3D-tegninger

I takt med at priserne på 3D-printere er faldende, så kan det i langt højere grad end tidligere blive en mulighed at få printet sine 3D-tegninger. Denne hjemmeside tilbyder mulighed for gratis at lave 3D-tegninger via browseren, samt at hente tegninger, som andre har lavet.
Thingiverse-makerbot.PNG

 

Du kan finde nogle interssante hjemmesider til området under relaterede links.

Sådan gør du:

På Thingiverse.com kan du oprette dig som bruger. Dermed får du 2 muligheder. Du kan hente andres 3D-tegninger, og du kan lave dine egne tegninger via MakerBot-delen. På MakerBot-delen tager man udgangspunkt i andres tegninger og får mulighed for at ændre i dem og efterfølgende gemme dem. Du kan også uploade dine egne tegninger, som du har lavet i et 3D-program.

 

I FFM står der bl.a., at eleverne skal sættes i stand til at kunne fremstille præcise skitser og tegninger. Det lader sig gøre ved fx blyantsskitse, dynamiske geometri-programmer (Geogebra) m.fl. Men også vha 3D-programmer (digitale værktøjer).

I takt med at priserne på 3D-printere er faldende, så kan det i langt højere grad end tidligere blive en mulighed at få printet sine 3D-tegninger. Det at kunne betjene 3D-programmer bliver derfor en god færdighed at kunne beherske. Denne hjemmeside tilbyder mulighed for gratis at lave 3D-tegninger via browseren, samt downloade 3D-tegninger, som andre har lavet.

Relateret (1)

TinkerCad - Lav 3D-figurer

TinkerCad - Trappepyramide.PNG
Med denne web2-tjeneste er det muligt at lave sine egne figurer direkte på nettet via browseren.

Forenklede Fælles Mål

Matematik
1. - 3. klasse
Matematiske kompetencer (obligatorisk)
Hjælpemidler (obligatorisk område)
Fase 2
Eleven kan anvende digitale værktøjer til undersøgelser, enkle tegninger og beregninger (vejledende mål)
Geometri og måling (obligatorisk)
Geometrisk tegning (obligatorisk område)
Fase 3
Eleven kan bygge og tegne rumlige figurer (vejledende mål)
Eleven har viden om metoder til at bygge og tegne rumlige figurer (vejledende mål)
4. - 6. klasse
Matematiske kompetencer (obligatorisk)
Hjælpemidler (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan anvende hjælpemidler med faglig præcision (vejledende mål)
Fase 2
Eleven kan vælge hjælpemidler efter formål (vejledende mål)
Eleven har viden om forskellige konkrete materialer og digitale værktøjer (vejledende mål)
Geometri og måling (obligatorisk)
Geometrisk tegning (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan gengive træk fra omverdenen ved tegning samt tegne ud fra givne betingelser (vejledende mål)
Eleven har viden om geometriske tegneformer, der kan gengive træk fra omverdenen, herunder tegneformer i digitale værktøjer (vejledende mål)
Fase 2
Eleven kan anvende skitser og præcise tegninger (vejledende mål)
Eleven har viden om skitser og præcise tegninger (vejledende mål)
Fase 3
Eleven kan tegne rumlige figurer med forskellige metoder (vejledende mål)
Eleven har viden om geometriske tegneformer til gengivelse af rumlighed (vejledende mål)
Måling (obligatorisk område)
Fase 2
Eleven kan anslå og bestemme rumfang (vejledende mål)
Eleven har viden om metoder til at anslå og bestemme rumfang (vejledende mål)
7. - 9. klasse
Matematiske kompetencer (obligatorisk)
Hjælpemidler (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige hjælpemidler (vejledende mål)
Geometri og måling (obligatorisk )
Geometrisk tegning (obligatorisk område)
Fase 1
Eleven kan undersøge todimensionelle gengivelser af objekter i omverdenen (vejledende mål)
Eleven har viden om muligheder og begrænsninger i tegneformer til gengivelse af rumlighed (vejledende mål)
Fase 2
Eleven kan fremstille præcise tegninger ud fra givne betingelser (vejledende mål)
Eleven har viden om metoder til at fremstille præcise tegninger, herunder med digitale værktøjer (vejledende mål)
Måling (obligatorisk område)
Fase 2
Eleven kan bestemme mål i figurer ved hjælp af formler og digitale værktøjer (vejledende mål)
Eleven har viden om formler og digitale værktøjer, der kan anvendes ved bestemmelse af omkreds, areal og rumfang af figurer (vejledende mål)

Relaterede moduler