Det professionsrettede hf

Her finder du materiale, der er særligt relevant for den nye hf-uddannelse.

Formålet med professionsretningen er, at uddannelsen skal gør eleverne mere motiverede, mere afklarede og gøre dem fagligt dygtigere.

Motivationen øges, når eleverne oplever fagene som relevante og forstår, hvorfor de har fagene. Det gør de blandt andet, når de arbejder mere med løsning af problemer, hvor de kan se, at det er den form for problemer, der løses ude i samfundet.

Nedenfor finder du eksempler på materiale, der understøtter professionsretningen i undervisningen på den nye hf-uddannelse.

Eksperimentelt arbejde

Resultat af blodtypebestemmelse

Blodtypebestemmelse

Mange elever & kursister vil synes det er spændende at arbejde med deres eget blod. Dette arbejde vil måske motivere dem til at overveje en professionsuddannelse såsom bioanalytiker, laborant eller sygeplejerske.
Ølskum

Ølbrygning på hf-enkeltfag

Ølbrygning er et eksempel på biologiens praktiske anvendelse og involverer en stor del af kernestoffet på biologi c.

Kernestof i faget

Skriftlighed

COLOURBOX3131349.jpg

Kreativ skrivning i biologi på hf

Arbejdsspørgsmål omskrevet til brevkassespørgsmål giver kursisterne mulighed for at skrive selvstændige og kreative besvarelser på virkelighedsnære problemstillinger.

Produceret i samarbejde med

Centre for Undervisningsmidler

Centre for Undervisningsmidler har ansat 30 fagredaktører med solidt kendskab til pædagogik og undervisning til at udvikle fagsiderne til de gymnasiale uddannelser på EMU (STX/HF). Fagsiderne udvikles og vedligeholdes i samarbejde med de faglige foreninger og Undervisningsministeriet.

Se mere om samarbejdet her.

CFU findes også på EMUen. Siderne vedligeholdes af CFU selv - se her. Her kan skolerne søge information om landsdækkende aktiviteter, ligesom man kan finde CFU-centrenes lokale websites.

cfu-v1.png