3 særligt udvalgte oplæg fra FIP

Apps i fysikundervisningen, Formativ evaluering og IBSE. Oplæggene er fremhævet af fagkonsulenten som særligt relevante i reformsammenhæng.

Læreplan og vejledning    

De nye vejledninger har særligt fokus på it og digitale ressourcer, formativ evaluering og læreplanens slutmål om at eleverne skal udvikle kompetence til selv at undersøge åbne eksperimentelle problemstillinger. 

De tre oplæg giver konkrete bud på, hvordan dette kan gøres i praksis i fysikundervisningen på stx.

Vejledning Fysik A – stx 2018 (pdf)

Vejledning Fysik B – stx 2018 (pdf)

Vejledning Fysik C – stx 2018 (pdf)

 

Apps i undervisningen 

Oplæg ved Mette Machholm

Brug smartphones i undervisningen fordi:

  • Flere elever kan være i gang samtidigt – mere udstyr
  • Der skal ikke installeres software på elevernes computer – men eleverne kan hurtigt hente en app
  • Ofte er det lettere at bruge for eleverne
  • Måske er telefonernes sensorer bedre end det måleudstyr skolen har

I oplægget gives der forslag til Apps og opgaver til elever.

Hent oplæg

 

Formativ evaluering i fysik

Oplæg ved Mette Machholm

Konkrete forslag til formativ evaluering og feedback af både i mundtlige og skriftlige produkter. Forslag til videoretning, gensidig evaluering mv.

Hent oplæg

  

IBSE

Oplæg ved Solveig Skadhauge

IBSE er en elevstyret, problem- og undersøgelsesbaseret undervisningsmetode hvor udgangspunktet er fælles åbne spørgsmål eller problemstillinger.

Drivkraften er begejstring og nysgerrighed.

Hent oplæg

 

 

Emneord