Nyhedsbrev
Søg
Dette nyhedsbrev indeholder først og fremmest en reminder om at deltage i undersøgelse af samfundsfagsundervisningen anno 2024 samt et kort overblik over samfundsfagskarakterer for årets studenter.
Få et indblik i, hvad der rører sig i faget.
Denne aktivitet giver mulighed for, at eleverne kan arbejde kreativt og fagligt med egenproducerede analoge brætspil – og efterfølgende dyste mod hinanden.
Chatbots har overrasket verden. De kan besvare spørgsmål, kombinere viden, udlede tendenser og give eksempler. De kan dermed udfordre ideen om, hvordan viden genereres.
Om årets eksaminer, henvisning til vejledninger, deltagelse i årets SamfundsCup og FIPkurser om digital og teknologisk dannelse.
Det Kriminalpræventive Råd har udviklet et undervisningsmateriale til at understøtte en dialog med de unge om hvidvask af penge og rollen som muldyr.
Hos Danske Taler finder du historiske og dagsaktuelle taler samt undervisningsforløb og inspirationsrum målrettet samfundsfagsundervisning, fx om stilistik, argumentation og mundtlighed.
Eleverne prøver forskellige former for projektarbejde i skolen. I artiklen deler Martin Sillasen de erfaringer, eleverne har med sig i projektarbejde fra grundskolen, når de går videre til ungdomsuddannelsen.
I denne artikel gives der bud på, hvordan samfundsfag og psykologi kan indgå i konstruktive faglige samspil i SRP, både gode eksempler, muligheder og faldgruber.
Om samfundsfag og opgaveformuleringer i de store opgaver (SRP/SSO/SOP): Hvad skal man være opmærksom på?
Hvilke sammenhænge er der mellem økonomisk vækst og klimapåvirkning? Og hvad er danskernes holdning til klimaspørgsmålet? De spørgsmål udfoldes i dette forløb i samfundsfag A og matematik B.
Organdonation er et fagligt relevant og aktuelt emne i samfundsfag, særligt på A-niveau. Dansk Center for Organdonation har udgivet iBogen Når død giver liv – organdonation i undervisningen, der viser hvordan.
Dette nyhedsbrev indeholder kort opsamling på årets eksamen, lidt om læreplaner og vejledninger, en opfordring til deltagelse i årets SamfundsCup samt påmindelse om årets FIP-kurser.
Sex, løgn og MeToo: Giv eleverne et særligt indblik i MeToo-debatten, samtidig med at de lærer om identitetspolitik, argumentationsformer, postulater, sandhedskriterier og krav til demokratisk debat.
Forskere, dommere, advokater og kriminalforsorgsfolk diskuterer retsstaten i Europa og Danmark under disse hovedemner: domstoles uafhængighed, retsstatens betydning for borgerne - og menneskerettigheder.
Dette nyhedsbrev indeholder blandt andet opsamling på årets indsatsområder, links til materialer fra FIP og lidt nyt om næste skoleårs nye FIP-format.
I dette nyhedsbrev kan du blandt andet læse om fagets afsæt i aktuelle samfundsmæssige problemstillinger og den kommende eksamenstermin: Sommeren 2022.
Find inspiration og støtte til at udvikle eller bevare et godt arbejds- og undervisningsmiljø med ytringsfrihed for både lærere og elever.
Fake News, nyhedsfeed, ekkokamre, konspirationsteorier, demokrati, Facebook, Instagram og Google. Hvordan hænger de sammen?
Nyhedsbrev med nyt om LGBTI-materiale, FIP samt den nye læreplan i samfundsfag på c-niveau (stx).
Gæstelærerforløb med Torben M. Andersen om bæredygtighedens rolle i økonomiske modeller og dens indvirkning på økonomisk vækst.
I dette forløb sætter cand.psych. og lektor Jesper Aagaard fokus på at være ung i den digitale tidsalder. Forløbet inviterer eleverne til at reflektere over digitaliseringens betydning for deres liv.
Med et indblik i iværksætter Le Gammeltofts karriereerfaringer og lektor Eva Lykkegaards introduktion til unges uddannelsesvalg, kan eleverne styrke deres refleksioner om uddannelse og karriere.
I dette forløb sætter forfatter Peder Frederik Jensen fokus på forskellige dimensioner og aspekter af ulighed – og hvordan de i en praktisk social kontekst i høj grad er overlappende og gensidigt afhængige.
I dette gæstelærerforløb sætter lektor Randi Skovhus fokus på unges karrierelæring med udgangspunkt i Amartya Sens capability-teori om social retfærdighed.
Denne artikel kortlægger internettets udvikling fra offentligt til privat og rejser spørgsmålet: Kan internettet igen blive et offentligt gode?
Internettet påvirker vores fællesskaber og samfundet. Joachim Wiewiura undersøger træk af internettets udvikling med fokus på fællesskaber.
