Om produktudvikling

Her kan du finde en håndbog om Produktudvikling (PU) på htx. PU er et samspilsforløb i grundforløbet mellem fagene teknologi, samfundsfag og teknikfag. Her introduceres eleverne til projektarbejdsformen. 

Der lægges vægt på analyse af virkelighedsnære forhold i feltet mellem teknologisk og samfundsmæssig udvikling, og på hvordan viden og kundskaber anvendes i en produktudviklingsproces.

Eleverne får gennem produktudvikling indsigt i arbejdsmetoder i innovativ, systematisk og iterativ problemløsning. Produktudvikling introducerer eleverne til problembaseret læring med produktudvikling som formål.

 

Formål

Forløbet bidrager til elevernes almendannelse og studiekompetence. De lærer at strukturere den første del af en produktudviklingsproces på baggrund af viden om samfundsmæssige problemstillinger. Der lægges særligt vægt på vidensindsamling, identifikation og analyse af et problem, kreativ idégenerering, opstilling af krav, begrundet valg af løsning og løbende dokumentation af projektgruppens arbejde.

 

Faglige mål

Eleverne skal kunne:

  • identificere og undersøge et problem i en samfundsmæssig sammenhæng ved brug af relevante metoder, herunder indsamling, kritisk vurdering og anvendelse af kvantitative og kvalitative data
  • udforme en håndterbar problemformulering
  • generere idéer
  • opstille begrundede krav til løsninger, herunder tekniske krav − udarbejde et udkast til et produkt og begrunde, i hvilken grad det lever op til de stillede krav og løser problemet − dokumentere projektets faser og resultater − dokumentere og reflektere over gruppens arbejdsproces

 

 

Siden er opdateret af emu-redaktionen
Rettigheder:

Tekstindholdet på denne side må bruges under følgende Creative Commons-licens - CC/BY/NC/SA Kreditering/Ikke kommerciel/Deling på samme vilkår. Creative Commons-licensen gælder kun for denne side, ikke for sider, der måtte henvises til fra denne side.
Billeder, videoer, podcasts og andre medier og filer på siden er underlagt almindelig ophavsret og kan ikke anvendes under samme Creative Commons-licens som sidens tekstindhold.