Nyhed

Nyt fra fagkonsulenten – juni 2022

Om ny læreplan, hvor holocaust og folkedrab indgår er publiceret - og om nye materialer på emu, igangværende udviklingsprojekter, FIP 23, Virtuelle fyraftensmøder og nyt fra den faglige forening.

Kære historiekolleger

Den justerede læreplan, hvori kernestofområdet om ’Holocaust og andre folkedrab’ indgår, er nu officielt udstedt, og den er således gældende for de elever, der påbegynder deres gymnasiale uddannelse til august. Den nye læreplan kan tilgås eller downloades her.

I skrivende stund er jeg ved at lægge sidste hånd på det afsnit i fagets vejledning, som uddyber læreplansændringen, herunder hvordan man kan gribe kernestofområdet an i praksis. Den opdaterede vejledning vil være tilgængelig omkring 1. august 2022 på ministeriets hjemmeside, som den plejer.

Derudover vil jeg anbefale jer at orientere jer på www.aldrigmere.dk, som indeholder inspiration og links, til tilrettelæggelsen af undervisningen i det nye kernestofområde. Hjemmesiden kan findes her.

Nyt materiale på EMU’en

Denne tid på året betyder også, at forskellige udviklingsprojekter færdiggøres og publiceres. På EMU’en findes derfor et væld af forskelligt nyt materiale og didaktiserede forløb til historiefaget, som kan findes på fagets side.

I det didaktiske hjørne vil jeg særligt anbefale jer at læse Sune Nielsens inspirerende artikel ”Fra undervisning til prøve i Historie B på hhx – inspiration til den prøveforberedende undervisning og udvikling af konstruktive materialesæt”, som netop er gjort tilgængelig på EMU’en.

Artiklen giver forskellige bud på, hvordan man kan arbejde med historiefaglig problemstillingsdidaktik i undervisningen og derved også forberede eleverne til både historieprojektet og den mundtlige prøve i faget. Endelig rammesætter artiklen også bud på, hvordan man som eksaminator kan sammensætte et godt materialesæt i praksis. Artiklen kan findes direkte ved at klikke her.  

Jeg håber, at artiklen kan danne udgangspunkt for en række frugtbare refleksioner i forbindelse med forberedelsen af næste års undervisning – fx på hjemmekontoret eller i forbindelse med et faggruppemøde på skolen.

Igangværende udviklingsprojekter i faget

Flere af jer har efterspurgt en oversigt over, hvad der er på vej på udviklingsfronten, og der er virkelig gang i mange spændende projekter, som vil løbe hen over efterårssemestret. Listen er som følger:

Marie Halvorsen: ”Historiedidaktiske vinkler og praksisnære eksempler på projektforløbet og det korte, skriftlige produkt”.

Christian Blikdal Hansen og Mads Rudbeck: ”Det faglige samspil i virksomhedsøkonomi og historie i studieområdeprojektet”.

Sune Ogilvie: ”Erhvervshistoriske emner i historieundervisningen på hhx – økonomisk historie som historiefaglig tilgang”.

Sofie Blønd Vestergaard Hansen og Heidi Høyer: ”Det faglige samspil i international økonomi og historie i studieområdeprojektet”.

Nina Bundgaard Trier og Kasper Thomsen: ”Det problemorienterede historiefag efter GYM17 – teoretiske og didaktiske perspektiver på den historiefaglige problemstilling”.

Hvis du selv – eller faggruppen – har en idé til et udviklingsprojekt, et særligt fokusområde eller måske har lavet et spændende undervisningsforløb, som du/I gerne vil dele, så skriv endelig en mail til mig. Særligt interessante temaer kunne være bæredygtighedshistorie, digital dannelse i historiefagligt perspektiv, følelseshistorie som historiefaglig tilgang eller historiedidaktiske vinkler på undervisningen i Holocaust og andre folkedrab – men andre temaer er naturligvis også meget velkomne!   

