cs4fn.org

Gode og fascinerende historier, cases og tricks, der motiverer eleverne og skaber et solidt holdepunkt for deres viden - de kan læses af eleverne, men fungerer allerbedst fortalt i klasserummet!
Terninger

Materialet udvikles og opdateres af undervisere fra  Queen Mary, University of London og der er meget materiale! Søg evt. efter temaord på oversigtssiden eller se udvalget nedenfor:

The emmotional computer

Se og læs om den følsomme og indlevende robot Blade og prøv selv at lave egne ansigtsalgoritmerAfprøv algoritmerne i klassen i The Create-A-Face Activity  fra Teaching London Computing, hvor 6 elever agerer henholdsvis mund, øjne & øjenbryn!

Computer Science Magic book

Bog med 8 magiske trick med bl.a. kort og usynlige terninger perspektiveret til bl.a. brugergrænseflade, binærer systemer, paritet m.m. ...

Se mange flere tricks på cs4fn.org/magic & cs4fn.org/mathemagic.

Elisabeth d. I

Få historien om to piger, der vil sende hemmelige beskeder og om om Elisabeth d. I der blev halshugget pga. svag kryptering.

Lær om teknikker til kryptering og brydning af samme og brug også code breaking puzzle - ét styk cæsarkrypeteret krydsord til print inkl. kort introduktion til løsning via krydsreferencer, frekvens, position m.m. og løsning!

Locked-in

Jean-Dominique Bauby rammes i 1995 af  et slagtilfælde og vågner ved fuld bevidsthed, men ude af stand til at tale eller bevæge andet end sine øjenlåg... Hans tilstand bliver aldrig bedre, men 1 år senere har han skrevet og udgivet bestselleren The Diving Bell and the Butterfly. - Hvordan gjorde han? 

Læs historien og prøv øvelser, hvor elever selv opstiller og optimerer et binæert system til kommunikation. Se også arbejdsark fra Teaching Lodon Computing The Locked In Activity og The 20 Questions Activity samt den anmelderroste filmatisering af bogen: Dykkerklokken og Sommerfuglen.

Nought & crosses

Vind eller rettere tab til computeren i kryds og bolle. Start med The Intelligent Piece of Paper Activity fra Teaching Londond Computing,  hvor du kan tabe til et stykke papir! Gå så til den lille fine javaapplet, hvor man programmere sin egen spilstrategi. Vinderalgoritmen forklares på siden noughtscrosses.

Winning at Nim

Verdens første underholdningscomputere hed Nimatron og Nimrod og vakte stor opsigt på bl.a. New Yorks verdensfestival 1939. Historien bag, introduktion til spillet samt til vinderstrategien og mulighed for selv at afprøve strategier i en javaapplet.

Kreditering

Oversigten er lavet af Jacob Stenløkke Bendtsen, Redaktør for EMU.dk

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png

Relaterede links

Pdf versioner af CS4FN's magasiner med idéer til undervisning i Computer Science!
Samtlige temaer på cs4fn inddelt i emner som Algorithms, Animation, Astronomy... Godt sted at finde inspiration til samarbejde med studieretningsfag.
Liste fra Teaching London Computing med et udvalg af de bedste temaer uden brug af computer fra Cs4fn.org til brug i klassen.