”Bag Smilet” er tre film der handler om unge LGBTI-personer. De handler om udfordringer i relation til omgivelsernes reaktionsmønstre på deres køn og seksualitet.
Dette forløb er inddelt i en række undervisningssekvenser der alle omhandler LGBTI-spørgsmål i sammenhæng med samfundsfaglig teori og metode.
Faget er et dannelsesfag og skal på et såvel praktisk som teoretisk grundlag give viden om og forståelse af det moderne samfunds dynamikker og kompleksitet, herunder også relationen mellem individ og samfund.
Vores digitale fodspor misbruges til manipulation, der undergraver selvbestemmelsen. Kendskab til truslerne mod selvbestemmelsen kan gøre både elever og undervisere mere modstandsdygtige.
Nyhedsbrev omhandlende andelen af studenter fra 2020 med samfundsfag, samfundsfag i SRP samt arbejdet med samfundsfag og empirisk viden.
Udfordringer ved og idéer til virtuel undervisning, den forestående eksamenstermin, opmærksomhedspunkter i forbindelse med SRP-vejledning og opgaveformulering, FIP samt information om udviklingsarbejde.
Medierne er venstreorienterede, lyver og er i lommen på eliten. Sådan lyder anklagerne fra et stigende antal højreorienterede, alternative medier. Hvad er disse mediers grundkerne og hvorfor vokser de frem?
Debatter på sociale medier om emner som køn, race og seksualitet er ofte stærkt polariserede: Er du med os eller dem? Denne artikel handler om de forskellige årsager til den identitetspolitiske polarisering.
Er den parlamentariske styringskæde hoppet af under COVID-19? Dette og flere spørgsmål tager dette forløb favntag med. Forløbet aktiverer kernestof inden for politik, økonomi, international politik og metode.
Er du lærer eller leder i grundskolen, på erhvervsuddannelserne eller på en af de gymnasiale uddannelser kan du finde inspiration til at håndtere svære samtaler eller undervisning om kontroversielle emner og kritisk tænkning.
Sex, religion, køn, etnicitet og ytringsfrihed er eksempler på kontroversielle emner. At kunne håndtere kontroversielle emner og kritisk tænkning er en central færdighed i et samfund med frihed og folkestyre.
I denne artikel findes inspiration og materialer til, hvordan du som leder kan sætte arbejdet med kontroversielle emner på dagsordenen.
Bogen LIKE er en gratis og forskningsbaseret undervisningsbog, som klæder elever i både grundskolens udskoling og gymnasieelever på til at undgå de digitale mediers mange faldgruber.
Med teori og empiri klæder forløbet eleverne på til at forklare de politiske partiers adfærd i Danmark. Forløbet er på 8 moduler à 95 minutter, og det er især beregnet til samfundsfag på A-niveau, stx.
Et konkret bud på tilrettelæggelse af virtuel undervisning i de skriftlige genrer, så du i realtid kan iagttage elevens skriftlige arbejde, langdistance-vejlede og tilbyde handlingsanvisende feedback.
Elever, der har brug for ekstra støtte til at gennemføre deres ungdomsuddannelse kan få specialpædagogisk støtte (SPS).
I anledning af 75-året for Danmarks befrielse udsender Børne- og Undervisningsministeriet podcastserien ’Befrielsen’ til brug i undervisningen. Befrielsen omhandler tiden før, under og efter Danmarks befrielse i 1945.
I artiklen følger nogle eksempler på, hvordan man kan arbejde med innovation i hhv. en faglig og didaktisk kontekst i gymnasiet i faget samfundsfag.
Her finder du inspiration til valg af ressourcer og didaktiske vinkler til virtuel undervisning.
Eleverne arbejder med begreberne radikalisering og ekstremisme - og aktiviteterne lægger op til refleksion over, hvorfor nogle bliver radikaliserede, og hvordan man kommer ud af et ekstremistisk miljø?
Ny Viden Om-udgivelse præsenterer et overblik over, hvordan skolens ledelse og det pædagogiske personale kan arbejde målrettet med at mindske forstyrrelser fra digitale teknologier i skoledagen.
Videooplæg om Den Videnskabelige Basismodel og fagligt samspil ved Esben Nedenskov Petersen og Jens Ditlev Hansen. Materialet er udarbejdet i forbindelse med FIP 2018.
Digitale enheder giver mulighed for at differentiere og tilrettelægge varieret og motiverende undervisning. Samtidig følger dog en risiko for, at teknologierne udgør en distraktion – at der opstår digital støj.
Innovation ligger i forlængelse af samfundsfags kernefaglighed. En innovativ tilgang aktiverer elevernes faglige handlemuligheder, så de selv udtænker løsninger på konkrete, nærværende samfundsproblemer.
Den 15. juni 2020 er det 100 år siden, at Sønderjylland blev genforenet med Danmark. Genforeningen aktualiserer temaer som grænsesætning, national identitet, historiebrug og mindesmærker.