FIP23

På den lidt længere bane er datoen for det kommende skoleårs FIP-kursus også endelig bekræftet af GL-E. FIP-kurset afholdes således den 7. marts 2023 på Campus Vejle i tidsrummet fra 10-16.

Sidste gang var vi rigtig mange kolleger samlet, og jeg håber ligeledes, at mange vil deltage igen. FIP-kurset er en virkelig god mulighed for at få vendt faglige udfordringer, udvekslet historiedidaktiske erfaringer, få ny inspiration med hjem og få drøftet stort og småt i faget med mig.

FIP-kurset vil i det kommende skoleår have ’overgange’ som det overordnede tema, hvilket mere specifikt skal forstås som faglige overgange mellem grundskole og gymnasium. Da historie netop er et fag, som findes på langs i det danske uddannelsessystem, har jeg engageret historiedidaktikeren Loa Bjerre, som bl.a. har forsket i elevers møde med og forståelse af fortidsrepræsentationer i historieundervisningen, til at fortælle noget om, hvordan historiefaget praktiseres i grundskolen. Det bliver så godt – og jeg garanterer, at Bjerres oplæg vil give historiedidaktisk stof til eftertanke!

Ud over Bjerres oplæg vil der også blive plads til meget andet på kurset, herunder et tresporet workshopforløb, som dedikeres konkret praksisudvikling, hvis indhold vil blive præciseret i kursusprogrammet. Det endelige program offentliggøres i begyndelsen af det nye skoleår, men faktisk er det allerede muligt at melde sig til her.

Nyt tiltag: Virtuelle fyraftensmøder

Som tidligere meldt ud afvikler jeg en række virtuelle fyraftensmøder i løbet af det kommende skoleår. De virtuelle møder vil blive afholdt sidst på eftermiddagen mellem 15-16, så de fleste har mulighed for at deltage i forlængelse af undervisningen.

Formålet er med de virtuelle fyraftensmøder, at vi i fællesskab kan få talt om, hvad der rører sig i faget, men også at få videreudviklet historieundervisningen på gode måder i en dialogisk form.

Jeg har i første omgang valgt tre temaer, som jeg ved fylder meget. Under hvert tema vil jeg indledningsvist give et bud på forskellige idéer, teorier, tilgange eller didaktiske greb, som forhåbentligt vil åbne op for videre drøftelser, indspark, erfaringsudvekslinger og perspektiver inden for det tema, der er fokus på. Tanken er, at det skal være uformelt, generisk og inspirerende.

Alle historielærere, erfarne såvel som de helt nye, er velkomme, men tilmelding er nødvendig. Man tilmelder sig ved at skrive en mail til mig senest en uge før fyraftensmødet. Et par dage før modtager man et link til Zoom på den mail, man har tilmeldt sig med.

De virtuelle fyraftensmøder afholdes på disse datoer:

25. august 2022: Den problemorienterede historieundervisning

6. oktober 2022: Skriftlighed i et mundtligt fag

8. december 2022: Projektforløbet og ”det korte, skriftlige produkt”

Nyt fra den faglige forening

Den faglige forening fejrer sit 40-års jubilæum i det kommende skoleår, hvilket vil blive markeret i fornem stil på årskurset den 10.-11. november 2022 i Sønderborg med både gallamiddag og en række spændende foredrag af nogle af Danmarks førende faghistorikere. Altid veloplagte Nils Arne Sørensen vil bl.a. holde en festforelæsning om ”Historiens nytte”, som jeg forestiller mig bliver helt fantastisk underholdende! Mere info kan findes på foreningens hjemmeside inden så længe. 

Her til sidst vil jeg gerne benytte lejligheden til at ønske jer alle sammen en fantastisk sommerferie, med tak for det gode samarbejde i det forgangne skoleår.

Med venlig hilsen

Kasper Thomsen

Fagkonsulent

Direkte tlf. +45 30 70 92 45

Kasper.Thomsen@stukuvm.dk

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.