning med eleven kan være fornuftig, så eleven udfordres på et passende niveau.
  • I begge fag kan der for den svage elev være en fare for, at eleven reproducerer viden i stedet for reelt at analysere. Her skal eleven stilladseres i at forstå forskellen på taksonomiske niveauer gennem aktiv inddragelse af mangfoldigt materiale.
  • I mødet mellem de to fag er måske særligt samspillet mellem aktør og struktur interessant. Ved klassiske virksomhedsopgaver kan der blive så meget aktør, at historie reduceres til personalhistorie. Omvendt kan der blive så meget struktur, at produktet/branchen og dermed afsætning forsvinder, fx i opgaver med et politisk fokus.
  • Udover samarbejde mellem vejleder og elever, er samarbejdet mellem de to faglærere essentielt. Her skal vi være villige til at møde det andet fag med interesse, så vi kan undgå “lagkage-opgaver”, hvor den reelle tværfaglighed udelukkes, og vi i stedet kan tale om parallelfaglighed.

Disse udfordringer bør dog kunne imødegås gennem et godt vejledningsforløb mellem elev og vejledere samt en struktureret proces mellem vejledere i den endelige renskrivning/produktion af opgaveformuleringen. Vi foreslår derfor en proces i stil med bilag 2, hvor eleverne løbende udfordres på deres til- og fravalg. Vi anbefaler desuden, at vejledning struktureres omkring et løbende skriftligt forarbejde ved eleven.

 

Opgaveformuleringer

I nedenstående eksempler på opgaveformuleringer forestiller vi os, at eleven har valgt fagkombinationen Afsætning A og Historie B.

Processen i forbindelse med formuleringen af den gode opgaveformulering begynder, når eleven får den gode idé, stiller et undrende spørgsmål, er nysgerrig eller opstiller en interessant hypotese.

Her er det vigtigt, at vejlederne understøtter idéudviklingen, fokuserer på processen og sikrer, at området er relevant for studieområdet.

Eleven har i løbet af vejledningen arbejdet med informationssøgning, bearbejdelse af informationer og formulering en problemformulering, der afgrænser området og “angiver, hvad det skal undersøges og analyseres for at besvare denne” (problemformuleringen). Eleven skitserer ligeledes, hvilke materialer og hvilke metoder, der tænkes inddraget.

I vejledningen til SOP er der opstillet følgende kriterier for den gode opgaveformulering:

  • Det fremgår tydeligt, hvad der skal undersøges.
  • Opgaveformuleringen er konkret og afgrænset.
  • Opgaveformuleringen indeholder fagspecifikke såvel som tværgående faglige krav.
  • Opgaveformuleringen indeholder forskellige taksonomiske niveauer.
  • Der lægges op til inddragelse af teori og anden faglighed fra de involverede fag.
  • Der er mulighed for at demonstrere selvstændighed.
  • Der er mulighed for at demonstrere opfyldelse af de faglige mål for studieområdet.

Vejlederne skal desuden sikre, at opgaven kræver, at eleverne arbejder på forskellige taksonomiske niveauer. Der er tradition for at tage udgangspunkt i Blooms taksonomier, men det er ikke noget krav. Man kunne fx alternativt anvende SOLO-taksonomien (Structure of the Observed Learning Outcome), hvilket vi giver et forslag til i eksempel 1b.

Eksemplerne på opgaveformuleringer skal betragtes som et idékatalog med muligheder for differentiering i både niveau og område. De skal derfor heller ikke opfattes som paradigmatiske, men i stedet tjene som udgangspunkt for faglige diskussioner mellem faglærere og som inspiration til elever: Virksomheder og mindesmærker kan erstattes med andre, analyseobjekter kan udskiftes, og fokus i kernestof kan drejes.

Opgaveformuleringerne er åbne og giver mulighed for fortolkninger og udfoldelse af elevens selvstændighed. Præciseringer og afgrænsninger forestiller vi os, at eleven (eventuelt i samarbejde med vejledere) tager i skriveperioden. Man kan ligeledes overveje formuleringer, hvor elever fx selv laver undersøgelser, finder reklamer mm., så der differentieres yderligere.

unpublished

Eksempler

De følgende 12 opgaveformuleringer er tænkt som appetitvækkere, forslag og eksempler. Find inspiration her. 


Forklar den historiske baggrund for mindestedet og redegør for begreberne storytelling og branding.

Med udgangspunkt i fagene afsætning og historie ønskes en analyse af mindestedets hjemmeside (911memorial.org)

Diskutér begivenhedens betydning for USA samt mindestedets betydning for New York.


Undersøg begivenhederne i forbindelse med angrebet på World Trade Center i 2001 og beskriv National September 11 Memorial & Museum (911memorial.org). Giv et overblik over begreberne storytelling og branding.

Sammenkæd viden fra fagene afsætning og historie i en analyse af mindestedets hjemmeside. Begrund valget af modeller og eksemplificer samspillet mellem fagene.

Diskutér begivenhedens betydning for USA og vurdér mindestedets værdi for byens branding.