Styrelsen for It og Læring lancerer et nyt og forbedret Unilogin den 18. februar 2020.
Forløbet introducerer komparativ metode og viser, hvordan et forløb kan veksle mellem teori og konkrete eksempler og cases.
Hvorfra stammer vores viden om samfundet? Hvordan kan vi være sikre på, at vores viden om samfundet er rigtig? Samfundsvidenskabelig metode bruger vi til at opnå viden om samfundet.
Konflikter skal forebygges, håndteres og efterbehandles. På emu.dk kan du finde nye materialer til grundskoler og ungdomsuddannelser, der understøtter arbejdet med at sikre et godt undervisningsmiljø for alle elever.
Ny Viden Om-udgivelse til både grundskolen og gymnasiet samler og formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse.
Denne Viden Om-udgivelse formidler forskningsbaseret viden om klasseledelse, der er betegnelsen for de handlinger, en lærer løbende foretager sig for at udvikle eleverne både fagligt og socialt.
Gymnasielyd er emus nye podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Kommunikation på nettet kan være hård. Med afsæt i egne erfaringer og forskning skal eleverne i dette forløb udvikle et kodeks for netkommunikation.
Nyhedsbrev til samfundsfag fra fagkonsulenten Bent Fischer-Nielsen.
Gymnasielyd er en podcast-serie, hvor du kan lytte til de udviklingsdiskussioner, der foregår blandt forskere, ledelser og lærere i den danske gymnasieskole.
Hvorfor er det et problem, at der ligger data om os på nettet, som vi ikke selv bestemmer over?
Forløbet tager udgangspunkt i elevernes erfaringsverden og får dem til at reflektere over egen adfærd på nettet og se kritisk på fx hits fra Google.
Mange får udelukkende nyheder fra sociale medier, der viser brugerne det, de plejer at synes om. Dette kan medføre, at der opstår såkaldte ekkokamre, hvor man bekræftes i sit eget verdenssyn.
Forløbet arbejder med konkrete råd til tjek af nyheder på nettet, så eleverne kan blive mere kritiske mediebrugere. og lærer at reflektere over, hvad der skaber falske nyheder.
Vodcasts og andet materiale til understøttelse af arbejdet med forskellige digitale kompetencer og digital dannelse.
Arbejdsmarkedsforhold og konkurrenceevne er nyt kernestof på samfundsfag A og B. Forløbsplanen give eksempler på aktiviteter, litteratur og indhold.
Ret og pligt er nyt kernestof på samfundsfag A, B og C. Forløbseksemplet giver forslag til aktiviteter, litteratur og emner om ret og pligt. Lektionerne er tilrettelagt så det er muligt udvælge/fravælge enkelte lektioner i det samlede forløb.
Undervisning i ”adfærd på de sociale medier” er nyt kernestof på A- og B-niveau, som en del af sociologiundervisningen.
Hvordan bliver du hørt, og hvordan undgår du at blive snydt? Lær eleverne at gennemskue, hvad et argument består af og forskellige måder at argumentere på.
Den amerikanske præsident Donald Trumps nye udmeldinger og krav til NATO-landene danner aktuelt udgangspunkt for en god debat om det danske forsvars rolle og finansiering. Aktiviteten er til samfundsfag i gymnasiet på A- eller B-niveau. Den varer halvandet modul à 90 minutter.
"Lav et spil med fokus på den viden, I har tilegnet jer i de forskellige fag indtil nu". Sådan lyder opgaven til eleverne. Resultatet kan fx bruges til Åbent Hus eller orienteringsaftener.
Hvordan økonomiserer du din tid, når du vejleder elever? Der er mange måder at få vejledning til at være en frugtbar proces. Nedenfor præsenteres en række konkrete gode råd om vejlederrollen i fagligt samspil.
Holder elevernes fremtidsdrømme et virkelighedstjek? Lad elever undersøge ligestilling i Danmark og lad dem teste de økonomiske perspektiver i deres egne uddannelses- og karrierevalg. Aktiviteten varer ca. 2 moduler à 90 minutter og er til samfundsfag på A- eller B-niveau bl.a. med fokus på karrierelæring.
Danskerne udpeges tit som et af verdens lykkeligste folk. Men passer det nu også? I denne aktivitet, som varer ca. 60-90 minutter, sættes fokus på, hvor godt Danmark klarer sig komparativt - samt hvordan lykke overhovedet kan måles. Aktiviteten er til samfundsfag på A- og B-niveau på stx.
Lad eleverne undersøge og diskutere topskat via egne beregninger på “Skatteberegneren”. Aktiviteten er elevaktiverende og varer ca. ét modul à 90 minutter. Øvelserne undervejs kan bruges på flere niveauer, men elevudbyttet er nok størst for samfundsfag på stx på A- eller B-niveau.
Modtag emus nyhedsbrev og følg med på sociale medier