Bevægelse i musiktimerne

I de tilhørende moduler på denne side finder du inspiration til, hvordan du kan få eleverne ud på gulvet og måske få pulsen lidt op. Eleverne skal bevæge sig i gennemsnit 45 min. hver dag - hvorfor ikke gøre det som led i musikundervisningen?
Bevægelse

Ingen musik uden bevægelse - så hvorfor lave en side om musik og bevægelse?

  • Fordi fysisk bevægelse er vigtigt at have for øje i en verden, hvor børn sidder meget ned.
  • Fordi bevægelse er en særlig del af fagets identitet og derfor rummer særlige muligheder.
  • Fordi musik kan bevæge både det ydre og det indre på samme tid.
  • Fordi musik nemt kan hjælpe med til, at eleverne får bevæget sig 45 min. om dagen.

Brug ideerne som opvarmning, som ingredienser til undervisningsforløb, som led i den understøttende undervisning eller måske til inspiration for vikaren.

 

Bevægelseslege

COLOURBOX1511577.jpg

Bevægelsesleg - hvad siger dirigenten?

Det handler om at udvikle elevernes spilleteknik og forståelse for at indgå i et musikalsk sammenspil. Aktiviteten er velegnet som udviklingstrin i retning af klassebandet, hvor alle har et instrument og kan spille sammen.
Bevægelse

Bevægelsesleg - Tampen brænder

Det handler om at udvikle elevernes forståelse for dynamik og for at indgå i en musikalsk sammenhæng. Aktiviteten er velegnet som udviklingstrin i retning af klassebandet, hvor alle har et instrument og kan spille sammen efter instruktion.
Bevægelse

Bevægelsesleg - to til overs

Det handler om kunne bevæge sig helt frit til musik. Herudover kan eleverne udvikle spilleteknik og forståelse for at indgå i en musikalsk sammenspilssituation.

Fællesdans

Fællesdans

Hælen og tåen - en fællesdans

Fællesdans for fuld udblæsning. Der er gang i både hæl og tå og resten af kroppen, men også i fællessang, fælles puls og fællesskab. Inspirationsmaterialet er udarbejdet af Knud Kalnæs fra Ådalskolen på Fyn.

Kort og godt

COLOURBOX2346295.jpg

Kortspil med noder

Find et musikkortspil til fri download. Med kortene kan du spille alle almindelige kortspil - her trænes bare med noder samtidig. Find endvidere forslag til små bevægelseslege med kortene. Kortspillet er velegnet som led i arbejdet med notation.
Bevægelse
© Bevægelse

Stopdans

Formålet er at variere den kendte version af stopdans eller stoledans, så aktiviteten i højere grad bidrager med faglige udfordringer. Aktiviteten er velegnet til på en meget enkel måde at give selv de mindste elever mulighed for at være medskabende i en musikalsk sammenhæng.

Relaterede links

Siden er udviklet af dansk skoleidræt og indeholder konkrete forslag til musikfaget.