Forklar de historiske begivenheder i 1864. Præsenter kort Historiecenter Dybbøl Banke (1864.dk) og gør rede for begreberne oplevelsesøkonomi, branding og storytelling.

Foretag en analyse af, hvordan historien anvendes i museets promotionaktiviteter. 

Diskutér nederlagets betydning for eftertiden og kom med forslag til, hvordan museet kan anvende marketingmixet til forbedre de besøgendes oplevelse.


Præsentér Marlboro som brand og giv en beskrivelse af målgruppen. Undersøg dernæst den amerikanske cowboys historiske kontekst og forklar myten om the Frontier.

Foretag en analyse af brandets markedsføringsstrategi, og hvordan historien bliver brugt i udvalgte reklamer med dette tema.

Diskutér, om cowboykulturen fortsat er aktuel for målgruppen og inddrag Marlboros nyere markedsføring samt ændringer i det amerikanske samfund.


Forklar kort den historiske baggrund for det amerikanske politiske system samt den politiske udvikling i USA efter ca. 2008.

Analysér årsagerne til Donald Trumps valgsejr i 2016. Kom i denne forbindelse ind på anvendelse af promotionaktiviteter med særlig fokus på de sociale medier og brugen af historie.

Diskutér valgsejrens betydning for den måde, man fører politiske kampagner på, og hvorfor Trump ikke kunne gentage sin succes i 2020.


Redegør for Instagram-projektet om Eva (instagram.com) og undersøg, hvordan Holocaust blev gennemført i Ungarn.

Analysér projektet med udgangspunkt i en afsætningsfaglig og historiefaglig tilgang. Kom bl.a. ind på digitale promotionformer og historiebrug.

Diskutér med udgangspunkt i begge fag fordele og ulemper ved at bruge et socialt medie som Instagram til at formidle historien om Holocaust. 


Redegør for Sainsbury’s julereklame: 1914, november 2014 (YouTube.com). Anvend i denne forbindelse en afsætningsfaglig og historiefaglig tilgang.

Analysér herefter Sainsbury’s strategi på det engelske marked. Kom herunder også ind på den typiske målgruppe for Sainsbury’s, og hvordan historien bruges i reklamen.

Diskutér, hvorfor Sainsbury’s anvender denne form for historiebrug i deres markedsføring og vurdér effekten af dette valg.


Redegør for andelsbevægelsens udvikling i løbet af 1800-tallet og for begreberne branding og content marketing.

Analysér Arlas Andelshistorie (arla.dk) og virksomhedens brug af historie i deres branding og content marketing, og diskutér Arlas anvendelse af content marketing til at skabe konkurrencemæssige fordele.

Diskutér, om det fortsat er vigtigt at fortælle forbrugerne om den historiske udvikling, eller om man hellere skulle fokusere på mere aktuelle emner som fx bæredygtighed og klima. 


Forklar informationssamfundets udvikling efter ca. 1984 frem til i dag og gør rede for Apple som brand.

Analysér, med udgangspunkt i de to reklamer, Apple Macintosh (Youtube.com) (1984) og Privacy on iPhone (YouTube.com) (2021), hvordan Apple markedsfører sig. Undersøg endvidere, hvordan reklamerne afspejler den tid, de lanceres i.

Diskutér aktuelle problemstillinger, som bl.a. Apple og andre Tech-giganter skal forholde sig til, og hvordan de kan anvende disse til at skabe konkurrencemæssige fordele. 


Redegør for udviklingen i synet på kvinder i USA efter ca. 1945 og frem til i dag. 

Med udgangspunkt i de to reklamer (boredpanda.com) ønskes en analyse af Budweisers kampagne i 2019. Undersøg i denne forbindelse både afsætnings- og historiefaglige problemstillinger.

Diskutér aktuelle forhold i forbindelse med brugen af kønsstereotyper i amerikanske reklamer, og hvilke fordele og ulemper det kan have for virksomhedens markedsføringsstrategi.


Forklar begrebet globalisering og redegør for informationsteknologiernes og det danske mediemarkeds udvikling efter ca. 1990 og frem til i dag.

Analysér konkurrence- og brancheforholdene på det danske mediemarked. Inddrag også politiske, økonomiske og sociale forhold.

Diskutér med udgangspunkt i perioden fra ca. 1990 til i dag mediernes betydning for den demokratiske udvikling og mediernes strategiske muligheder på markedet.


Redegør kort for de historiske begivenheder, der ligger til grund for spillet, og forklar begreberne storytelling og branding.

Analysér, hvordan spillet bliver markedsført med særlig fokus på målgruppen, og hvordan historie bliver brugt i denne forbindelse. Inddrag traileren til Assassin's Creed III: Rise (YouTube.com) i analysen.

Diskutér fordele og ulemper ved at bruge computerspil som historieundervisning. Vurdér herefter, hvordan udviklerne af spillet anvender storytelling og den historiske kontekst som en aktiv del af produktudviklingsstrategien.


Kreditering

Gry Blom Hempel, Niels Brock, Michael Klos, Aarhus Business College og Morten Bindesbøll Petersen, Campus Vejle.

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.